studie: díky vodíku v dopravě se sníží emise o třetinu | Aktuality | autoweek.cz

Studie: Díky vodíku v dopravě se sníží emise o třetinu

Studie: Díky vodíku v dopravě se sníží emise o třetinu

20.04.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Až o třetinu se mohou do roku 2050 snížit světové emise CO2 díky využití vodíkových technologií a „zeleného“ vodíku z obnovitelných zdrojů. Česká republika připravuje využití vodíku v autech a chystá otevření prvních čerpacích stanic.
Náklady na výrobu vodíku elektrolýzou vody v posledních pěti letech klesly o 40 % a s dalším technologickým rozvojem a rozšiřováním výroby budou dále klesat. Japonsko je prvním státem, který vypracoval národní vodíkový program, v němž tento plyn figuruje jako strategický nosič energie.
 
Když bude část ekonomiky založena na čistém vodíku produkovaném bez emisí, umožní to dle studie omezit světovou emisi skleníkových plynů až o 34 %. Vodík by se mohl stát klíčem k dekarbonizaci odvětví, jež jsou silně závislá na fosilních palivech, jako je hutní průmysl, těžkotonážní silniční a námořní doprava nebo výroba cementu. Převést velká hospodářská odvětví na vodík ale bude možné jen v případě, že státy a regiony, včetně EU, začnou skutečně realizovat strategii eliminace všech emisí do roku 2050.
 
Infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku bude nákladná. Aby se vodík mohl stát stejně všeobecně dostupný, jako je v současnosti zemní plyn, budou potřeba velkorysé a koordinované investice. Například pro zajištění stejné úrovně energetické bezpečnosti, jakou v současné době poskytuje zemní plyn, by se infrastruktura skladování vodíku musela rozšířit tři až čtyřikrát. Její výstavba by stála zhruba 586 miliard eur do roku 2050.
 
V roce 2014 japonské ministerstvo hospodářství představilo plán pro nasazování vodíkových palivových článků a následně tento postup v letech 2016 a 2019 aktualizovalo. Do realizace strategie se velmi rychle zapojily japonské podniky. Prim mezi nimi hraje Toyota, která zahájila svůj program rozvoje vodíkových technologií již v 90. letech. Roku 2014 uvedla na trh sedan Toyota Mirai. Poté se zapojila do projektů rozšiřování vodíkové infrastruktury v Japonsku, Evropě a ve Spojených státech. Vyplývá to ze zprávy Hydrogen Economy Outlook, vypracované analytiky z Bloomberg NEF.
 
České ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří výstavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První by měl vzniknout již letos v rámci sítě Benzina Unipetrolu. V České republice zatím žádné vozy s palivovými články na vodík nejezdí. Zástupci Toyoty v lednu uvedli, že letos po otevření prvních čerpadel dovezou několik vozů Mirai první generace. Do roku 2030 by v ČR podle ministerstva průmyslu mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové palivové články.