světová premiéra pro alfu romeo stelvio | Aktuality | autoweek.cz

Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio

Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio

17.11.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Alfa Romeo představila své první SUV Stelvio, a to ve verzi Quadrifoglio se zážehovým motorem 2,9 V6 BiTurbo o výkonu 375 kW (510 k), těžícím z technických zkušeností Ferrari, a pohonem všech kol Q4.
Na autosalonu v Los Angeles se ve světové premiéře představuje dlouho očekávané (a slibované) SUV se značkou Alfa Romeo. Po nedávném uvedení sportovního sedanu Giulia jde o další významný klíčový model, který by měl italské značce pomoci v návratu mezi elitu zvýšením objemu prodeje a současně se postavit německým prémiovým značkám v nejvýznamnějším segmentu poslední doby. Alfa Romeo se tak vydává po stopách Jaguaru, Porsche, Maserati či Bentleye, kterým se vstup do segmentu SUV už zdařil a významnou měrou jim vylepšil ziskovost. Stelvio by se mělo brzy stát nejprodávanějším modelem značky.
 
Vůz dostal jméno Stelvio podle nejvyššího průsmyku v italských Alpách. SUV Stelvio bylo vyvinuto v konstrukčním středisku Alfy Romeo v Modeně a vyrábět se bude v přestavěné továrně Cassino spolu s modelem Giulia, s nímž sdílí mnohá technická řešení, což je na první pohled patrné při pohledu do interiéru. Předpokládá se, že se Stelvio dostane do prodeje v průběhu roku 2017. Jeho přímými konkurenty budou Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC a především Porsche Macan.
 
Alfa Romeo Stelvio je dlouhá 468 cm (Škoda Kodiaq je dlouhá 470 cm). Verze Stelvio Quadrifoglio, představená v Los Angeles, má zvýrazněný sportovní charakter doplňky na karoserii.
 
Motor V6 BiTurbo
Pohonnou jednotkou Stelvia Quadrifoglio je V6 2,9 BiTurbo o výkonu 375 kW (510 k), který je kombinován s osmirychlostní automatickou převodovkou ZF. Celohliníkový šestiválec BiTurbo využívá technologie a zkušenosti Ferrari. Pro snížení spotřeby využívá elektronický systém deaktivace válců.
 
Kromě exkluzivního motoru V6 verze Stelvio Quadrifoglio potvrdila Alfa Romeo také další pohonné jednotky. Jednou z nich bude ve střední verzi Stelvio Ti dvoulitrový přeplňovaný zážehový motor o výkonu 206 kW (280 k) při 5250/min, který bude opět kombinovaný s osmirychlostní automatickou převodovkou. Tento celohliníkový čtyřválec má největší točivý moment 400 N.m při 2250/min. Kromě elektrohydraulicky ovládaného časování ventilů MultiAir využívá motor systém přeplňování 2 v 1 a vysokotlaké přímé vstřikování paliva s tlakem 20 MPa (200 bar).

V Evropě se určitě objeví i nový vznětový motor 2.2 l, který má v Giulii výkon 154 kW (210 k) a nejvyšší točivý moment 470 N.
 
Podvozek s exkluzivní technologií AlfaLink a integrovaným brzdovým systémem IBS
Vpředu je lichoběžníková náprava se semivirtuální osou řízení. Zavěšení zadních kol využívá 4,5prvkové zavěšení patentované Alfou Romeo. Elektronicky řízený systém pérování se navíc přizpůsobuje jízdním podmínkám v každém okamžiku a umožňuje volit mezi chováním orientovaným více na výkon nebo naopak na komfort.
 
Po premiéře v modelu Giulia se jedinečný integrovaný brzdový systém Alfa Romeo IBS objevuje i u nového SUV Stelvio Quadrifoglio. Tento inovativní elektromechanický systém kombinuje kontrolu stability s tradičními hydraulickými brzdami pro zajištění okamžité odezvy brzd, a tím i dosažení krátké brzdné dráhy. Brzdový systém Stelvia Quadrifoglio tvoří hliníkové čelisti a uhlíko-keramické kotouče.
 
Pohon všech kol Q4
Stelvio Quadrifoglio využívá inovativní systém pohonu všech kol Q4, spojující výhody pohonu všech kol se snížením spotřeby paliva a potěšením z jízdy s pohonem zadních kol. Architektura pohonu Q4 zahrnuje aktivní rozdělovací převodovku s aktivní spojkou a přední diferenciál. Vysokou rychlost odezvy a přesné rozdělení točivého momentu poskytuje integrovaný aktivní prvek Next-Gen podle nastaveného režimu voliče Alfa DNA Pro.
 
V normálních podmínkách u Stelvio Quadrifoglio se systémem Q4 směřuje 100 % točivého momentu na zadní kola. Jakmile se kola dostanou na hranici přilnavosti, začne systém přes rozdělovací převodovku přenášet až 60 % točivého momentu na kola přední nápravy.
 
Vůbec poprvé se v kombinaci s pohonem všech kol Q4 objevuje technologie vektorování točivého momentu Alfa Romeo Torque Vectoring, která optimalizuje rozdělování točivého momentu a zvýrazňuje sportovní charakter. Dvojice spojek v zadním diferenciálu umožňuje rozdělovat točivý moment na každé kolo samostatně.
 
Nejmodernější elektronika
Stelvio Quadrifoglio je vybaveno novým voličem jízdní dynamiky Alfa DNA Pro, který upravuje dynamické chování vozu podle zvoleného režimu: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (energeticky úsporný režim) a Race (pro maximální výkon).
 
Systém Alfa Chassis Domain Control (CDC) koordinuje všechny elektronické systémy vozu. Řídí funkci různých systémů, jako jsou nový volič jízdní dynamiky Alfa DNA Pro, pohon všech kol Q4, systém Alfa Torque Vectoring, aktivní zavěšení kol a elektronická kontrola stability ESP, a optimalizuje celkový výkon a potěšení z jízdy. V reálném čase upravuje charakteristiku pérování a mapování voliče jízdní dynamiky Alfa DNA Pro na základě údajů o zrychlení a otáčení kolem svislé osy.
 
Tak jako ostatní modely Alfa Romeo, také SUV Stelvio využívá prvky vyvinuté ve spolupráci s Magneti Marelli - od systémů osvětlení po hnací ústrojí, zavěšení kol a výfukový systém nebo novou jednotku infotelematického systému Connect 3D Nav 8,8".
 
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio
  • Světová premiéra pro Alfu Romeo Stelvio