třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci | Aktuality | autoweek.cz

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci

13.03.2017 | | Aktuality

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 000 VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza ukázala, že třetina vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci.
Nadpoloviční většina dovážených ojetých má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy a států bývalého Sovětského svazu.
 
Z prověřeného vzorku 71 358 dovážených vozidel mělo v inzerátech 39 148 (55 %) uvedenou zemi původu Německo, Itálii 7891 (11 %), Rakousko 4698 (7 %) a Francii 3998 (6 %). Po prověření skutečné země původu byla nesprávně uvedena země u 21 838 vozidel, tedy u 31 % z celkového počtu prověřovaných dovážených vozidel. Ve skutečnosti bylo z Německa dovezeno jen 28 672 (40 %) vozidel a na druhé straně nejvíce vzrostly počty dovážených vozidel z Řecka, Španělska, Chorvatska, Rumunska, Běloruska a Bulharska.
 
„Byli jsme sami při analýze překvapeni, jak rozsáhlý je tento druh podvodu. Opět se ukazuje, že trh s ojetými vozidly trpí mnoha problémy, které jsou často ve stínu mediální komunikace problematiky stočených tachometrů,“ komentoval výsledky analýzy ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
 
„Nesprávná země původu vozidel je prodejci záměrně uváděna pro zvýšení šance prodeje, tedy i prodejních cen v ČR. Na české zákazníky působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku, než např. v Řecku nebo Chorvatsku. Ve skutečnosti jsou do ČR dováženy ojetiny ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU a mimo EU ze zemí východní Evropy. Jedná se například o Řecko, ale i Španělsko nebo Portugalsko a země bývalého sovětského bloku a bývalé Jugoslávie. Auta z těchto zemí mají často problémy, jako jsou zpronevěry, špatný technický stav, nezdokumentovaná historie a navíc se masivně stáčejí,“ řekl Martin Pajer.
 
„Jak je tento podvod v praxi realizován? Vozidlo původem např. z Rumunska se před dovozem do ČR krátce zaregistruje v SRN, kde dostane německý technický průkaz a registrační značky a následně je pak v ČR přihlášeno jako dovoz ze SRN. Jako země původu je pak uvedeno Německo i v českém technickém průkazu. Pro přikrášlení stačí jen zapsat do servisní knihy pár falešných servisních záznamů z německých servisů a původ a historie vozu jsou naprosto dokonalé. Proto je důležité nechat si prověřit původ vozidla v zahraničí, kde se zjišťuje, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno,“ doplnil Martin Pajer.