uber: tři roky v praze | Aktuality | autoweek.cz

Uber: tři roky v Praze

Uber: tři roky v Praze

07.09.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Když v roce 2014 začínala v Praze aplikace Uber s prémiovou službou UberBLACK, jednalo se o cesty luxusními auty pro speciální příležitosti. Dnes je Uber masovou službou, která pomáhá vypořádat se se specifickou dopravní situací.
„Když jsem před třemi roky přišel do Prahy s cílem zavedení služby Uber, tak mi všichni říkali, že to tady nikdy nebude fungovat. Nyní když jsem na letišti, tak vidím, že kde kdo volá Uber,“ říká generální ředitel Uberu pro Střední a východní Evropu Rob Khazzam.
 
Služba Uber vzešla v roce 2010 z diskuze na konferenci v Paříži, jak by bylo možné zajistit si odvoz na jediné stisknutí tlačítka. Na konci roku 2015 už služba překročila jednu miliardu jízdy, po šesti měsících byla překonána hranice dvou miliard jízda letos v květnu byla překonána hranice 5 miliard jízd.
 
V České republice je firma Uber zisková a má jedny z nejlepších hodnocení chování řidičů z celého světa. Uber se u nás zatím zaměřuje především na činnost v Praze a usiluje o možnost návratu do Brna. Uber jako jednu ze svých priorit zdůrazňuje zlepšení kvality ovzduší ve městech. Proto ve světě pracuje na využívání nizkoemisních vozidel a elektromobilů (mj. i s výhledem na připravované zákazy vjezdu vozidel se vznětovými motory do některých měst), nicméně u nás zatím není žádné omezení týkající se emisí nebo stáří provozovaných vozidel.
 
Hodnocení po třech letech fungování přináší zajímavé statistiky a jistotu, že Uber nehodlá zpomalit.
 
Uber v Praze doplňuje MHD
V aplikaci Uber, která propojuje díky moderní technologii řidiče a cestující, má České republice v současnosti registrováno 400 000 uživatelů (přesně před rokem to bylo 250 000 uživatelů).  Z tohoto počtu 177 000 službu využívá pravidelně, tedy nejméně jednou měsíčně.
 
Počet aktivních řidičů pak překračuje 2000, přičemž 90 % z nich má i jiný příjem než jízdy pro Uber. To znamená, že minimálně 200 řidičů se živí výhradně jízdami pro Uber, přičemž u ostatních není jasný podíl příjmů z řízení a z jiných činností.
 
„Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst jízd o 340 % oproti loňskému roku. Průměrný dojezdový čas se pohybuje pod čtyřmi minutami. Přitom v srpnu 2014 byl čas přistavení auta kolem 12 minut. Během tří let působení na českém trhu jsme docílili dramatické změny na poli individuální dopravy v Praze,“ konstatuje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Českou republiku a Slovensko. Uber ale neuvádí kolik jízd ročně u nás absolvuje.
 
Uber v rámci Prahy doplňuje městskou hromadnou dopravu tam, kde je to potřeba. Služba nejlépe funguje právě tam, kde je městská doprava méně frekventovaná nebo zcela chybí. Jednoznačně se to týká například tunelu Blanka. Tunelem nejezdí MHD. Proto je Uber ideálním řešením pro každého, kdo se potřebuje přepravit mezi Prahou 5, 6, 7 a 8. Tunelem od začátku jeho provozu v září 2015 projelo již 160 000 jízd přes aplikaci Uber. Blankou projíždí přes 500 jízd denně, přičemž jen čtvrtina jich projíždí celou délkou tunelu. Zbytek začíná nebo končí v jednom z výjezdů Dejvického tunelu. Nejfrekventovanějšími vjezdy jsou Brusnický a Bubenečský tunel.
 
Rychlé spojení z okrajových částí do centra
Neméně úspěšný je Uber jako dopravní propojení mezi okrajovými částmi Prahy a centrem: 44 % všech jízd se uskuteční do okrajových oblastí města, a to zejména v ranních hodinách mezi šestou a desátou. Po půlnoci, kdy do těchto oblastí nejezdí prakticky žádné spoje a není k dispozici ani metro, rovněž přichází „čas Uberu“ a trvá přibližně do jedné hodiny ranní.
 
Nejfrekventovanějšími místy jízd jsou Zoo, Černý most a Průhonice. Je patrné, že nejvíce se služba využívá v místech s horší dopravní obslužností nebo tam, kde lidé nechtějí řešit problém s parkováním.
 
Uber denně vozí lidi do práce nebo k nejbližší zastávce MHD z míst s nedostatečnou dopravní obslužností. Nejhůře jsou na tom okrajové části Prahy, např. u konce dálnice na Chodově. Dostat se do práce nebo k nejbližší zastávce MHD zejména z oblastí, kde na kraji Prahy končí dálnice, není s použitím Uberu výjimečné. „Podle našich statistik například do a z oblasti Chodova se denně uskuteční v průměru více než 500 jízd, nejvíc mezi 7. a 10. hodinou ranní, špička vrcholí kolem osmé hodiny,“ říká Tomáš Peťovský. Podobně roste využívání služby v oblasti Radlic.
 
Uber pomáhá po zavedení nových parkovacích zón a nedostatek parkovacích míst v centru Prahy -díky digitálním službám nemusí řešit složitý parkovací rébus.
 
Uber v Praze ve službách turistů
V Praze aplikaci nevyužívají pouze Češi. Významný je zde podíl zahraničních uživatelů. Je to samozřejmě i díky tomu, že Uber je v zahraničí známou službou, takže je nejpohodlnější, protože nemusejí nic hledat. Z těchto důvodů ji turisté aktivně vyhledávají i u nás. Nejoblíbenější destinací v Praze je Pražský hrad. Na Hrad se od začátku fungování služby uskutečnilo více než 49 000 jízd.
 
  • Uber: tři roky v Praze
  • Uber: tři roky v Praze
  • Uber: tři roky v Praze
  • Uber: tři roky v Praze
  • Uber: tři roky v Praze