škoda úspěšnější než volkswagen | Aktuality | autoweek.cz

Škoda úspěšnější než Volkswagen

Škoda úspěšnější než Volkswagen

31.10.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda roste se ziskem. Výnosností investic 7,4 % je vysoko nad výsledkem dosahovaným mateřskou značkou koncernu Volkswagen a blíží se dokonce hodnotě, jíž se chlubí Mercedes-Benz. Významně pomáhá koncernu Volkswagen v boji s Toyotou o post největšího výrobce aut na světě.

Česká automobilka Škoda Auto i nadále roste se ziskem. V prvních devíti měsících roku 2014 vzrostl počet dodávek zákazníkům o 13 % na 774 100 celosvětově prodaných vozů. Ve stejném období vzrostly tržby o 19,3 % na 8,8 miliardy eur a provozní výsledek vzrostl na 651 milionů eur, což v porovnání se stejným obdobím minulého roku představuje nárůst o 75,5 % (leden až září 2013: 371 milionů eur).

 

Vedle zvýšení počtu dodávek přispěly ke zlepšení výsledku snížení výrobních nákladů a kombinace dalších efektů. Prvních devět měsíců roku 2013 bylo rovněž ovlivněno snížením produkce vlivem náběhu výroby nové generace modelu Škoda Octavia.

 

Obratová rendita činila koncem září 7,4 % a podstatně tak překročila hodnotu 5 % za srovnatelné období minulého roku. Koncernový šéf Volkswagenu Martin Winterkorn vytyčil pro rok 2018 cíl dosažení výnosnosti 6 %. Přitom značka Volkswagen letos zatím dosahuje jen 2 %. Automobilwoche připomíná, že výsledek značky Škoda jakožto velkoobjemového výrobce je mimořádný, protože jen prémiová značka koncernu Daimler Mercedes-Benz je s renditou 7,8 % lepší.

 

Čistá likvidita společnosti Škoda Auto vzrostla o 40,6 % na 2,278 miliardy eur. Investice dosáhly hodnoty 362 milionů eur (leden až září 2013: 458 milionů eur). „Škoda roste se ziskem,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědný za oblast financí Winfried Krause. „Nárůst provozního výsledku a čisté likvidity jsou důkazem naší finanční stability a síly. S ohledem na vysoké požadavky trhů má nákladová disciplína i nadále vysokou prioritu.“

 

Také celý koncern Volkswagen samotný dosáhl pro analytiky překvapivě dobrého výsledku. Při téměř nezměněném obratu 147,7 miliardy eur (vloni za 9 měsíců to bylo 145,7 miliardy eur) dosahuje operativní zisk (EBIT) 9,4 miliardy eur (vloni 8,6 miliardy eur) a zisk po zdanění 8,5 miliardy eur (v roce 2013 6,7 miliardy eur).

 

Volkswagen Group dodala za devět měsíců 7,54 milionu automobilů (včetně nákladních M.A.N. a Scania) v porovnání s loňskými 7,2 miliony vozů. Vše tedy nasvědčuje tomu, že letos překoná hranici 10 milionů dodaných vozidel. Volkswagen se tak letos velmi přiblížil dosud největšímu výrobci aut světa Toyotě na rozdíl pouhých 72 000 vozidel (vloni je dělilo 227 000 automobilů). Toyota letos dodala klientům 7,62 milionu vozidel včetně nákladních aut značky Hino. Volkswagen letos zvýšil dodávky o 5,0 % v porovnání s prvními devíti měsíci loňského roku, zatímco Toyota zatím rostla jen o 2,8 %. Třetí v pořadí koncern General Motors prodal 7,37 milionu vozů.

 

O tom, zda Toyoty i letos udrží vedoucí příčku, nebo zda ji nakonec Volkswagen předstihne, rozhodne vývoj na dvou nejdůležitějších trzích světa. Zatímco pro výsledek Toyoty je rozhodující vývoj v Severní Americe, pro Volkswagen je nejdůležitější situace na čínském trhu.