škoda auto vyrobila 2 500 000. motor ea211 | Aktuality | autoweek.cz

Škoda Auto vyrobila 2 500 000. motor EA211

Škoda Auto vyrobila 2 500 000. motor EA211

27.05.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda v Mladé Boleslavi vyrábí čtyři typy motorů EA211 v objemech od 1,0 do 1,6 l. Motory řady EA211, vyráběné ve společnosti Škoda Auto, zahrnují devět výkonnostních verzí a pohání 12 modelů tří značek koncernu Volkswagen.
Společnost Škoda Auto ve svém hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila 2 500 000. motor řady EA211. Automobilka tyto motory vyrábí od konce roku 2012 jak pro vozy značky Škoda, tak i pro další vozy značek koncernu Volkswagen. Tradice výroby motorů v hlavním výrobním závodě Škoda Auto začala v roce 1899, kdy zakladatelé podniku Václav Klement a Václav Laurin vyrobili svůj první motocyklový motor.
 
Výrobní řada motorů EA211 zahrnuje tří- a čtyřválcové motory s hliníkovým blokem. V současné době v závodě vyrábí zhruba 900 zaměstnanců 2400 motorů denně. Jedná se přitom o čtyři různé agregáty s objemem od 1,0 do 1,6 l. Paleta tříválcových motorů zahrnuje agregáty 1,0 MPI o výkonu 44 kW (60 k) nebo 55 kW (75 k), 1,0 MPI EVO 59 kW (80 k) a 1,0 TSI ve výkonových verzích 70 kW (95 k), 81 kW (110 k) a 85 kW (115 k). Ze čtyřválců do řady EA211 patří motory 1,4 TSI o výkonu 94 kW (128 k) nebo 110 kW (150 k) a 1,6 MPI o výkonu 81 kW (110 k). Tyto motory se montují do modelů koncernu Volkswagen na celém světě. Aktuálně se dodávají do devíti různých modelů tří koncernových značek. Jde o modely Fabia, Octavia, Rapid Spaceback, Karoq, Kamiq a Scala značky Škoda, dále modely Polo a Ameo (prodává se jen v Indii) značky Volkswagen a Ibiza, Ateca, Leon a Arona značky Seat.
 
Vedle výroby motorů v Mladé Boleslavi hraje důležitou roli v globálním výrobním svazku koncernu Volkswagen také vrchlabský závod společnosti Škoda Auto na výrobu komponent. Ve Vrchlabí mimo jiné vzniká automatická převodovka s přímým řazením DQ 200. Moderní sedmistupňová převodovka se montuje do modelů značky Škoda i do mnoha koncernových modelů. V technicky vyspělém závodě ve Vrchlabí se denně vyrábí 2200 převodovek tohoto typu. V lednu 2018 dosáhl tento závod hranice 2 000 000 vyrobených kusů.
 
Výroba motorů v Mladé Boleslavi navazuje na 120letou tradici. Václav Laurin a Václav Klement, zakladatelé podniku, začali v roce 1895 s výrobou jízdních kol. O čtyři roky později, v roce 1899, představili první jízdní kolo s pomocným motorem. Jednoválec, který tento motocykl poháněl, měl výkon 1,25 nebo 1,75 k. V roce 1905 vyvinula firma L&K pro svůj první automobil Voiturette A vodou chlazený motor o objemu 1100 ccm a výkonu 7 k.
 
Milníky ve výrobě motorů řady EA211v Mladé Boleslavi:
2012: Zahájení výroby motorů řady EA211 typem 1,0 MPI
2014: Zahájení výroby pohonných jednotek 1,4 TSI a 1,6 MPI
2015: Jubileum 500 000 vyrobených agregátů řady EA211
2016: Zahájení výroby motoru 1,0 TSI, Škoda Auto dosáhla milníku 1 000 000 vyrobených motorů řady EA211
2018: zahájení výroby motoru 1,0 MPI EVO
2019: Škoda Auto vyrobila 2 500 000. motor řady EA211