špatně vybraná ojetina se v opravách prodraží | Aktuality | autoweek.cz

Špatně vybraná ojetina se v opravách prodraží

Špatně vybraná ojetina se v opravách prodraží

13.10.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ analyzoval provozní náklady ojetých vozů reprezentujících standardní a prémiové modely, mezi nimiž návštěvníci serveru často volí. Nutnost drahých oprav může výhodnou koupi hodně prodražit. Draho vyjde zejména provoz ojetých SUV.
Porovnávaly se dvě dvojice kompaktních rodinných vozů, dva oblíbené větší vozy, vozy kategorie MPV a kompaktní SUV. Modeloval se tří- a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 km. Nehodnotily se značky Škoda a Volkswagen, které jsou specifické například díky vysoké zůstatkové ceně, vymykající se běžným standardům.
 
Do porovnání se zařazovaly vozy s podobnou pořizovací cenou, tedy v různém stáří a rozdílným počtem najetých kilometrů. To je dost zásadní, protože některé z porovnávaných vozů už měly za sebou nezbytné drahé opravy.
 
Výběr vozů
- Opel Astra H vs. BMW 1 (pořizovací cena 150 000 Kč)
- Ford Focus II vs. Audi A3 (pořizovací cena 150 000 Kč)
- Ford Mondeo vs. BMW 5-E60 (pořizovací cena 250 000 Kč)
- Citroen C4 Picasso I vs. Ford S Max (pořizovací cena 250 000 Kč)
- Hyundai ix35 vs. BMW X3 (pořizovací cena 300 000 Kč)
 
Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW 1 1,6 l (uveden do provozu v roce 2005/ počáteční stav tachometru 144 000 km) a Opel Astra H 1,6 (2009, 94 807 km) je po šesti letech jen 45 000 Kč. Provoz Audi A3 1,6 l (2005/180 109 km) oproti Fordu Focus 1,6 (2009/101 000 km) dokonce vyjde o 8000 Kč levněji. Za provoz BMW 525 d (2007/228 000 km) si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo 2,0 TDCi (2010/140 000 km) připlatí jen 52 000 Kč. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 2,0d XDrive (2009/191 500 km) oproti Hyundai ix35 2,0 CRDi (2010/94 121 km) stojí o 121 000 Kč více.
 
Při srovnání Fordu S-Max 2,2 TDCi (vzhledem k neexistenci prémiových MPV byl zvolen tento výjimečný vůz prodaný roku 2009, stav tachometru 181 000 km) s Citroenem C4 Picasso 1,6 HDi (2011/125 866 km) se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 Kč víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za 47 191 Kč, zatímco u Citroenu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.
 
Nejvíc lze prodělat na opravách
Až 200 000 korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Hlavní riziko číhá v opravách, a to nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hluboko do kapsy. Desítky tisíc korun stojí zejména odkládané výměny vstřikovačů, což je zcela běžná nutnost u turbodieselů (např. u BMW 5 to je za 71 921 Kč a Hyundaie ix35 přijdou na 53 990 Kč), spojky (u Audi A3 za 15 309 Kč) a všeho, co se týká podvozku a náprav, například díly zavěšení (na přední nápravě u BMW 1 za 15 628 Kč), čepy či náboje kol (u Citroënu C4 Picasso za 10 317 Kč). Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovačů na 55 000 korun, zadního zavěšení 58 524 Kč a spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.
 
Pozn.: uvedené ceny jsou součtem ceny dílů a ceny za práci v běžném autoservisu.
 
U turbodieselů je zcela zásadní stav filtru pevných částic - pokud už ve voze je instalován. Tím se ale analýza nezabývala.
 
„Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli. Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“ vysvětluje manažer serveru Sauto.cz František Prošek.
 
Kolik se skutečně připlatí za prémiovou značku?
Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy v provozu výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. Mnohem menší roli při srovnání podobných vozů a motorů totiž hraje amortizace (tzn. ztráta hodnoty při opětovném prodeji) či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek totiž kupující spíše zajímají výkonnější motory s vyšší spotřebou, které si ale lépe zachovávají hodnotu.
 
 „Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší. Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.
 
„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.
 
Čím větší, tím dražší
S velikostí vozu jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí kolem 350 000 Kč, tedy zhruba 4800 Kč měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8000 Kč měsíčně. U SUV je vyšší částka běžná bez ohledu na to, zda jede o prémiovou značku nebo ne. Každý, kdo uvažuje o tomto typu vozu, by se proto měl připravit každý rok na provozní náklady kolem 100 000 Kč. V součtu s pořizovací cenou vyjde šest let s kompaktním SUV na 832 644 Kč v případě Hyundaie ix35 2,0 CRDi a dokonce na 954 040 Kč u BMW X3 (!) proti 472 077 Kč v případě Opelu Astra H 1,6.