služba bosch ecall | Trendy | autoweek.cz

Služba Bosch eCall

Služba Bosch eCall

16.08.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Systém automatického nouzového volání Bosch eCall poskytne celoevropskou dostupnost v mnoha jazycích. Centrála Bosch komunikuje s posádkou i záchrannými službami. Nouzové volání je dnes funkční již v 19 evropských zemích, tři roky před plánovaným zavedením ze zákona.

Po nehodě je pro oběti důležitá často každá sekunda. Řešení eCall od společnosti Bosch je koncipováno tak, aby se záchranné služby dozvěděly o neštěstí rychleji a mohly efektivněji zasáhnout – v některých případech to je výhoda, která zachrání život. Bosch nabízí od léta 2012 tuto službu pro majitele vozidel Mercedes-Benz.

Komise EU očekává, že ve 27 zemích EU bude možné tímto způsobem zachránit 2500 lidských životů ročně. Doba příjezdu záchranných služeb se totiž zkrátí o 50 procent ve vesnických oblastech a o 40 % v městských regionech. Navíc se zlepší informovanost o následcích nehody.

Komise EU chce proto povinně zavést eCall do roku 2015. Systém nouzového volání může být aktivován stejnými senzory, které vydávají pokyn k použití airbagů. Vozidlo se službou eCall odešle data popisující nehodu, jako je například poloha vozu, čas a směr jízdy, do bezpečnostní centrály Bosch. Operátor posléze naváže telefonní spojení s posádkou a zároveň vyhledá nejbližší policejní stanici a záchrannou službu.
Není-li možné v důsledku nehody navázat telefonní spojení s posádkou prostřednictvím služby eCall, vyrozumí zaměstnanec společnosti Bosch přímo zásahové týmy. Výhodou tohoto řešení je to, že vícejazyčně hovořící zaměstnanci Komunikačního střediska Bosch komunikují v příslušných jazycích na jedné straně s účastníky nehody a na druhé straně s místními úřady. Díky tomu může například německý řidič, který se stal účastníkem nehody ve Španělsku, přímo poskytnout důležité informace o charakteru a účastnících nehody zaměstnancovi centrály i bez znalosti cizí řeči.

Na základě předaných dat a doplňujících údajů vyrozumí Bosch obratem místní záchranné služby. Automatické nouzové volání je v současnosti k dispozici již v 19 evropských zemích. V polovině roku 2012 byla služba Bosch eCall spuštěna v Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Velké Británii, Rakousku, Belgii, Nizozemí e Švýcarsku. Začátkem roku 2013 tento seznam rozšířilo dalších deset zemí: Norsko, Finsko, Litva, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko, Portugalsko, Lucembursko a Malta. Bosch v současnosti pracuje na rozšíření služby eCall do ostatních zemí.

Uplatnění širokých znalostí skupiny Bosch
Na vývoji řešení eCall se ve společnosti Bosch podílely především obchodní oblasti bezpečnostní technika, Chassis Systems Control a Car Multimedia. Car Multimedia patří mezi nejzkušenější poskytovatele navigačních, informačních a zábavních systémů pro automobily. Chassis Systems Control dodává celou řadu asistenčních systémů, jako je ABS, ESP, adaptivní tempomat, brzdový asistent a systém nočního vidění Night Vision, který rozpoznává překážky ve tmě.

Aby bylo zaručeno bezproblémové fungování služby eCall, vyvinulo Komunikační středisko Bosch, produktová oblast společnosti Bosch Sicherheitssysteme GmbH, technickou platformu, která je redundantně vybudována na mnoha místech. Jakmile senzory vozidla zaregistrují nehodu, dojde k přenosu přesné polohy automobilu (GPS) a dalších dat, jako je například VIN. Po doručení datových informací z vozidla je navázáno hlasové spojení.

Uplatnění širokých znalostí skupiny Bosch
„Již dnes nabízíme službu eCall nezávisle na místní úřední infrastruktuře a jdeme dokonce ještě o krok dál: Bosch eCall umožňuje precizněji a efektivněji podporovat zásahy záchranářů,“ vysvětluje Matthias Turck, produktový manažer Mobility Services v Komunikačním středisku Bosch. Speciálně školení zaměstnanci přebírají nejen důležitou roli prostředníka, který profesionálně a věcně předá veškerá důležitá fakta místním záchranným službám, ale mají i významnou psychologickou funkci.

„Z našich více než 25letých zkušeností v oblasti bezpečnostních služeb víme, že možnost přímého rozhovoru v takové stresové situaci znamená pro postiženou osobu velkou podporu a úlevu,“ říká Matthias Turck. Komunikační středisko Bosch ovšem také filtruje nouzová volání spuštěná nedopatřením. Tím je usnadňována činnost záchranným službám. Bosch již od roku 2004 úzce spolupracuje při zpracovávání nouzových volání s příslušnými úřady v rámci svého oddělení Clearing Services.