škoda fabia se zážehovými tříválci | Aktuality | autoweek.cz

Škoda Fabia se zážehovými tříválci

Škoda Fabia se zážehovými tříválci

14.08.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda Fabia po modernizaci nabízí na výběr tři úsporné zážehové tříválce o zdvihovém objemu 1,0 l, které splňují nejpřísnější emisní normy. Dva motory TSI a jeden MPI mají výkony od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k).
Škoda se v nabídce motorů pro malý model Fabia zaměřuje na úsporné zážehové motory. Jde výhradně o tříválce se zdvihovým objemem 1,0 l. Všechny mají vrtání 74,5 mm a zdvih 76,4 mm a kompresní poměr 10,5 : 1.
 
Po technické stránce se motory odlišují především způsobem vstřikování paliva a plněním. Konstruktéři společnost Škoda Auto u všech motorů realizovali řadu technických změn. Nově mají všechny motory druhý katalyzátor a upravené řídicí jednotky motoru. Jejich výkonnostní parametry dávají nedůvěřivcům rychle zapomenout na občas ještě přežívající kritiku tohoto typu motorů.
 
Motor MPI s výraznými technickými změnami
Motor 1,0 MPI má nepřímé vícebodové vstřikování paliva a rozvod 2x OHC. Vstřikovací trysky se nyní starají o efektivnější rozprášení paliva. Pro lepší řízení směšovacího poměru byly provedeny změny na lambda sondě.
 
Výkon motoru je 55 kW (75 k) při otáčkách 6200/min a největší točivý moment 95 N.m při 3000 až 4300/min. Tyto parametry předurčují Fabii s tímto motorem především do městského provozu. V kombinaci s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou činí jeho kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km a hodnota emisí je CO2 111 g/km. Tyto údaje platí pro hatchback i kombi.
 
Motor 1,0 MPI/44 kW (60 k) přijde do prodeje až v průběhu podzimu.
 
Motory TSI s turbodmychadlem a filtrem pevných částic
U motorů TSI 2x OHC byl zvýšen vstřikovací tlak paliva. Kromě změn na výfukovém systému, včetně turbodmychadla, byl optimalizován i olejový a chladicí systém motoru. Díky použití nových materiálů jsou motory odolnější vůči vyšším teplotám. Změnilo se i naprogramování řídicích jednotek motoru. Nově je použit filtr pevných částic, který snižuje množství vypouštěných částic jemného prachu. Navíc byla upravena senzorika motoru pro řízení a diagnostiku systému filtrace pevných částic.
 
Největší výkon motorů TSI činí 70 kW (95 k), resp. 81 kW (110 k), v obou případech to je při otáčkách 5000 - 5500/min. Největší točivý moment je na tak malý motor překvapivě vysoký - 160 N.m v rozsahu 1800 - 3500/min u verze se 70 kW a 200 N.m při 2000 až 3500/min. To Fabii s výkonnější verzí motoru poskytuje obdivuhodnou dynamiku.
 
V kombinaci s motorem 1,0 TSI/70 kW činí kombinovaná spotřeba vozu Škoda Fabia 4,8 l/100 km, u kombi dokonce jen 4,6 l/100 km (hodnota emisí CO2 105 g/km). V kombinaci s motorem 1,0 TSI o výkonu 81 kW a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou činí kombinovaná spotřeba vozu Škoda Fabia 4,9 l/100 km, v případě kombi 4,7 l/100 km (emise CO2 107 g/km). Nejvýkonnější motor TSI se na přání dodává také se sedmistupňovou převodovkou Tiptronic DSG, s níž má Fabia kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km. U automatické převodovky DSG lze měnit rychlostní stupně manuálně nebo automaticky.
  • Škoda Fabia se zážehovými tříválci
  • Škoda Fabia se zážehovými tříválci
  • Škoda Fabia se zážehovými tříválci
  • Škoda Fabia se zážehovými tříválci
  • Škoda Fabia se zážehovými tříválci