šetření by se mohlo prodražit | Aktuality | autoweek.cz

Šetření by se mohlo prodražit

Šetření by se mohlo prodražit

11.06.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V USA se diskutuje o zdanění zelených automobilů, které má nahradit chybějící daň z benzinu.

Hybridní a elektrické automobily šetří životní prostředí. Jejich kritici v USA ale upozorňují, že ubližující silnicím. Obliba těchto úsporných vozů totiž vede k poklesu výběru daně z benzinu, v USA využívané na financování údržby místních dálnic a mostů. Tři státy Unie proto už pracují na zákonech, které mají nahradit ztráty v podobě dodatečných poplatků, a nejméně pět států o podobné legislativě uvažuje.

„Účelem je to, aby lidé za používání silnic platili,“ řekl arizonský demokratický senátor Steve Farley,  který napsal zákon na zdanění elektrických automobilů. „To, že se tomu někdo vyhýbá tím, že používá alternativní typ paliva, neznamená, že by za silnice neměl platit.“

Státní a místní příjmy z daně z benzinu od roku 2004 každý rok klesají. Podle nezávislého Institutu  pro zdanění a ekonomickou politiku v roce 2010 klesly o 7 % na 37,9 miliard dolarů.

Naopak prodej elektrických a hybridních automobilů v posledních deseti letech v USA prudce stoupá a v roce 2012 tento trend pokračoval. Podle údajů Automotive News Data Center společnost Toyota Motor například loni prodala 236 659 hybridů Prius, což byl 73% nárůst oproti roku 2011. GM v roce 2012 prodalo 23 461 hybridů Chevy Volt, tedy dvojnásobek prodeje z roku 2011. Nissan v roce 2012 prodal 9819 plně elektrických vozů Leaf, což byl zhruba stejný počet jako v předešlém roce.

Prodej elektromobilů, vozidel s hybridním pohonem a hybridů s možností dobíjení ze zásuvky v roce 2012 vzrostl oproti předchozímu roku téměř o 60 %. Z celkového počtu 14,4 milionů prodaných vozů to představuje 3,3 %.

Kritici říkají, že zdanění těchto vozů je v rozporu s vládní podporou obnovitelné energie a že podíl vozů s hybridním a elektrickým pohonem na trhu je příliš malý, než aby měl na daně vliv. Federální vláda poskytuje daňové zvýhodnění od 2500 do 7500 dolarů na nákup nového vozu s elektrickým pohonem a dobíjením ze zásuvky v závislosti na kapacitě akumulátoru a velikosti HDP.

Zvýšení zdanění „lidí, kteří chtějí používat méně benzinu, je v rozporu s politikou, která se snaží usnadnit cestu lidem, kteří chtějí používat čisté a účinné technologie,“ říká vícepresidentka Asociace pro dopravu využívající elektrický pohon Genevieve Cullenová.

Zdanění pohonných hmot poskytuje přibližně 40 % státních příjmů pro dálnice. „Tyto příjmy nejsou v souladu s potřebami částečně kvůli změně ve způsobu cestování a menšímu počtu ujetých kilometrů,“ uvádí se ve zprávě Národní konference státních zákonodárců. „Zlepšení v účinnosti využití paliva a rostoucí používání alternativních paliva je rovněž vážným problémem.“

Podle profesora se specializací na využití energie v dopravě Johna DeCicco výběr daně klesá úměrně s množstvím spotřebovaného paliva, neboť automobily mají větší účinnost. „Větším problémem než elektrické automobily je to, že běžné automobily jsou mnohem účinnější. Čím více mil ujedou na jeden galon, tím menší je daň z benzínu na jednu míli. Takové je jádro problému.“

Ve státě Washington začnou letos majitelé elektrických automobilů platit roční poplatek 100 dolarů. Ve Virginii v dubnu schválili roční poplatek 64 dolarů u hybridních a elektrických vozů. V New Jersey demokratický senátor Jim Whelan navrhuje roční poplatek 50 dolarů za elektrické automobily a vozy poháněné CNG, jenž bude uložen do státního fondu na údržbu silnic a mostů.

„Ti, kteří jezdí s vozy na benzín, což je 98 % lidí v tomto státě, přispívají do fondu pro dopravu,“ uvedl senátor Whelan. „Ta 2 % lidí, jezdící s vozy na CNG nebo elektromobily po stejných silnicích a mostech, v současnosti nepřispívají nic. Jezdí doslova zdarma.“

V Arizoně by měla být zavedena daň pro elektrická vozidla ve výši 1 % za každou míli ujetou po státních dálnicích, což je asi 120 dolarů ročně na automobil. Zákonodárci v Texasu uvažují o podobném účtování za letošní rok. V Indianě zákonodárci vytvořili komisi pro studii dopadu poplatku za elektrické a hybridní automobily na místní silnice. Poplatek by se platil při registraci. Senát v Severní Karolíně v květnu schválil rozpočet, jenž zahrnuje poplatek 100 dolarů za elektrické automobily a 50 dolarů za hybridní automobily.

Víceprezident pro technické a regulační záležitosti u Toyoty v Severní Americe uvedl, že není spravedlivé, aby se pro hybridní vozidla vyčlenila dodatečná daň. „Kompaktní zážehové automobily mohou spotřebovat méně paliva a platí nižší daň za benzín než hybridní SUV, ale pouze pro hybridní SUV je určena dodatečná daň.“ Tento přístup je podle něj zcela v rozporu se snahou federální vlády a vlády státu podporovat technologické inovace, snižovat spotřebu a emise skleníkových plynů.