škoda octavia - vykročení mezi elitu | Aktuality | autoweek.cz

Škoda Octavia - vykročení mezi elitu

Škoda Octavia - vykročení mezi elitu

12.12.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po sériích fotografií maskovaných prototypů, aut částečně maskovaných během testování a vozů při filmování propagačních spotů se třetí generace nové Octavie oficiálně představila ve velkolepém stylu dokládajícím význam, jaký tento vůz pro značku Škoda má.

V přeplněném hlavním sále Václava Klementa v nově otevřeném muzeu v Mladé Boleslavi za účasti kompletního představenstva společnosti Škoda Auto jeho předseda Winfried Vahland oficiálně předvedl novou Octavii. Stalo se tak na stejném místě, kde se před 16 lety poprvé představila Octavia první generace a odstartovala tak vzestup značky Škoda pokračující dodnes. Jak řekl Winfried Vahland: "Octavia za 16 let učinila ze značky Škoda to, čím dnes je. Octavia je výkladní skříní značky Škoda."

Nová Octavia se představila staticky - bylo možné prohlédnout si čtveřici nejlépe vybavených vozů, ale zatím bez mnoha technických detailů a především bez upřesnění specifikací výbav a tedy i bez ceníku. Jediným náznakem ceny byla slova Winfrieda Vahlanda, že Octavia bude automobilem, který za cenu obvyklou v kompaktním segmentu nabízí prostor a techniku vozu střední třídy.

Winfried Vahland ve svém vystoupení přítomné překvapil smělým cílem dostat se s novou Octavií mezi desítku nejprodávanějších aut světa. Vloni se Octavie včetně verze Tour a výroby v čínském závodě společnosti SAIC vyrobilo o něco málo víc než 400 tisíc, což znamenalo 34. místo mezi nejprodávanějšími auty světa. Pro umístění v Top 10 bylo potřeba překonat hranici 700 000 prodaných aut. To znamená opravdu velký nárůst, zvláště když lze předpokládat, že část zákazníků dosud kupujících Octavii Tour dá přednost modelu Rapid.. Na druhou stranu ale vzhledem k cíli dosáhnout do roku 2018 prodej 1,5 milionu vozů se značkou Škoda je logické očekávat největší podíl růstu od nejprodávanějšího modelu (byť Vahland slíbil do roku 2015 každých šest měsíců nový model). Vzestup značky Škoda během posledních měsíců ale ukazuje, že Winfried Vahland nedává plané sliby. Octavia se dobře prodává v Číně, Rusku i Indii, ale zvýšení prodeje o 300 000 kusů je i pro tyto rostoucí trhy hodně velké. Vzhledem k výrobním kapacitám se o navýšení budou muset podělit všechny čtyři závody, v nichž se Octavia vyrábí plus nově budovaný nový závod v Číně. Dosažení tak velkého růstu prodeje při uznání předností nové Octavie přesto zřejmě bude vyžadovat něco navíc. Uvidíme, zda Vahland svými slovy nenaznačoval přípravu zcela nové varianty Octavie (samozřejmě kromě kombi, které se představí už na jaře).

Octavia 3. generace je prvním modelem značky Škoda využívajícím novou lehčí koncernovou platformu VW MQB, už dříve předvedenou u Volkswagenu Golf 7. generace, Audi A3 a Seatu Leon. Díky této platformě může být nejen o 90 mm delší (4659 mm) a o 45 mm širší (1814 mm), ale především má rozvor náprav prodloužený o 108 mm na 2686 mm. Díky tomu se zvětšil prostor pro cestující natolik, že už se nová Octavia plně řadí do střední třídy. Prostor pro cestující navíc narostl i do výšky. A jak je pro značku Škoda obvyklé, Octavia nabízí i největší zavazadlový prostor s objemem 590 l.
Kromě větší prostornosti nová Octavia působí v interiéru více prémiově, k čemuž se přidává řada nových prvků výbavy. Zatímco navenek se jedná o typický střídmě elegantní nadčasový styl značky Škoda, povýšený týmem Jozefa Kabaně na ještě vyšší úroveň, uvnitř najdeme vysoce funkční uspořádání typické pro vozy koncernu Volkswagen.
I přes nárůst rozměrů a množství použité vyspělé techniky se podařilo dosáhnout mezigeneračního snížení hmotnosti až o 102 kg (závisí na konkrétní konfiguraci vozu). Dílem je to důsledným využitím potenciálu modulární konstrukce MQB, dílem použitím vysokopevnostních ocelí v nosné struktuře a cíleným výběrem materiálů.

