smlouvat o ceně při nákupu ojetého vozidla či ne? | Aktuality | autoweek.cz

Smlouvat o ceně při nákupu ojetého vozidla či ne?

Smlouvat o ceně při nákupu ojetého vozidla či ne?

16.09.2015 | | Aktuality

Realizovaná prodejní cena může být v některých případech i o 15 % nižší, než cena nabídková.
Společnost IBS automotive je předním poskytovatelem dat pro oceňování vozidel v ČR a SR. Od února 2015, kdy se připojila ke společnosti Audatex Systems, je součástí skupiny Solera Holdings, významného hráče na poli IT řešení pro oblast automobilového průmyslu a pojišťovnictví.
 
„Asi každý z nás zažil situaci, kdy si vybíráme své vysněné ojeté vozidlo přes inzertní servery či procházíme autobazarem a hledíme na vývěsní tabule s uvedenou prodejní cenou. Je tato cena vyvěšená na zpětném zrcátku či na čelním skle opravdu konečná prodejní cena určená právě nám? Na úvod Vám prozradím, že tomu tak ve většině případů není,“ komentuje výsledky analýzy nabídkových a realizovaných prodejních cen vybraných modelů ojetých vozidel Ladislav Smrčka, datový analytik ze společnosti IBS automotive.
 
Z odborného hlediska se jedná o cenu nabídkovou, uvedenou daným prodejcem a v konečném případě se nemusí rovnat ceně, kterou zaplatíme za náš vůz. Konkrétní částku, kterou bazar obdrží za prodej, nazýváme cenou realizovaného prodeje. Realizovaná cena může být v některých případech i o 15 % nižší, než cena nabídková.
 
Společnost IBS automotive s.r.o. se problematikou sběru dat, cenotvorbou a konečného ocenění ojetých vozidel zabývá již řadu let a proto má k dispozici ceny nabídkové prodejci i ceny již z realizovaných obchodů a tyto data soustavně analyzuje.
 
Pro konkrétní ukázkový případ byla vybrána jednak tři ojetá vozidla, která se řadí na nejvyšších místech žebříčku v prodejnosti ojetých automobilů v ČR a naopak jedno vozidlo, které je na našem trhu méně obsažené a jeho nabídka na trhu s ojetinami je omezená. Jedná se o vozidla Škoda Octavia, Volkswagen Golf, v neposlední řadě oblíbený Ford Focus a MPV Mazda 5. Níže uvedená tabulka uvádí přesnou identifikaci vozidla s uvedeným rokem výroby či prvním uvedením do provozu, cenu nabídkovou prodejcem, cenu realizovaného obchodu a rozdíl mezi těmito cenami. K výpočtu bylo použito pro každý model cca 10 identických vozidel s konkrétní motorizací a stupněm výbavy a jejich ceny byly zprůměrovány.
 
Z uvedeného přehledu vidíme, že u nejprodávanější Škody Octavia je realizovaná cena automobilu o 9 % nižší než cena nabídková. Obdobná situace je u Fordu Focus a u modelu Volkswagen Golf činí uvedený rozdíl 5 %. Největší rozdíl v uvedených cenách je viditelný právě u vozidla kategorie MPV, Mazdy 5. Tento rozdíl je dán již zmíněnou omezenou nabídkou na trhu s ojetými automobily, kde se často setkáváme s velkým rozpětím nabídkové tržní ceny. Právě omezený počet těchto automobilů na trhu dovolí obchodníkovi nabídkovou cenu navýšit a vyčkat na příchod zájemce.
 
„Z výsledků průzkumu je zřejmé, že cena uvedená na inzertních serverech či v autobazarech není vždy konečná. Vyplatí se nad touto cenou zamyslet a pečlivě prověřit technický stav vozidla, protože právě stav vozidla nám dokáže konečnou prodejní cenu výrazně ovlivnit a při nákupu automobilu ušetřit nemalou částku,“ uzavírá Ladislav Smrčka.