škoda citigo - první krok k velkému cíli | Aktuality | autoweek.cz

Škoda Citigo - první krok k velkému cíli

Škoda Citigo - první krok k velkému cíli

03.11.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ve Dvořákově galerii v Praze se odehrálo představení nejvýznamnější letošní novinky přicházející na český trh - Škody Citigo. Jde o první model, s nímž začíná modelová ofenziva směřující k naplnění programu Růstové strategie.

První vozy Škoda Citigo se k zákazníkům v České republice vydají na konci listopadu. V průběhu prvního pololetí 2012 se postupně objeví i v dalších evropských zemích. Během roku 2012 se Citigo představ též v pětidveřové podobě, dostane motor 1,0 MPI/50 kW na CNG a robotizovanou pětirychlostní převodovku ASG.

Škoda Citigo znamená spolu s modelem Rapid, představeným v Indii první krok k naplnění konceptu Růstové strategie, vyhlášené před rokem předsedou představenstva Škody Winfriedem Vahlandem. Zatímco letos Škoda roste na všech trzích, takže by měla dosáhnout nového prodejního rekordu s poprvé překročenou hranicí 800 000 dodaných vozů, do roku 2018 by se objem prodeje měl zvýšit na 1,5 milionu vozů.

"Citigo má pro značku Škoda klíčový význam. Je to malý vůz, který bude znamenat velký příspěvek k naší Růstové strategii. Společně s modelem Rapid, uváděným na indický trh, startuje naši modelovou ofenzivu, v jejímž rámci budeme každých šest měsíců uvádět nový model. Nyní přicházíme se třídveřovou verzí Citigo, ale během roku 2012 přijde ještě pětidveřová podoba, která bude mít zásadní důležitost pro trhy střední a východní Evropy," řekl nám při představení vozu člen představenstva společnosti Škoda Auto pro řízení lidských zdrojů Ing. Bohdan Wojnar.

Důležitost tohoto vozu nám Ing. Wojnar doložil situací na světových trzích: "S modelem Citigo Škoda vstupuje do kategorie A00 představující 10 % světového trhu s osobními automobily. Celkem se ve světě prodává 5,8 milionu vozů této kategorie, z čehož čtvrtina přichází na evropské trhy. Vše nasvědčuje tomu, že prodej aut v tomto segmentu dále poroste - do roku 2014 o 25 %, tedy na 7,3 milionu vozů, a do roku 2019 proti současnému stavu celkem o 40 % na 8,2 milionu vozů. Nejdůležitějším trhem pro tyto vozy je západní Evropa, ale do roku 2019 se podíl tohoto segmentu v zemích východní Evropy zdvojnásobí. Znamená to, že se jedná o segment s velkým potenciálem a Škoda si na tomto růstu chce zajistit podíl."

Cílové skupiny zákazníků pro model Citigo jsou:

1) kupující na prahu dospělosti, tedy mladí řidiči toužící po vlastním autě, pro něž se Citigo stane prvním vlastním vozem, jsou to zákazníci citliví na cenu se specifickými nároky na bezpečnost, agilní chování vozu a design

2) mladé rodiny s malými dětmi, matky a děti žijící s rodiči a jako druhé či třetí auto do rodiny

3) páry ve zralém věku žijící ve městech, které o odchodu dětí chtějí vyměnit velké auto za malé, ale požadující velkou bezpečnost, dobrou ovladatelnost, hospodárnost a praktičnost

Pro ty všechny Škoda připravila moderní bezpečné auto, které sice má společný technický základ s vozem Volkswagen up!, ale přicházející s pozoruhodně svébytným designem a řadou praktických detailů v interiéru.

Citigo má typickou masku chladiče, ale poprvé se logo posunulo mimo její rám. Vytažení světel do stran vozu dodává přátelský výraz, zatímco na zádi se objevují charakteristické světlomety vytvářející profil písmene C. Citigo je ale svébytné i při pohledu z boku s velkými okny. Z několika drobností podle hesla Simply Clever zmiňme alespoň držák na nápoje u zadních sedadel, háček zabudovaný do otevírání přihrádky před spolujezdcem, síťky na bocích předních sedadel, úchyt na papíry na přístrojovém panelu, háček na středovém sloupku či síťový program do zavazadlového prostoru. Velkou pochvalu zaslouží velmi příjemně tvarovaná sedadla se sedákem v této kategorii nezvykle dlouhým a s integrovanými opěrkami hlavy.

Z prvků bezpečnostní výroby stojí za zdůraznění unikátní brzdový asistent City Safe Drive, který při rychlosti jízdy do 30 km/h dokáže vůz zabrzdit před překážkou kterou zjistí ve vzdálenosti 10 m, přičemž tato překážka nemusí být stojící, ale může se i pomalu pohybovat. Díky tomu je možné předejít řadě kolizí při popojíždění v kolonách.

Citigo je rovněž prvním vozem Škoda vybaveným bočním airbagem head-thorax chránící hlavu osob sedících na předních sedadlech.

Jako u jiných modelových řad je v nabídce je i hospodárná verze Citigo Green Tec vybavená systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie, pneumatikami s nízkým valivým odporem a s detailními úpravami aerodynamiky. Výsledkem je snížená spotřeba na 4,2 l/100 km.

Přední náprava typu McPherson s tlumící jednotkou tvořící horní otočný bod závěsu a spodními příčnými trojúhelníkovými rameny. Zadní náprava kliková s vlečenými rameny a torzní tyčí. Na přání se dodává sportovní podvozek.

Škoda Citigo se vyrábí v Bratislavě společně s vozy Volkswagen up! a Seat Mii v závodě s výrobní kapacitou 1000 aut denně, přičemž rozdělení produkce mezi tyto tři modely se bude uzpůsobovat reakci trhu. Kolik z této produkce bude směřovat do České republiky? Na to šéf regionu ČR Petr Pečenka odpovídá zdánlivě vyhýbavě: "Chceme v České republice otočit trend poklesu zájmu o vozy této kategorie a chceme se stát leaderem trhu." Co to znamená? Vloni byl nejprodávanějším minivozem na českém trhu Fiat Panda s 1531 dodanými vozy. Cíl značky Škoda je ale nepochybně podstatně vyšší.

Cenovou politiku v souvislosti s modelem Citigo jsme přiblížili zde. Technické detaily naleznete zde.

  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli
  • Škoda Citigo - první krok k velkému cíli