studie: jak je to s kanibalizací značek koncernu vw | Aktuality | autoweek.cz

Studie: Jak je to s kanibalizací značek koncernu VW

Studie: Jak je to s kanibalizací značek koncernu VW

20.08.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

O možné kanibalizaci mezi značkami v rámci různých koncernů se mluví už dlouho. Norimberská společnost pro výzkum trhu Puls se touto otázkou zabývala v rámci společnosti Volkswagen. Jsou tedy jiné značky vystaveny tlaku ze strany základní značky koncernu VW nebo je to naopak?
„Značky skupiny VW - kdo kanibalizuje na kom?“ ptá se norimberský průzkumník trhu Puls ve své nejnovější zprávě. Série personálních změn u výrobce automobilů se sídlem ve Wolfsburgu se stala motivací pro generálního ředitele Pulsu Konrada Wessnera aby prozkoumal, zda a do jaké míry na základní značce Volkswagen kanibalizují ostatní značky skupiny.
 
Analýza Pulsu je založena na průzkumu mezi kupujícími nových automobilů v první polovině roku 2020. Ukázalo se, že značky Seat a Škoda získaly pětinu svých nových kupujících od značky Volkswagen: 23 % kupujících nových automobilů Škoda a 20 % zákazníků nových automobilů Seat dříve řídilo vozy značky Volkswagen. Naproti tomu 28 % kupujících vozů Škoda a 32 % zákazníků Seatu zůstává loajálních ke své značce. Věrnost značce mezi majiteli Volkswagenu je ovšem vyšší: 55 % kupujících již v minulosti řídilo vůz této značky. Míra loajality mezi řidiči Audi je podobně vysoká - 48 %. Jen 11 % kupujících Audi dříve řídilo Volkswagen, zatímco 12 % kupujících Volkswagenu přišlo od Audi.
 
Podíl kupujících nových automobilů, kteří si vyměnili svůj vůz Seat (4,3 %) nebo Škoda (3,4 %) za nový Volkswagen je velmi malý. Z kupujících Audi řídilo dříve vůz Škoda pouze 1,6 %. Přechod mezi značkami Seat a Škoda je jen 5 %.
 
Otázka, které značky lidé, kteří se zajímají o nová auta, obecně zvažují, ukazuje na riziko kanibalizace mezi značkami skupiny VW. Pro 42 % zájemců o vůz Škoda je Volkswagen také možností, 20 % by volilo Audi a 15 % má také zájem o Seat. Třetina zájemců o Seat by uvažovala o koupi Volkswagenu a čtvrtina by se zajímala o modely od Audi nebo Škody. Mezi zájemci o Volkswagen by 36 % bylo spokojených i s Audi, 17 % se Škodou a 8 % se Seatem. Volba vozu BMW by ale byla alternativou pro téměř polovinu zájemců o Audi (46 %) a 28 % má také zájem o Volkswagen. Zájem o  vozy Škoda (6,4 %) a Seat (4,8 %) je však u kupujících Audi nízký.
 
Generální ředitel Pulsu Wessner považuje jmenování nového generálního ředitele značky Škoda za známku toho, že česká dceřiná společnost koncernu VW může být pro značku Volkswagen nebezpečná: „Šéf Škody Bernhard Maier byl po pěti letech odvolán jako oběť vlastního úspěchu.“
 
„Všechny velkoobjemové značky koncernu Volkswagen si navzájem více či méně intenzivně konkurují. Tomu lze předejít pouze přibrzděním jednotlivých značek, například Škody,“ uvedl Wessner. To by ale podle něho byla „hodně vysoká cena“.
 
Je celkem logické, že automobily Volkswagen mají přednost při využití nejnovějších technických inovací. Volkswagen má stejně tak právo na premiéru důležitých modelů, zatímco ostatní značky ve skupině musejí být trpělivé při představování podobných automobilů ve stejných segmentech. Tak tomu bylo doposud téměř vždy. Přes výše uvedené nyní ale VW dělá jednu z mimořádných výjimek. Škoda smí představit své nové elektricky poháněné SUV Enyaq iV dřív než bude uveden technicky příbuzný protějšek z Wolfsburgu ID.4. Oba tyto modely jsou založeny na modulární platformě pro elektromobily MEB, kterou zatím používá pouze elektrický hatchback od Volkswagenu ID.3 (jeho první dodávky jsou plánovány na září). Vůz Škoda Enyaq iV bude navíc prvním využívajícím platformu MEB, který se nebude vyrábět v Německu, ale v Mladé Boleslavi.