turbodiesely euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku | Aktuality | autoweek.cz

Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku

Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku

13.09.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německá organizace DUH (Deutsche Umwelthilfe) na základě svých měření dokládá, že automobily se vznětovými motory Euro 6 v reálném provozu až devítinásobně překračují limit emisí NOx a proto požaduje zákaz jejich provozu v centrech měst.
Německá organizace pro ochranu životního prostředí DUH zveřejnila výsledky dosud nejrozsáhlejšího komplexního testování emisí NOx a CO2 v reálném provozu u celkem 36 automobilů se vznětovými motory a tří se zážehovými resp. hybridním pohonem. Výběr se soustředil na 30 nejprodávanějších vozidel se vznětovými motory v Německu, přičemž všechny mají plnit emisní standard Euro 6.
 
V zimě bude ještě hůř!
Ačkoli se měření uskutečnila v období od května do září, tedy především při letních teplotách, které jsou z hlediska systémů čištění emisí nejpříznivější, 33 ze 36 zkoušených vozidel překročilo limit oxidů dusíku až 9,2x. Jako nejvíce znečišťující se ukázaly vozy Ford Mondeo 2,0 TDCi Duratorq, Nissan Qashqai 1,6 dCi a Renault Scénic 1,6 dCi.
 
DUH předpokládá ještě podstatně horší výsledky při zkouškách při nízkých teplotách vzhledem k tomu, že mnoho z těchto vozidel používá systém, který při poklesu teploty vypíná systémy čištění emisí. Je známo, že to činí při poklesu teploty pod 19 °C Fiat, pod 17 °C Opel, Porsche a Renault a pod 10 °C Mercedes-Benz, i když předpisy požadují fungování systémů redukce emisí i při nízkých teplotách. Proto DUH připravuje další dva testy v rozmezí teplot -7 až -15 °C.
 
Mezi sedmi vozidly s nejhoršími hodnotami emisí jsou tři vozy značky Ford. Vozy značek Ford, Opel (GM) a Renault/Nissan vykazují trvale vysoké hodnoty emisí oxidu dusíku (NOx). Ford Mondeo dosahuje nejvyšších emisí NOx s průměrem 739 mg NOx/km, což znamená překročení limitu 9,2x, ale další modely Fordu, jako jsou Kuga 2,0 TDCi Ford Focus 1,5 TDCi jsou s hodnotami 614 mg/km resp. 554 mg/km rovněž daleko nad přípustnou hodnotu. Mercedes-Benz třídy A, poháněný motorem Renault, překročil limit 6,1x, BMW 520d Touring, Volvo XC60 2,0D a Jeep Renegade 1,6 Multijet vykázaly překročení limitu v rozmezí 4,8 až 6,3x.
 
Limity lze splnit
Dva automobily se vznětovými motory splnily limit Euro 6, tedy 80 mg NOx/km, i v reálném provozu: Audi Q3 a Mercedes-Benz E 220D. Také lehké užitkové vozidlo Volkswagen T6, pro nějž platí ve standardu Euro 6 limit 125 mg NOx/km, splnilo požadovanou hranici také v reálném provozu.
 
Pro porovnání byly měřeny i tři vozy se zážehovými motory resp. s hybridním pohonem. Automobilkou dodaný vůz Toyota Prius Hybrid 1,8 vykázal s hodnotou 5 mg/km zdaleka nejnižší emise ze všech testovaných vozidel. Další Prius 4 dosáhl 15 mg/km. Velmi nízké hodnoty NOx, pouze 11 mg/km, rovněž předvedl Opel Mokka 1,4 ecoFLEX.
 
Je překvapující, že testované modely značky Volkswagen měly v průměru nižší emise než většina ostatních výrobců. „Tyto výsledky naznačují, že u VW se v posledních měsících zřejmě poučili ze silného tlaku veřejnosti. Je naléhavé, aby také ostatní automobilky situaci konečně pochopily a napravily současný stav,“ řekl dopravní expert Dr. Axel Friedrich. Že to je možné ukazuje příklad Opelu Zafira. Po zlepšení, která Opel uskutečnil, jsou emise oxidů dusíku nyní o více než 75 % nižší než při předchozích měřeních.
 
DUH požaduje zákaz motorů na naftu
„I v období letních teplot v Evropě znečišťují v současné době prodávané automobily se vznětovými motory Euro 6 vzduch v našich městech 70x více než moderní vznětové motory nebo hybridní vozidla. Co chybí je politická vůle přinutit automobilky, aby všechna vozidla, vybavená motory Euro 5 a Euro 6, upravily tak, že splní limity jedovatých NOx i při provozu v ulicích našich měst. Naše studie ukazuje, že to je technicky možné. Nicméně, v případě, že postrádáme politickou vůli k zajištění dodržování mezních hodnot ve skutečném provozu, pak je jediným řešením pouze zákaz provozu veškerých vozidel se vznětovými motory spalujícími naftu v centrech měst. Odpovědné Spolkové ministerstvo dopravy ovšem odmítá postavit se automobilkám a chránit zdraví občanů,“ uvedl generální ředitel společnosti DUH Jürgen Resch.
 
Státy ani EU nemají zájem o zdraví občanů
Na výsledcích měření DUH je pozoruhodné, že zdaleka nepotvrzují tvrzení německého ministerstva životního prostředí, které vzhledem k příliš vysokým emisím požaduje zastavení prodeje vozů značek Fiat a Renault. K nejhorším patří i vozy německých značek. Stejně tak stojí za povšimnutí, že ani rok po propuknutí aféry Dieselgate to nejsou státní orgány evropských zemí ani příslušná komise EU, kdo se o trestuhodné jednání automobilek zajímá.
 
Na skutečnost, že ovzduší v Evropě zaplavují v nadměrné míře jedovaté emise NOx, i nadále upozorňují jen nezávislé organizace (jako je DUH). EU se neustále věnuje jen snižování emisí CO2, jimž se připisuje podíl na globálním oteplování. Namísto ochrany občanů EU před poškozováním zdraví jedovatými emisemi NOx se eurokomisařky zviditelňují požadavky na odškodnění zákazníků, kteří si od Volkswagenu pořídili vozidla se vznětovými motory a bez jakéhokoliv omezení je i nadále mohou bez problémů provozovat, byť motory těchto vozů neplní limity Euro 5 resp. Euro 6, ač. podle nich byly homologovány.

Podrobné výsledky naleznete zde.
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku
  • Turbodiesely Euro 6 překračují limity jedovatých oxidů dusíku