škoda povede útok vw v indii | Aktuality | autoweek.cz

Škoda povede útok VW v Indii

Škoda povede útok VW v Indii

10.03.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnosti Volkswagen Group a Tata Motors uzavřely dohodu o strategickém partnerství v Indii. Za VW Group bude projekt řídit Škoda Auto.
Tata Motors a Škoda Auto zahájily spolupráci spuštěním studií indického trhu s automobily, náhradními díly a mobilními službami. Cílem Volkswagenu je podle koncernového šéfa Matthiase Müllera najít a nabídnout řešení služeb mobility pro rychle se rozvíjející trhy. Dohodu podepsali předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier, předseda představenstva VW AG Matthias Müller a ředitel Tata Motors Günther Butschek (viz. fotografie).
 
Cílem spolupráce Tata Motors a VW Group je společný vývoj cenově dostupného automobilu na lokálně vyvinuté platformě. To je pozoruhodné, protože použití platformy, která nevznikla ve Wolfsburgu, je zcela mimořádné. Vzhledem ke specifikům indických podmínek je to ale naprostá nezbytnost. V tomto ohledu má také Škoda Auto výhodu ve velkých zkušenostech s úpravami svých vozů pro indické cesty.
 
Indický automobilový trh je dlouhodobě pokládán za jeden z nejperspektivnějších z hlediska růstu objemu prodeje. Je ale také velmi specifický tím, že v Indii jednoznačně dominuje automobilka Maruti Suzuki. Pokud se připočte ještě Hyundai, pak tyto dvě automobilky kontrolují dvě třetiny trhu. O zvláštnosti indického trhu svědčí i skutečnost, že je jediným na celém světě, na němž Renault naprosto neuspěl s modelem Logan. Naopak v Indii Renault dosáhl velký úspěch s malým SUV Kwid, který z mnoha důvodů nelze prodávat nikde jinde.
 
Indický trh 2016
    2016 tržní podíl 2016/2015
1. Maruti Suzuki 1 394 972 48 % +8,2 %
2. Hyundai 500 537 17 % +5,2 %
3. Mahindra 225 345 8 % +9,7 %
4. Honda 156 107 5 % -22,9 %
5. Tata 142 962 5 % +3,4 %
6. Toyota 134 150 5 % -4,1 %
7. Renault 132 235 5 % +147,5 %
8. Ford 86 490 3 % +11,2 %
9. Volkswagen 47 323 2 % 9,7 %
10. Datsun 38 014 1 % +115,0 %
 
Nejprodávanější modely automobilů v Indii
1. Maruti Suzuki Alto 243 094
2. Maruti Suzuki Swift Dzire 202 076
3. Maruti Suzuki Wagon-R 173 286
4. Maruti Suzuki Swift 168 555
5. Hyundai Grand i10 136 187
6. Hyundai i20 122 489
7. Maruti Suzuki Baleno 107 066
8. Renault Kwid 105 745
9. Hyundai Creta 92 926
10. Maruti Suzuki Celerio 90 481
 
Volkswagen se dlouhodobě snaží v Indii prosadit a získat zde podobné postavení, jaké si včasným nástupem vybudoval v Číně. Jenže v Indii se to dlouhodobě nedaří. Ani postavení značky Škoda a její prodejní výsledky zdaleka neodpovídají očekávání. Volkswagen se pokusil situaci radikálně změnit navázáním spolupráce s japonskou společností Suzuki Motor, která v Indii kraluje jako partner indické společnosti Maruti. Jenže velmi brzy se projevily zásadní rozpory a toto partnerství skončilo v roce 2015 nezdarem.
 
Tata Motors si získala ve světě velký kredit oživením britské společnosti Jaguar Land Rover, když se jí podařilo s Jaguarem a Land Roverem ve velmi krátké době dosáhnout to, co nezvládli jejich předchozí majitelé Ford a BMW. Tata Motors je součástí průmyslového gigantu, patřícího mezi největší světové výrobce lokomotiv, nákladních automobilů i autobusů ale i mezi vedoucí globální vývojáře softwaru.
 
Jenže snahy Tata Motors prosadit se na domácím trhu se svými osobními automobily zatím nejsou moc úspěšné. Prodej po technické stránce solidních malých osobních aut a SUV, které se pravidelně prezentují i na autosalonu v Ženevě, zůstává v porovnání s vozy Maruti Suzuki a Hyundai daleko za očekáváním. Neprosadilo se ani „nejlevnější auto světa“ Tata Nano. Výsledkem je, že Tata Motors na domácím trhu dlouhodobě prodělává. Nejnověji uvádí na trh novou značku sportovních vozů Tamo, kterou předvedla i na autosalonu v Ženevě. Tata Motors plánuje od roku 2018 zredukovat svůj výrobní program ze současných šesti jen na dvě platformy a využívat nejméně 80 % společných dílů.
 
Zájem o Indii dokládá i skutečnost, že PSA Group koupila právo používat označení Ambassador, což byl legendární model automobilky Hindustan. S pomocí této legendy se PSA do Indie vrací po více než 20 letech.