společnost carvertical připravuje nový report | Aktuality | autoweek.cz

Společnost carVertical připravuje nový report

Společnost carVertical připravuje nový report

07.02.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnost carVertical, zabývající se vytvářením registru ojetých vozů, shromažďuje informace o historii vozidel z různých zdrojů a ty pak poskytuje zájemcům o ojeté vozy. Na setkání s médii upozornila na současné trendy v obchodu s ojetými vozy provázené růstem problémů s podvody.
Podle společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie automobilů, vliv pandemie způsobené covidem-19 bude pociťován minimálně do konce roku 2022. Český trh s ojetými vozy zotaví z problémů, protože západní ekonomiky rychle směřují k elektrifikaci vozového parku a budou se snažit zbavit aut se spalovacími motory. Roste ale riziko, že si kupující pořídí vozidla po havárii, protože téměř každé druhé ojeté auto prověřované v České republice absolvovalo nehodu.
 
Inflace cen ojetých vozů
Ceny ojetých vozů a dílů stále stoupají, protože dodávky nových aut se odkládají kvůli omezené produkci. Na mnoha trzích světa proto byl a stále je výrazný nedostatek ojetých vozů. Vedoucí komunikace společnosti carVertical Matas Buzelis k tomu uvedl: „Snížená nabídka ojetých vozů vede k požadavkům přemrštěných cen. Naše data ukazují nárůst cen ojetých vozů až o 20 %. Blížící se jaro může tedy být tím nejlepším časem pro ty, kteří chtějí své vozy prodat. Najít za ně náhradu však může být složitější než se zdá, zvláště díky zpožděným dodávkám nových vozů.“
 
Stále přetrvávají dlouhodobé problémy s podvody
Probíhající rok bude podle firmy carVertical náročný pro kupující aut. Omezený výběr a dražší auta nejsou jedinými problémy. Nepoctiví prodejci aut ve větší míře podvádějí a nabízejí problematická auta.
 
U vozidel kontrolovaných společností carVertical má 11 % vozidel stočený tachometr, nicméně skutečnost je pravděpodobně mnohem horší, protože nejrizikovější auta se zatím tak často nekontrolují. Tomu odpovídá i průměrný věk kontrolovaných vozidel, který je v České republice 10,12 roku. V Německu je průměrný věk prověřovaných vozů 8,87 roku a u 13,91 % byl zjištěn stočený tachometr. Přitom zjišťování historie vozidel je v Německu složitější než v jiných zemích s ohledem na přísnější ochranu osobních údajů, mezi něž se řadí i VIN vozidla. Podle ADAC má až třetina prodávaných ojetých aut v Německu stočený tachometr.
 
„Auta kontrolovaná v České republice mají jeden z nejvyšších podílů registrovaných nehod v Evropě, přičemž 47,9 % vozů vykazuje existující záznamy o pojistných škodách. Ukrajina je jedinou zemí, která Českou republiku předčila podílem poškozených vozů, kde 48,5 % kontrolovaných vozů má záznamy o škodách,“ konstatoval Matas Buzelis.
 
Podle vědeckého výzkumu Univerzity v Gdaňsku mohou podvody s najetými kilometry při přeshraničním obchodování s auty ovlivnit až 50 % těchto transakcí a tím způsobit evropské ekonomice škody ve výši více než 9 miliard eur.
                                                                                                                                                                             
Nabídka společnosti carVertical
Report o ojetém voze od společnosti carVertical přijde na 449 Kč, při zakoupení dvou vychází cena za jeden 289 Kč a při třech to je 259 Kč.
 
Společnost carVertical, jejíž činnost je podporována Evropskou unií, vyjednává s některými velkými prodejci ojetých aut v České republice o spolupráci s cílem, aby zákazníkům k nabízenému vozu z vlastní iniciativy poskytovali její report o jeho historii a sami nekupovali a posléze nenabízeli podezřelá vozidla. Nabídka společnosti vychází z dat získaných ve 26 zemích z 800 datových zdrojů. V současné době disponuje 14,7 miliardy datových údajů. Ve svých aktivitách pracuje s technologií blockchain a při zpracování dat využívá umělou inteligenci. Díky tomu se kvalita reportů neustále zlepšuje. Ročně poskytuje více než milion prověření.
 
Připravovaná inovace reportu
Ještě v letošním roce carVertical uvede novou verzi svého reportu. Nebude poskytovat jen jednotlivé záznamy z historie vozidla, ale s využitím umělé inteligence bude informace propojovat do logických celků takže vyniknou nestandardní záležitosti.  Zdůrazněny budou nepřirozené změny ve vývoji během času a bude se upozorňovat na chybějící údaje v záznamech a to vše v kontextu s realitou daných zemí a ve srovnání s nájezdem srovnatelných modelů v těchto zemích.
 
V novém reportu se bude rovněž poskytovat odhad hodnoty vozu na základě situace na daném trhu, a to jak pro koupi, tak i pro prodej. Zajímavostí bude i nový typ geografických dat upozorňující na možná rizika vyplývající z toho, že se vozidlo pohybovalo v kritické době v oblasti postižené přírodní katastrofou, například povodní. Na základě toho pak bude možné při kontrole vozu hledat specifické doklady o možném poškození.  
 
Nový typ reportu by měl být vstřícnější pro uživatele i větší přehledností, takže si uživatel bude moci vybrat základní přehled nebo postoupit dál k detailním informacím a datům.