Celkem budou k dispozici čtyři zážehové motory TSI a čtyři vznětové motory TDI se vstřikováním typu Common rail - od základního motoru 1,2 TSI/63 kW až po špičkovou verzi 1,8 TSI/132 kW. Určitě mezi nimi bude i motor 1,4 TSI, společně s 1,2 TSI nově vyráběný v Mladé Boleslavi. Připravuje se i pohon na stlačený zemní plyn (CNG) s osvědčeným motorem 1,4 TSI CNG/81 kW. Motory budou kombinovány s přímo řazenými převodovkami nebo dvouspojkovými DSG.

V provedení GreenLine (1,6 TDI/81 kW) má nová Octavia spotřebu nafty 3,4 l/100 km což odpovídá emisím 89 g CO2/km. S výjimkou základního zážehového a vznětového motoru (1,2 TSI/63 kW a 1,6 TDI/66 kW) jsou všechny ostatní k dispozici i ve variantě Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací.

Plánovány jsou jak verze s pohonem všech kol, tak sportovně laděná Škoda Octavia RS, která slibuje být nejrychlejší sériově vyráběnou Octavií všech dob.

Octavia bude k dispozici s nabídkou moderních bezpečnostních systémů - Front Assistantem s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistantem udržujícím vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdou s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistantem připravujícím prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistantem rozpoznávajícím únavu řidiče nebo aktivní kapotou pro ochranu chodců.

K prvkům pasivní bezpečnosti patří nosná struktura karoserie s nízkou hmotností a vysokou pevností a až 9 airbagů - poprvé se v řadě Octavia objevují kolenní airbag řidiče, který bude standardní výbavou, a boční airbagy vzadu.

Poprvé bude vůz značky Škoda vybaven adaptivním tempomatem Adaptive Cruise Assistant (ACA). Nový asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant umožňuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel a zlepšuje tak komfort a bezpečnost v silničním provozu. Parkovací asistent Automatic Parking Assistant pomáhá při parkování do řady podélně stojících vozidel, nebo mezi vozy zaparkované příčně. U značky Škoda bude také poprvé nabídnuto rozpoznání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. S volbou jízdního režimu Driving Mode Selection může řidič stiskem tlačítka změnit nastavení řídicích jednotek a přizpůsobit tak chování vozu.

Novinkou v řadě Octavia je elektricky ovládaná panoramatická střecha, která dále zvyšuje komfort na palubě. Nechybí ani bezklíčový systém odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Nová Škoda Octavia nabízí rádia a navigační systémy nové generace, poprvé u vybraných systémů s dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním.

Jako v každém voze značky Škoda je i pro novou Octavii připraveno mnoho detailů Simply Clever - v závislosti na stupni výbavy buď standardně, nebo za příplatek. Nové jsou vyjímatelné Cargo elementy do zavazadlového prostoru, za zadními opěradly je prostor pro plato zavazadlového prostoru, poprvé je na podlaze zavazadlového prostoru oboustranný koberec. Hrdlo palivové nádrže má funkci ochrany proti natankování špatného paliva, v jeho víčku je integrovaná škrabka na led. Výstražná vesta má své místo v držáku pod sedadlem řidiče. Ve výplni dveří se nachází vyjímatelný koš na odpadky. Držák multimediálních přístrojů nabízí místo pro iPod, mobilní telefon apod.

 

  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu
  • Škoda Octavia - vykročení mezi elitu