šok pro německo: ford nechce vyrábět auta v saarlouis | Aktuality | autoweek.cz

Šok pro Německo: Ford nechce vyrábět auta v Saarlouis

Šok pro Německo: Ford nechce vyrábět auta v Saarlouis

23.06.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ford už nechce od roku 2025 vyrábět auta v Saarlouis. Místo v Sársku se budoucí nová elektrická vozidla budou vyrábět ve Valencii. Oznámil to evropský šéf Fordu Stuart Rowley. Rozhodnutí padlo po interním nabídkovém řízení.
Závod v Saarlouis není zahrnut v plánech Fordu pro výrobu elektromobilů. Na základě interního výběrového řízení si Ford jako místo pro montáž svých budoucích elektromobilů s vlastní architekturou vybral závod ve španělské Valencii. Do budoucna Ford ve svých plánech už s výrobním závodem v Saarlouis nepočítá.
 
Rozhodnutí Fordu je katastrofou pro dotčené zaměstnance, dodavatelské firmy ale i pro stát. Analytici se shodují, že by to mělo být varovným signálem pro celý automobilový průmysl v Německu. Ford bude v továrně v Sársku, kde pracuje 4600 lidí a na němž je navíc závislých 1500 lidí v místním dodavatelském průmyslu, nadále vyrábět model Focus. Jenže jeho výroba je zajištěna pouze do roku 2025, kdy má být produkce Focusu se spalovacími motory ukončena.
 
„Jsme odhodláni budovat dynamické a udržitelné podnikání v Evropě jako součást našeho plánu Ford+. To vyžaduje soustředění a těžká rozhodnutí,“ konstatoval generální ředitel Fordu Jim Farley. V Saarlouis se pracovníci o svou budoucnost báli už déle. Sárská premiérka Anke Rehlingerová (SPD) proto v květnu odcestovala do Detroitu, aby jednala v centrále Fordu. Šéf Ford of Europe Stuart Rowley potvrdil, že se pro Saarlouis hledají možnosti uvnitř i mimo skupinu Ford. V úvahu tedy připadá i prodej.
 
Představitelé odborů obviňují vedení Fordu z „falešného postupu“. Bojovali usilovně a tvrdí, že v nabídkovém řízení jasně zvítězili, ale byli o tento úspěch okradeni. Předseda odborů Benjamin Gruschka tvrdí: „Bylo to jasné od začátku. Jediným důvodem, proč byli zástupci ze Španělska a Německa nuceni projít složitým nabídkovým řízením bylo vymáhání dalších ústupků od pracovníků ve Valencii. Přitom se pracovní podmínky ve Španělsku za posledních 15 let již masivně zhoršily.“
 
Analytici ovšem rozhodnutí neumístit novou platformu v Saarlouis očekávali. Personální náklady jsou nyní ve Španělsku mnohem nižší než v Německu. Přesto Ford před časem investoval 2 miliardy USD v Kolíně nad Rýnem. Tam jsou také poměrně vysoké mzdové náklady, ale tamní lokalita je mnohem větší a má ve svém okolí i četné dodavatele. V Kolíně nad Rýnem, kde Ford zaměstnává 15 000 lidí, má vyrůst nejmodernější centrum pro elektromobily, ovšem ty budou založeny na elektrické platformě MEB od Volkswagenu. První model se má vyrábět od roku 2023 a druhý od roku 2024.
 
Kromě Kolína nad Rýnem a Valencie bude Ford elektromobily vyrábět také v rumunské Craiově - půjde o elektrickou verzi Pumy a dodávku Transit Courier s elektronickým. Ford Otosan v Turecku vyrábí větší elektrifikovaná užitková vozidla např. Transit Custom jako PHEV a E-Transit. Ford hodlá do roku 2026 v Evropě prodávat 600 000 elektromobilů ročně a celosvětově 2 miliony. Ford je v tomto ohledu pozadu, protože konkurenti na elektromobilitu přešli dřív. Přitom paradoxně Ford svůj první elektromobil v Evropě – Focus Electric – vyrobil právě v Saarlouis už v roce 2013. Jedna věc je ale jasná: do roku 2030 chce Ford v Evropě prodávat pouze elektricky poháněná auta.