také výrobci pneumatik při testech podvádějí | Aktuality | autoweek.cz

Také výrobci pneumatik při testech podvádějí

Také výrobci pneumatik při testech podvádějí

01.03.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po zjištění, že evropské automobilky se nechovají eticky při testech emisí a Volkswagenu bylo prokázáno podvádění, přichází pro evropské motoristy další rána - zmanipulovány jsou i výsledky testování pneumatik. Přiznal to finský výrobce pneumatik Nokian Tyres.
Ukazuje se, že nejen automobilky hrají se zákazníky v Evropě nečistou hru. Nyní vychází najevo, že také výrobci pneumatik manipulují s testy tím, že pro ně dodávají speciálně připravené pneumatiky aby dosáhli mediálně rozšiřovaný úspěch. Finské noviny Kauppalehti uvedly, že výrobce pneumatik Nokian dodával pro tyto testy speciální pneumatiky aby dosáhl čelní postavení: „V minulosti když organizátoři testů požádali výrobce o jejich výrobky pro test, dostali speciálně připravené pneumatiky.“
 
Společnost Nokian Tyre oficiálně přiznala, že její „praktiky týkající se testů pneumatik nebyly vždy v souladu s udržitelným přístupem společnosti“ a že se dopustila chyb. Nokian navíc výslovně obvinil i další výrobce pneumatik, že se těchto praktik při testech pneumatik dopouštěli také. Zástupce firmy totiž řekl: „Za ta léta bylo několik výrobců, včetně Nokian Tyres, podezíráno, že jsou rozdíly mezi pneumatikami používanými v testech a pneumatikami, které jsou určeny k prodeji v obchodech. Dokonce o tom byly předloženy důkazy.“
 
Podle Nokianu to vedlo k lepším výsledkům testů. „Pro ty nejdůležitější testy se pneumatiky kupují od prodejců pneumatik a také se dodatečně znovu testují nové pneumatiky. Tak to probíhá už několik let. Pokud se při testu vyskytují manipulace, pneumatika používaná k testu je jiná, než pneumatika, jakou zákazník koupí v obchodě pokud jde o její vlastnosti (charakteristiku), nikoliv z hlediska kvality. Žádná z těchto chyb minulosti už ale pro nás není přijatelná,“ uvádí se v rozhovoru s generálním ředitelem společnosti Nokian Tyres Arim Lehtorantou. Znamená to, že testované pneumatiky byly vyrobeny z jiné směsi než byla používána v sériové produkci.
 
Ari Lehtoranta současně prohlásil, že výrobky Nokian Heavy Tyres nikdy nebyly zapojeny do jakékoli manipulace s výsledky testů. Problém je v tom, že tím opět nepřímo přiznal, že Nokian manipuloval s testy pneumatik.
 
Nokian se zjevně chce přenést přes tento problém a naznačuje, že firma už nějakou dobu pracuje na řešení problému. Ari Lehtoranta zdůraznil, že tyto pochybné praktiky se používaly před tím, než nastoupil do funkce. Podle něho se s tím začalo v letech 1989/1990 a naposledy se tyto manipulace objevily v loňském roce.
 
„Přestože se praktiky v průběhu let podstatně zlepšily, vedení společnosti se na podzim roku 2015 rozhodlo zahájit důkladné vyšetřování této záležitosti. Nokian Tyres ujišťuje, že případná pochybení spojená s testy, která budou během šetření odhalena, budou napravena. Zároveň společnost dokončila přezkoumávání svých postupů s cílem zvýšit otevřenost a transparentnost ve všech svých aktivitách. Upřímně se omlouváme za své činy v minulosti a stejně tak chceme v budoucnu znovu získat důvěru spotřebitelů a zákazníků. Budeme pokračovat ve snaze uspět v testech metodami, které zaručí naprostou poctivost,“ dodal Lehtoranta.
 
Nokian zdůrazňuje, že údaje na EU štítcích jeho pneumatik jsou správné a manipulace s testy v minulosti nemohly mít vliv na bezpečnost používaných pneumatik.
 
Charakteristika pneumatik zcela zásadním způsobem mění chování automobilů, ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, komfort jízdy a hlučnost, ale má také vliv na bezpečnost při jízdě v nepříznivých klimatických podmínkách (pneumatiky garantují, že elektronické asistenční systémy skutečně fungují). Zákazníci při svém výběru nemají k dispozici žádné jiné vodítko, než testy pneumatik zveřejňované v médiích, protože údaje uváděné na štítcích podle požadavků EU vůbec nepostihují skutečně významné parametry pneumatik.
 
V reakci na sdělení Nokianu vydal německý autoklub ADAC prohlášení, v němž uvádí, že jeho testů se uvedené manipulace netýkají. ADAC veškeré testované pneumatiky (v posledním testu šlo o 28 sad) nakupuje u šesti malých prodejců a výrobci se o testovaném rozměru dozvídají až po nákupu testovaných pneumatik. Pro ADAC jde o zásadní otázku, protože před časem musel přiznat, že se choval neeticky, když opakovaně měnil výsledky volby o nejoblíbenější auto. Důvěryhodnost největšího autoklubu v Evropě tehdy byla značně narušena, protože tím byly zpochybněny výsledky všech jeho testů, tedy i testy pneumatik.
 
Také francouzský výrobce pneumatik Michelin reagoval na informace Nokianu. Uvádí, že nikdy k testům nedodával jiné pneumatiky, než jsou v sériové produkci. Všechny testy, uskutečněné s pneumatikami Michelin, musejí být opakovaně reprodukovatelné, protože zkušební metodika firmy plně reflektuje reálné podmínky jízdy.