učni škoda auto postavili elektrickou buggy | Aktuality | autoweek.cz

Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy

Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy

20.06.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vybraných 22 učňů devíti oborů Středního odborného učiliště Škoda Auto navrhlo a postavilo čtvrté učňovské auto od roku 2014 - elektrická buginu, která se jmenuje Škoda Element. Technici ve věku 17 a 18 let postavili učňovský vůz během 1500 hodin.
Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto učňovský automobil. Po třech úspěšných studiích vozů z předchozích let se nyní rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno Škoda Element. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.
 
Učni na otevřeném plážovém vozítku pracovali celých 1500 hodin. To je důkaz nadšení mladých techniků. Stavba vlastního vozu fascinuje nejen učně ve Škoda Auto, ale funguje jako reklama pro automobilku Škoda i Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto a je inspirací pro nejlepší technické talenty v České republice.
 
​Skupina 22 učňů ve věku 17 a 18 let z celkových 900 učňů, kteří se učí na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto, dostala od října minulého roku příležitost vyzkoušet si práci na vývoji nového automobilu. Mladí technici si rozhodnutí, jaký vůz má vzniknout, nechali pořádně projít hlavou.
 
„Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje jeden z učňů Daniel Launa volbu letošního týmu. Škoda Element vychází z vozu Škoda Citigo. Dvoumístná plážová bugina nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 PS). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér.
 
Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracují nejen na papíře a v počítači, ale stále více v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem. Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem.
 
Při takové práci jsou vždy vítány nápady v duchu Simply Clever. Rady od zkušených profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje byly ale samozřejmě také kvitovány s povděkem. Práce na voze byla pro 18 chlapců a 4 dívky součástí jejich výuky. Věnovali projektu více než 1500 hodin. Na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto učí v devíti oborech – mimo jiné jde o obory lakýrník, elektrikář, svářeč, automechanik nebo logistik.
 
Od roku 2014 navrhují a vyrábějí učni vlastní vůz každý rok: V roce 2014 šlo o dvoumístnou otevřenou verzi vozu Škoda Citigo CitiJet, v roce 2015 pickup FunStar na bázi vozu Škoda Fabia a v roce 2016 kupé Atero vycházející z vozu Škoda Rapid Spaceback.
 
Projekty jako je stavba učňovského vozu, motivují nejen učně ve Škoda Auto, ale inspirují také ty mladé lidi, kteří stále ještě hledají povolání svých snů. Automobilka Škoda tak získává v konkurenci ostatních zaměstnavatelů ty nejlepší talenty. Protože v mnoha technických odvětvích je příliš málo uchazečů o budoucí povolání, je důležitější víc než dřív nabídnout začátečníkům v daném povolání mimořádně atraktivní vzdělávací podmínky.
 
Zároveň se Škoda Auto zasazuje o systém duálního profesního vzdělávání v České republice. Správná kombinace teorie a praxe platí za podstatný faktor pro profesní vyhlídky žáků a úspěch automobilky Škoda. Zvláště potěšitelné je, že v takzvaně mužských profesích nalézá zalíbení stále více dívek: Aktuálně tvoří mladé ženy již 12,4 % učňů na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto.
 
Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto v Mladé Boleslavi slaví v letošním roce 90 let své existence. Je součástí Škoda Akademie, založené v roce 2013, jejíž program vzdělávání a rekvalifikace je cíleně orientován na potřeby firmy. Od roku 2014 investovala automobilka téměř 200 milionů korun do rozšiřování vzdělávacích programů a modernizace Škoda Akademie. Právě včas k devadesátému výročí jsou dokončeny nové stavební úpravy. Nové prostory byly otevřeny společně s centrem robotiky, jazykovým střediskem a multifunkčním sálem.
 
Stavbou vozu Škoda Element naplňují učni naprosto mimořádnou misi. Novou elektrickou buginu symbolicky věnovali svému kolegovi Petru Stanislavovi, který v roce 2015 patřil k týmu a podílel se na stavbě Pickupu. V červenci minulého roku měl nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci, Škoda Auto zase o to, aby bylo další vzdělávání vůbec možné. Investice do modernizace akademie plynula mimo jiné do bezbariérových přístupů do všech prostor učiliště.
 
  • Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy
  • Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy
  • Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy
  • Učni Škoda Auto postavili elektrickou buggy