škoda auto učinila další krok k elektromobilitě | Aktuality | autoweek.cz

Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě

Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě

19.05.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda Auto zahájila v Mladé Boleslavi výrobu akumulátorů pro platformu elektricky poháněných vozidel MEB koncernu VW. Do nově vybudované výrobní linky bylo investováno 130 milionů eur.
Škoda Auto zahájila v Mladé Boleslavi výrobu systémů akumulátorů pro plně elektricky poháněné vozy na bázi modulární platformy pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen. Současně se bude zvyšovat produkce elektromobilů v Mladé Boleslavi ze současných 350 na 500 a do roku 2025 chce Škoda Auto vyrábět 800 elektromobilů denně.
 
Další tři elektromobily Škoda - ne nutně vyráběné u nás
Plány automobilky nastínil člen představenstva Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky Michael Oeljeklaus: „Do roku 2030 Škoda Auto zvýší podíl prodeje elektromobilů v Evropě na 50 až 70 % - v závislosti na vývoji trhu - a nabídka se rozšíří nejméně o tři další čisté elektromobily, které budou cenově a velikostí pod úrovní modelu Enyaq iV.“
 
Otázkou ovšem je, kde se nové modely se značkou Škoda budou vyrábět. K tomu Michael Oeljeklaus řekl: „O tom, kde se tyto modely budou vyrábět, se bude teprve rozhodovat na podzim s ohledem na snahu maximálně využívat výrobní kapacitu všech koncernových závodů v Evropě. Postupně se budeme transformovat od majoritní výroby vozů jedné značky k výrobě s využitím jedné platformy, a tím i k víceznačkové výrobě, což se bude týkat i Mladé Boleslavi a Kvasin.“
 
Akumulátory místo komponent pro spalovací motory
Na nově postavené výrobní lince může v budoucnu 250 zaměstnanců montovat 255 000 systémů akumulátorů pro platformu MEB za rok. Kromě vozů Škoda budou použity i v dalších modelech koncernových značek Volkswagen, Audi a Seat. Jde o jedinou produkci těchto systémů pro platformu MEB v Evropě mimo Německo. Nová výrobní linka byla instalována do prostor uvolněných po výrobě komponent pro spalovací motory. V hale je ještě potřebný prostor pro instalaci druhé linky.
 
Michael Oeljeklaus říká: „Zahájením výroby systémů akumulátorů pro platformu MEB budeme vyrábět absolutně klíčovou komponentu v srdci našeho podniku. Dosáhli jsme tím dalšího cíle pro úspěšnou transformaci směrem k elektromobilitě. Investovali jsme 130 milionů euro a můžeme tak nyní vyrábět ročně více než 250 000 akumulátorů pro platformu MEB. Náš cíl je jasný: do roku 2030 chceme ve všech třech českých závodech vyrábět elektrokomponenty nebo elektromobily.“
 
Výroba akumulátorů je plně automatizovaná, a to včetně logistiky. Pracovníci na lince kromě kontrol zajišťují jen zapojení konektorů, protože to je činnost, kterou roboti nezvládají. Moduly přicházejí do výroby nabité na 14 % a hotové akumulátory se před uložením do skladu nabíjejí na 24 %. Výrobní linka využívá stejné technologie jako linka ve spolupracujícím závodě v Braunschweigu, ale mnohé činnosti zde již byly optimalizovány a fungují rychleji a také se zde využívají lokální dodavatelé služeb.
 
Christian Bleiel, vedoucí Výroby komponent ve Škoda Auto, doplnil: „Naše nová montážní linka nastavuje měřítka v efektivitě, automatizaci, přesnosti, čistotě a digitalizaci. Ve spolupráci se společností Volkswagen Group Components, našimi partnery a dodavateli, činíme prostřednictvím zahájení výroby systémů akumulátorů zásadní krok v transformaci v rámci přechodu od spalovacích motorů směrem k elektromobilitě. Další pak učiníme na konci roku 2023, kdy rozběhneme druhou fázi rozšíření výroby a budeme schopni vyrábět ročně celkem více než 380 000 systémů akumulátorů.“
 
Tři verze i akumulátory pro PHEV
Systémy akumulátorů pro platformu MEB mají tři verze: nejmenší s 8 moduly a kapacitou 55 kWh, střední s 9 moduly a kapacitou 62 kWh a největší s 12 moduly a kapacitou 82 kWh. Moduly mají vždy 24 článků. Moduly do Mladé Boleslavi dodávají společnosti LG Chem z Polska a CATL z čínské produkce, kterou by měly brzy nahradit dodávky z Německa. Dalšími součástmi systému jsou skříň s integrovaným chladicím systémem, řídicí systém a potřebná elektrická propojení.
 
V Mladé Boleslavi už se od podzimu 2019 s kapacitou 766 kusů denně vyrábějí také vysokonapěťové trakční akumulátory pro modely s plug-in hybridním pohonem Superb iV a Octavia iV a vozy dalších koncernových značek. Jde o akumulátory s 8 moduly dodávanými od LG Chem z Polska a Samsungu z Maďarska. Tyto akumulátory s kapacitou 13 kWh mají hmotnost 135 kg, zatímco akumulátor pro elektromobily s kapacitou 82 kW má hmotnost 491 kg.

  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě
  • Škoda Auto učinila další krok k elektromobilitě