souboj toyoty s volkswagenem - ale o co? | Aktuality | autoweek.cz

Souboj Toyoty s Volkswagenem - ale o co?

Souboj Toyoty s Volkswagenem - ale o co?

30.07.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Všechna média hlásí, že Toyota Motor udržela za první pololetí vedoucí postavení největšího výrobce automobilů na světě, protože prodala nejvíc aut, ale Volkswagen se jí opět přiblížil. Jenže to vše jsou nedůležité údaje.

Toyota Motor prodala za prvních šest měsíců letošního roku 5,097 milionu vozidel, což znamená nárůst proti loňskému prvnímu pololetí o 3,8 % a současně i historický rekord. Volkswagen prodal 4,97 milionu vozidel, ale jeho meziroční růst byl rychlejší - o 5,9 %. Přitom do uvedeného počtu nejsou zahrnuty prodejní výsledky výrobců nákladních vozidel Scania a MAN, kontrolovaných Volkswagenem. Tyto údaje budou zveřejněny až na konci července.

 

Koncern General Motors, který před dvěma roky jednorázově Toyotu předstihl na pozici globálního leadera, je celosvětově třetí v pořadí s prodejem 4,92 milionu vozidel.

 

Toyota i Volkswagen pravděpodobně letos poprvé překročí hranici 10 milionů prodaných kusů (vloni Toyota dodala 9,98 milionu vozidel, Volkswagen 9,73 milionu a General Motors 9,71 milionu).

 

Nelze vyloučit, že v celoroční bilanci nakonec Volkswagen Toyotu předstihne. Pro Volkswagen a GM totiž je hlavním trhem Čína. V Číně letos zatím zaznamenali meziroční růst o 11 %, ale Volkswagen zde roste dokonce ještě rychlejším tempem - o 18 % na 1,8 milionu vozů, takže se mu tam podařilo předstihnout i GM (1,73 milionu vozů). Toyota rostla o 12 %, ale výsledných 465 900 prodaných vozů je poměrně málo.

 

Podle presidenta Toyoty Akida Toyody není pro Toyota Motor důležitý růst objemu produkce ale zlepšování kvality. Toyota proto neinvestuje do budování nových výrobních kapacit jako Volkswagen a nezaměřuje se tolik na čínský trh.

 

Pro Toyotu je nejdůležitější Severní Amerika. Tam její objem prodeje i podíl na trhu dramaticky roste. Toyotě se skvěle daří vystihovat potřeby amerických zákazníků, což se naopak vůbec nedaří Volkswagenu. Toyota a Lexus nabízejí přesně ty crossovery a SUV, po nichž je největší poptávka a současně posiluje prodej svého nejprodávanějšího modelu v USA Camry, který se opět vrací do čela prodejnosti osobních aut. V kategorii SUV Toyota a Lexus prodávají v USA 7x více SUV než Volkswagen a Audi a Němcům se přes všechnu snahu nedaří prosadit se v asijské konkurenci ani mezi středními sedany s Passatem.

 

Ačkoliv Volkswagen roste obdivuhodným tempem, rozhodující není objem prodeje ale zisk. A v tomto ohledu má Toyota Motor s mírou zisku 8,8 % výrazně navrch. Ještě lépe je na tom korejský Hyundai Kia Motor s 9 %, zatímco Volkswagen dosahuje pouze 2,9 %. Důvodů pro to je několik.

 

Volkswagen velkou část svých vozů vyrábí nejdražším možným způsobem - v německých továrnách. Zatímco Toyota těží z prodeje vysoce ziskových modelů na severoamerickém trhu, Volkswagen získává objem prodeje v Číně (vloni tam prodal 3,27 milionu vozidel, tedy třetinu své produkce). Jenže tam jeho vozy vyrábějí společné podniky s čínskými partnery. Zatímco investice v Číně jdou jen na vrub Volkswagenu, o zisk se s Číňany dělí. Volkswagen investuje 18,2 miliardy eur do výstavby nových (společných) závodů v Číně, zatímco Toyota zatím jen zvažuje možnost výstavby nového závodu v Mexiku.