tomáš tomeček se s tatrou zapsal do historie | Aktuality | autoweek.cz

Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie

Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie

20.01.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tomáš Tomeček v 10. ročníku rallye Africa Eco Race získal stříbrnou trofej. Jenže poprvé do kabiny Tatry T 815 vedle něj neusedl žádný navigátor. Tomeček všechny nástrahy afrických dun překonal zcela sám a dojel až do cíle v senegalském Dakaru, navíc na druhém místě mezi kamiony.
Stále populárnější dálková soutěž Africa Eco Race - The Race To Dakar, která navazuje na původní africkou Rallye Dakar, byla svědkem výjimečného výkonu jezdce týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka. Ten dovedl svůj závodní speciál Tatra T 815 s originálním motorem Tatra V12 a všemi klíčovými komponentami vyrobenými v České republice, do cíle na 2. místě mezi kamiony a na 9. mezi všemi automobily (osobní vozy i kamiony dohromady).
 
Tento vynikající výsledek je ještě umocněn faktem, že se jako vůbec první kamioňák v historii dakarských dálkových soutěží rozhodl vyrazit do závodu zcela sám bez dalších členů posádky a tuto výzvu zvládl. Tomeček si poradil se všemi nástrahami 12 etap a vstoupil do historie jako jediný, kdo dokázal takto náročnou dakarskou soutěž dokončit coby jednočlenná posádka závodního kamionu.
 
Po 22 účastech v Rallye Dakar a Africa Eco Race si splnil dávný sen: „Vždy jsem obdivoval motorkáře, dokonce jsem si v začátcích koupil motorku a chtěl to na ní zkusit. Ale nevyšlo to, tak jsem závodil jinak, v kamionu a se spolujezdci. Bývali jsme v kabině tři, pak dva a letos jsem to chtěl zkusit sám.“
 
Na start Africa Eco Race 2018 se postavilo 12 kamionů - dvě Iveca týmu de Rooy, vedle nich vozy značek MAN, DAF, Ginaf, Mercedes-Benz, Scania a Tatra, jediný mechanický kamion postavený dle sériové homologace proti speciálům připomínajícím spíše buginy, než nákladní auta.
 
Podle svých slov Tomáš Tomeček toužil už mnoho let vyrazit do závodu v kabině sám. Letos si to splnil. Přitom nemohl čerpat ze zkušeností jiných, protože nikdo před ním něco takového nezkusil. K navigaci používal motorkářský roadbook upevněný nad volantem: „Zjistil jsem, že motorkáři to mají úplně jinak, jsou daleko svobodnější. Moc se mi to líbilo, tohle jsem si vždycky přál.“
 
Pokud byl někdo před závodem k Tomečkovu „sólu“ skeptický, tak od druhé etapy, kdy se probojoval z devátého místa na druhé, nenechal svými předními umístěními nikoho na pochybách, že je ostříleným veteránem dálkových rallye.
 
„Byl to jeden z nejpovedenějších závodů, jaké jsem v Africe zažil, a to nejen co do výsledku, ale i po pořadatelské a organizační stránce. Zároveň to byl pro jezdce zatím asi ten nejobtížnější. Africa Eco Race má výbornou atmosféru, pořadatelé i závodníci tu mají k sobě blízko a pomáhají si,“ řekl Tomáš Tomeček. O složitosti a náročnosti závodu svědčí i fakt, že jej dokončilo jen 60 % účastníků.
 
Tomáš Tomeček zdůraznil, že do afrických dun si sám v kabině troufl a troufne pouze za volantem klasické Tatry T 815 s tatrováckým vzduchem chlazeným dvanáctiválcem. Nejnovější elektronikou prošpikované moderní kamiony v případě poruchy nedávají jezdci žádnou šanci dostat se z problémů. „S auty mých letošních soupeřů nebo jiným kamionem bych si na sólo jízdu netroufl. Když tam nějaký senzor začne něco hlásit, co s tím budu dělat v poušti. Zlatá mechanická Tatra. V naší Tatře do z kokpitu do motorového prostoru nevedou žádné kabely, jen lanko k mechanickému vstřikovacímu čerpadlu Bosch,“ dodal. Jeho slova potvrzuje i to, že až s velkým odstupem za ním dojel do cíle speciál DAF, který byl sice mnohem rychlejší, než Tomečkova Tatra, ale ztratil hodně času opravami.
 
Za velkou přednost své Tatry Tomeček označuje i vzduchové pérování s tlumiči Reider. Ty se pro třetí rok použití podařilo dokonale vyladit, takže jízda v Tatře je pohodlná a přitom je odolná proti zapadnutí do písku.
 
Druhé místo v letošní Africa Eco Race potvrdilo, že Tomečkova Tatra, připravovaná i za podpory kopřivnické automobilky Tatra Trucks, je stále výkonným soutěžním nářadím. A také spolehlivým. Mechanici týmu Promet/Czechoslovak Group dělali na soutěžní tatrovce jen běžnou údržbu a měnili poškozené pneumatiky.
 
Tomáš Tomeček má na svém kontě už 22 startů, z toho jako pilot dosáhl s Tatrou v Rallye Dakar na stříbrnou i bronzovou příčku a jako navigátor stanul na stříbrném a také na tom nevyšším zlatém stupni vítězů (po boku Karla Loprajse). V rámci Africa Eco Race vyhrál třikrát, třikrát skončil druhý a dvakrát třetí, vždy za volantem své Tatry T 815 s tatrováckým dvanáctiválcem.
 
Tradičními hlavními sponzory a podporovateli závodního týmu Tomáše Tomečka jsou skupina Promet a holding Czechoslovak Group, jehož součástí je i kopřivnická Tatra Trucks. Tým podporují také společnosti Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další.
 
Kamiony na Africa Eco Race 2018:
1. De Rooy (Iveco) 45 h 00 min 53 s
2. Tomeček (Tatra) +5 h 14 min 18 s
3. Van De Laar (DAF) +6 h 50 min 58 s
4. Essers (MAN) +11 h 40 min 22 s
5. Govaere (oba MAN) +16 h 00 min 20 s
6. Elfrink (Mercedes) +19 h 14 min 09 s
7. Pattono (Iveco) +24 h 08 min 05 s
8. Hoondert (DAF) +30 h 45 min 55 s
9. Van Velsen (Ginaf) +34 h 17 min 20 s
 
  • Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie
  • Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie
  • Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie
  • Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie
  • Tomáš Tomeček se s Tatrou zapsal do historie