tpca přejde pod toyotu, spolupráce s psa pokračuje | Aktuality | autoweek.cz

TPCA přejde pod Toyotu, spolupráce s PSA pokračuje

TPCA přejde pod Toyotu, spolupráce s PSA pokračuje

30.11.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Skupina PSA a Toyota Motor pokračují v dlouhodobé spolupráci v Evropě novou formou. Toyota převezme vlastnictví společné továrny v České republice a bude i nadále vyrábět vozy pro obě společnosti.
Toyota Motor Corporation (TMC) a skupina PSA (PSA) ohlásily novou formu své úspěšné a oboustranně výhodné spolupráce na evropských trzích. Obě společnosti se dohodly na následujícím:
 
1) Od konce roku 2019 PSA rozšíří portfolio lehkých užitkových vozidel dodávaných společnosti Toyota Motor Europe (TME) pro evropské trhy pod značkou Toyota o nový Van kategorie C, vyráběný v továrně PSA ve Vigu ve Španělsku. Půjde tedy o vůz příbuzný se 3. generací Citroënu Berlingo, Peugeotu Partner a Opelu Combo, které nedávno získaly ocenění Van of the Year 2019. Společnosti PSA a TME v segmentu lehkých užitkových vozidel spolupracují už od roku 2012 dodávkami vozu Toyota Proace, vyráběného továrnou PSA Hordain ve Francii. Tento vůz je odvozen z modelů Citroën Jumpy a Peugeot Expert.
 
Cílem prohloubení spolupráce pro obě společnosti je využití jejich silných stránek ve výrobě kompaktních a středně velkých užitkových vozů v Evropě a optimalizace nákladů za vývoj a výrobu. Toyota se bude v budoucnu podílet i na financování a vývoji lehkých užitkových vozidel.
 
2) Od ledna 2021 Toyota převezme plné vlastnictví společnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) v Kolíně - Ovčárech, která je společným podnikem vyrábějícím malá městská miniauta Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1. Společný podnik skupiny PSA a TMC vznikl v roce 2002 a dohoda mezi oběma partnery obsahovala i revizní klauzuli, která dovoluje každému z partnerů přehodnotit svůj podíl.
 
Budoucnost továrny v Kolíně je zajištěna
TPCA se stane součástí TME, kde se připojí k dalším sedmi závodům, které již Toyota v Evropě provozuje. TPCA bude i nadále vyrábět mini auta pro obě společnosti. Toyota plánuje pokračovat ve výrobě a udržet pracovní místa v kolínské továrně. Výroba v závodě TPCA v průmyslové zóně Kolín - Ovčáry byla zahájena v únoru roku 2005. V TPCA v současnosti pracuje 2400 lidí.
 
Výkonný viceprezident Toyota Motor Corporation Didier Leroy k dohodě řekl: „Dnešní oznámení je reflexí naší dlouhodobé a výborné spolupráce, která je mezi skupinou PSA a Toyotou. Naše dohoda dovoluje každé ze společností její posílení a společné sdílení technologií a nákladů na vývoj. Náš závazek k továrně v Kolíně podtrhuje filosofii Toyoty dlouhodobé výroby aut tam, kde je prodáváme, a dlouhodobou přítomnost Toyoty jako výrobce aut v Evropě.”
 
Generální ředitel skupiny PSA Carlos Tavares dodal: „Otevíráme novou kapitolu našeho úspěšného a oboustranně výhodného partnerství, založeného na vzájemné důvěře a těch nejlepších výhodách pro naše zákazníky a obě společnosti.“
 
Pro TME je dnes zásadním problémem Brexit, protože společnost Toyota v posledních letech investovala značné prostředky do modernizace továrny v anglickém Burnastonu, kde začíná výroba nové generace modelu Corolla pro evropské trhy, a výroby motorů ve Walesu. Potíže by znamenala nejen hrozba zatížení vývozu z Velké Británie clem, ale i obrovské komplikace spojené s dopravou komponent z Evropy do těchto britských závodů.
 
Budoucnost miniaut v Evropě
Vicepresident TME pro prodej Matt Harrison nám na autosalonu v Paříži řekl: „Aygo je pro značku Toyota v Evropě klíčovým modelem. Je to automobil, s jehož pomocí získáváme mladé zákazníky, kteří tak přicházejí k naší značce. Oceňují osobitost a charakter tohoto vozu víc, než u dalších modelů značky. Proto musíme u tohoto modelu najít optimální rovnováhu při hledání jeho pozice na trhu a učinit jej přitažlivým pro následující dekádu. Je zde otázka elektrifikace či jiných pohonných jednotek i volba typu karoserie.  Tento segment v budoucnu přežije jen při dostupnosti těchto vozů pro hlavní zákaznické skupiny. Je nesmírně citlivý na základní cenu vozu, což znamená vzhledem k růstu výrobních nákladů a možné elektrifikaci nemalý problém k vyřešení.“
 
Marketingový ředitel Citroënu Xavier Peugeot k tomu při testech AutoBest ve Vairanu dodal: „Segment městských miniaut typu Citroënu C1 prošel za posledních deset let obrovskou proměnou. Do budoucna bude muset čelit nebezpečí, že mnohá města zakáží vjezd automobilů se spalovacími motory. Proto musíme společně najít tu správnou strategii do budoucna. V poslední době se objevily v tisku články o ukončení naší spolupráce s Toyotou, což naprosto neodpovídá realitě. Podoba nových městských miniaut je ale věcí dalších jednání a budoucích rozhodnutí.“