peugeot se vrací k elektrickému pohonu | Aktuality | autoweek.cz

Peugeot se vrací k elektrickému pohonu

Peugeot se vrací k elektrickému pohonu

08.09.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Peugeot je dodnes značkou, která díky vozu 106 Electric prodala nejvíce osobních automobilů s elektrickým pohonem na světě. Nyní se ve spolupráci s Mitsubishi Motors k elektrickému pohonu vrací s minivozem iOn.

Pánové Osamu Masuko, generální ředitel společnosti Mitsubishi Motors (MMC) a Philippe Varin, předseda představenstva koncernu PSA Peugeot Citroën, v Paříži podepsali dohodu o prohloubení spolupráce v oblasti vozidel poháněných elektromotory (EV). Na základě této dohody bude vývoj těchto vozidel pro evropský trh vycházet z japonské verze vozu Mitsubishi i-MiEV. Ten bude v Evropě uveden pod značkami Peugeot a Citroën. Zahájení výroby se plánuje na říjen 2010 s předpokládaným uvedením vozidel na evropský trh na konci roku 2010.
Mitsubishi už začalo elektrický vůz nové generace i-MiEV v červnu letošního roku dodávat v Japonsku a v průběhu tohoto roku jej uvede i na další trhy s pravostranným řízením. V roce 2010 plánuje MMC uvedení tohoto modelu i na trhy s levostranným řízením.
První ukázkou této spolupráce ej elektrický Peugeot iOn. Peugeot jej uvede do prodeje koncem roku 2010. Dojezd vozu, vybaveného lithio-ionovými akumulátory, je 130 km. Už na první pohled je jasné, že Peugeot iOn je v podstatě vozem Mitsubishi i-MiEV.
Čtyřmístný miniautomobil je dlouhý 3480 mm a má průměr zatáčení jen 9,0 m. Pohání jej elektromotor o výkonu 47 kW s točivým momentem 180 N.m. Dosahuje největší rychlosti 130 km/h. Jeho dojezd 130 km je dosažen v normalizovaném evropském cyklu. Akumulátory se z běžné zásuvky 220 V plně nabijí za šest hodin, ale díky systému pro rychlé dobíjení mohou být už za 30 minut nabity na 80 %.
Peugeot už v letech 1995 až 2003 s úspěchem prodával elektromotory poháněnou verzi malého vozu 106 Electric. Stejně jako sesterský model Citroen AX resp. Saxo se dodával jak v osobní čtyřmístné, tak i užitkové dvoumístné verzi van. S Ni-Cd akumulátory a stejnosměrným elektromotorem měl vůz s pohotovostní hmotností 1077 kg dojezd 80 km a dosahoval největší rychlosti 90 km/h. Peugeot 106 Electric se úspěšně prodával ve Francii a Velké Británii jako fleetový a rozvážkový automobil pro městský provoz. Na Peugeot 106 Electric van navázala verze užitkového vozu Partner poháněná elektromotorem pomocí Ni-Cd akumulátorů. Její dojezd ale byl vzhledem k hmotnosti 1450 kg jen 65 km.
V letech 1994 a 1996 Peugeot na autosalonu v Paříži vystavil i dvě verze konceptu malého čtyřmístného vozu s elektrickým pohonem Ion, dlouhého 3320 mm a navazujícího na koncept Citroen Citela z roku 1991. Měl hmotnost jen 850 kg a s Ni-Cd akumulátory sliboval dojezd 110 až 150 km podle režimu jízdy.

 

 

  • Peugeot se vrací k elektrickému pohonu
  • Peugeot se vrací k elektrickému pohonu
  • Peugeot se vrací k elektrickému pohonu
  • Peugeot se vrací k elektrickému pohonu
  • Peugeot se vrací k elektrickému pohonu