strategická aliance toyoty a bmw | Aktuality | autoweek.cz

Strategická aliance Toyoty a BMW

Strategická aliance Toyoty a BMW

29.06.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V Mnichově byla podle očekávání potvrzena podpisem dohoda o spolupráci BMW Group a Toyoty Motor ve čtyřech směrech vývoje nových technologií. Obě strany mají co nabídnout a současně mají co získat v oblastech, v nichž by vlastní vývoj byl příliš nákladný.

Dohoda mezi Toyotou a BMW navazuje na jednání započatá už na konci listopadu 2011. Tehdy bylo při autosalonu v Tokiu oznámeno médiím, že se Toyota a BMW dohodly na spolupráci. Tam bylo dojednáno, že BMW bude Toyotě dodávat vznětové motory výměnou za přístup k vývoji lithio-ionových akumulátorů. Současně ale bylo oznámeno, že obě strany budou hledat další možnosti spolupráce. Dohodu v Tokiu podepsali za BMW šéf vývoje Klaus Draeger a za Toyotu výkonný vicepresident Takeshi Uchiyamada spolu se šéfinženýrem Satoshi Ogisou. BMW se s Toyotou už v březnu zapojilo do společného vývoje lithio-ionových akumulátorů. Výměnou za to bude BMW Toyotě od roku 2014 dodávat turbodiesely 1,6 a 2,0 l.

O významu nově rozšířené dohody svědčí i to, že ji v Mnichově v ústředí BMW uzavřeli president Toyota Motor Akio Toyoda a výkonný šéf BMW Norbert Reithofer.

Oficiálně budou Toyota Motor a BMW Group spolupracovat ve čtyřech oblastech: palivové články, elektrifikace pohonných jednotek, technologie lehké stavby vozidel a vývoje architektury budoucích sportovních vozů.

Toyoda při této příležitosti řekl: "Toyota je silná v hybridech a palivových článcích ohleduplných k životnímu prostředí, zatímco síla BMW je na druhou stranu ve vývoji sportovních vozů. Jsem nadšen, když pomyslím na auta, která vzejdou z tohoto spojenectví. BMW a Toyota chtějí dělat ještě lepší auta. Respektujeme jeden druhého. Myslím, že je to parné už z toho, že jsme další krok učinili pouhých šest měsíců po uzavření původní dohody." Reithofer se k tomu přidal: "Toyota a BMW Group mají shodnou strategickou vizi udržitelné individuální dopravy budoucnosti. Společně máme velkou příležitost udržet si vedoucí postavení během transformace automobilového odvětví."

Je třeba připomenout, že šéfové japonských automobilek mají obrovský respekt k tomu, co německé exkluzivní značky dokázaly po stránce obchodní i po stránce technického vývoje. První část dohody byla nepochybně reakcí na spojení Aliance Renault Nissan s koncernem Daimler, tedy úhlavními rivaly Toyoty a BMW na jejich domácím poli. Rozšířená dohoda je ale současně reakcí BMW na rozhodnutí koncernu PSA Peugeot Citroen spojit své síly s GM. BMW proto oficiálně ukončilo spolupráci s Francouzi na vývoji hybridů, do níž už investovalo 100 milionů eur. Výroba hybridních systémů PSA/BMW měla začít v alsaských Mylhúzách v roce 2015. BMW proto potřebovalo najít nového partnera. BMW ale zatím bude i nadále dodávat zážehové čtyřválce pro vozy Citroen a Peugeot. To je ovšem čistě obchodní záležitost. Už nyní ale obě strany hledají do budoucna jiné partnery.

Pro BMW s produkcí 1,67 milionu vozů ročně je takovýto typ partnerství nutností aby se v Mnichově podařilo zachovat vývoj na současné úrovni a přitom udržet náklady v přijatelných mezích. Navíc BMW získá technologie, na jejichž vývoj nemá dostatek prostředků, tedy elektrické pohony a palivové články (BMW ztratilo hodně let a peněz tím, že se vydalo na slepou uličku použití vodíku ve spalovacích motorech namísto práce na palivových článcích).

BMW může kromě turbodieselů Toyotě pomoci s vývojem vozidel s velmi lehkou konstrukcí. BMW je totiž na čele vývoje využívání uhlíkových kompozitů ve velkosériové produkci.

Technická spolupráce obou automobilek bude mít ještě druhoplánový dopad. Obě společnosti totiž při technickém vývoji těsně spolupracují s mnoha dodavateli - ze strany Toyoty jsou to především dodavatel elektronických systémů Denso, výrobce mechanických i elektronických systémů Aisin e mechanických komponent Advics, J-tekt či Koyo Seiko a u BMW výrobci podvozkových komponent a převodných ústrojí ZF, Siemens, Continental a do značné míry i Bosch a ThyssenKrupp. Bez jejich podílu si lze jen těžko spolupráci představit.