uber se pohybuje na hraně | Aktuality | autoweek.cz

Uber se pohybuje na hraně

Uber se pohybuje na hraně

26.03.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vyšetřování tragické nehody roboticky řízeného automobilu společnosti Uber ve městě Temper ve státě Arizona, při níž přišla o život žena vedoucí kolo, odhalilo závažné skutečnosti, které by mohly vyvolat ještě víc negativní pohled veřejnosti na testy podobných vozidel.
Policie ve městě Temper v Arizoně oznámila, že nezjistila žádnou vinu na straně vozidla Volvo XC90 vybaveného systémem autonomního řízení Uber na nehodě, při které byla sražena 49letá Elaine Herzbergová. Vozidlo se pohybovalo rychlostí 64 km/h v prostoru, kde je povolená rychlost 72 km/h. Podle policie vozidlo před střetem nebrzdilo, nicméně nebylo v silách systému ani operátora, který byl ve voze, aby nehodě zabránil. Žena na následky střetu v nemocnici zemřela.
 
Jenže zveřejněné video ukazuje, že operátorka Rafaela Vasquezová, která měla hlídat reakce autonomního systému, v době nehody hleděla dolů, pravděpodobně na svůj telefon, a neměla ruce na volantu, jak sice vyžaduje předpis v Kalifornii, ale nikoliv v Arizoně.
 
Centrum Uberu v Arizoně
Phoenix v Arizoně je centrem testů autonomních vozidel Uberu (dalšími místy testů jsou Kalifornie, Pittsburgh v Pensylvánii a Toronto v Kanadě). Pro Uber zde na projektu pracuje 400 lidí, kteří mají k dispozici 150 vozidel.
 
Uber má v Arizoně dvě skupiny řidičů-operátorů. První během testů cíleně vystavuje vozidla extrémním situacím, při nichž by bez lidského zásahu došlo k nehodě. Druhý tým studuje vozidla z hlediska potenciálních zákazníků, například zda je neobtěžuje prudké brzdění. Ve vozech byly vždy dvě osoby - jedna sledovala řízení pro případ potřebného zásahu a druhá analyzovala výkonnost systému a sledovala data. Od října 2017 byly oba týmy spojeny s cílem celý projekt maximálně urychlit a zefektivnit a pro urychlení programu se přešlo na obsluhu s jediným člověkem ve voze.
 
Uber v září 2017 ohlásil, že jeho vozidla od zahájení testů v září 2016 překročila 1 milion najetých mil (1,6 milionu km) a další milion byl přidán v průběhu dalších 100 dní. Jenže se ukazuje, že celý projekt provázejí závažné problémy. Vozidla měla opakovaně potíže při průjezdu úseky se staveništi a při setkání s rozměrnými vozidly. Během testů musejí operátoři, hlídající autonomní jízdu, zasahovat do řízení mnohem častěji, než je tomu u jiných projektů tohoto typu.
 
Společnost Waymo, vytvořená společností Google (resp. její mateřskou společností Alphabet) pro projekt autonomních vozidel, uvedla, že při testech na veřejných silnicích v Kalifornii musejí její operátoři přebírat řízení, aby předešli problémům, v průměru po ujetí 9000 km. Projekt Cruise koncernu GM uvádí nutnost zásahu v průměru po ujetí 1900 km. Noviny New York Times ale získaly dokumenty, že u vozidel Uberu v Arizoně museli operátoři zasahovat každých 20 km. Waymo i Cruise mají ve svých testovacích vozidlech, provozovaných už od roku 2015, vždy nejméně dvě osoby.
 
Hon za ambiciózním cílem
Pracovníci Uberu přiznali, že jsou pod velkým tlakem ze strany vedení společnosti, které požaduje do konce letošního roku nabídnout službu vozidel bez řidičů. Uber před časem zveřejnil plán, podle kterého chce do konce roku 2018 provozovat svou službu s vozidly bez řidičů ve 20 městech, v roce 2019 už v 50 a do roku 2020 ve 150. Právě tuto službu testuje v Arizoně a Pensylvánii. Arizona projekt podporuje, protože chce ze sousední Kalifornie ze Silicon Valley přilákat technologické firmy.
 
Protože se na duben připravovala návštěva generálního ředitele Uberu Dary Khosrowshahiho v Arizoně, vedení výzkumného programu po svých pracovnících požadovalo zajistit, aby mu mohli předvést zcela bezproblémovou plně autonomní jízdu. Toto představení mělo zlepšit pověst společnosti, která čelí řadě afér kvůli nimž musel vloni v létě odejít zakladatele firmy Travis Kalanick. Cesta jeho nástupce Khosrowshahiho ale byla nakonec odvolána ještě před nehodou.
 
Ve snaze zlepšit svou pověst Uber v únoru dospěl ke smíru ve sporu se společností Waymo kvůli průmyslové špionáži. Uber angažoval bývalého zaměstnance Googlu (Waymo) Anthonyho Levandowskiho, který zkopíroval tajná data týkající se vývoje autonomních vozidel, především využití LiDARu, a prodal je Uberu. Waymo žalovalo Uber o náhradu škody ve výši miliardy dolarů, ale nakonec došlo k dohodě o odškodném ve výši 245 milionů dolarů.
 
Kritika a rostoucí nedůvěra
Uberu se dostal do centra kritiky ze strany dodavatele laser-radarového systému LiDAR (light detection and ranging), firmy Velodyne Lidar Inc. Velodyne se ohradil proti tvrzení médií, že v nočních podmínkách systém může ztrácet na spolehlivosti. Presidentka Velodyne Marta Thoma Hallová (manželka vynálezce tohoto systému Davida Halla) tvrdí, že skutečnost, že v době nehody byla tma, okolí bylo temné a žena měla tmavé oblečení, nemůže způsobit, aby ji LiDAR nezaznamenal s dostatečným předstihem. Je ovšem zcela na softwaru, jak tuto informaci vyhodnotí a jak na ni zareaguje. Podle Hallové je LiDAR naprosto spolehlivý bez ohledu na to, zda je světlo nebo tma. Uber ve svých vozidlech používá kupované zařízení Velodyne LiDAR HDL-64E s dosahem 120 m a zaznamenávající 2,2 milionu bodů za sekundu.
 
Šéf konkurenční společnosti Waymo John Krafcik prohlásil, že nečekaný pohyb chodce, jako v případě této nehody, představuje pro autonomní řízení velký problém, nicméně systém Waymo je podle něj natolik bezpečný, že by této nehodě zaručeně zabránil.
 
I v případě, když se potvrdí, že vina na tragédii nebyla na straně Uberu, je budoucnost projektu ohrožena. Nehoda vyvolala velké diskuze o bezpečnosti autonomní jízdy a posílila nedůvěru veřejnosti (přes 80 % lidí se obává selhání systému autonomního řízení). I když jiné společnosti hodlají v testech pokračovat, pro Uber tato událost znamená zásadní problém. Místo zlepšení své pošramocené pověsti se její klíčový projekt ukázal jako potenciálně nebezpečný. I při vyřešení všech technických problémů (byť výše uvedeným termínům nikdo nevěří) bude těžké přesvědčovat zákazníky, aby si tuto službu objednávali a usedli do auta bez řidiče.