neustále usilovat o vítězství | Aktuality | autoweek.cz

Neustále usilovat o vítězství

Neustále usilovat o vítězství

27.12.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Při příležitosti oslav 45 let existence firmy AMG navštívil Českou republiku nejvyšší představitel značky AMG Ola Källenius, předseda představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH, která je dceřinnou společností Daimler AG. Při tom nám poskytl rozhovor.

 

Jak se v posledních letech mění zákazníci, hlavní trhy a výběr modelů AMG?

"Máme velmi silnou nabídku s 22 modely. Tradičně jsou našimi nejdůležitějšími trhy Spojené státy, západní Evropa v čele s Německem a Japonsko. V uplynulých pěti letech jsme zaznamenali velký růst zájmu a také v budoucnosti očekáváme posilování naší pozice. Rozvíjejí se další nové trhy v čele s Čínou, která je velmi rychle rostoucím a zajímavým trhem i pro segment vysocevýkonných automobilů. Zaznamenáváme rostoucí odbyt také v Koreji, Brazílii, Rusku i ve východní Evropě. Rozhodli jsme se více pracovat s těmito trhy, propagovat zde značku AMG aby se stala známější mezi lidmi, kteří hledají výkonné automobily, a na druhé straně také rozšíříme své portfolio. Takže vstoupíme mezi kompaktní vozy s modelem A 45 AMG a budeme vyrábět i jeho příbuzné verze. Budeme také uvažovat o jiných regionálních strategiích. Nedávno jsme na trh uvedli model GL 63 AMG, přičemž jsme jej představili v Moskvě. Na trzích jako je Rusko jsou výkonná SUV velmi oblíbená, stejně jako v České republice, na Středním východě, Číně atd. Také velká část naší výroby na zakázku je orientována na tyto nové trhy abychom zajistili, že zde naplňujeme poptávku po exkluzivních vozech i za hranicí našeho základního tradičního portfolia."

Zmínil jste připravovaný model A 45 AMG. Můžete nám o něm prozradit něco více?

„Naším cílem je sériově vyrábět nejdynamičtější, nejvýkonnější a zároveň nejhospodárnější čtyřválcový kompaktní vůz. Nový A 45 AMG je společně s dalšími budoucími vysokovýkonnými kompaktními vozy symbolem exkluzivní dynamiky a růstové strategie AMG Performance 50. S tímto zaměřením na pro nás nový segment vozidel přispěje Mercedes-AMG významným způsobem k růstu divize Mercedes-Benz. Modelem A 45 AMG chceme oslovit především novou cílovou skupinu ve věku od 30 do 45 let, která je mladší než tradiční zákazníci AMG a postupem let mohou s vozy AMG růst. Jsou to profesně úspěšní a nezávislí lidé hledající kompaktní, dynamický a individuální vůz. Svůj stylově a trendově orientovaný životní styl chtějí vyjádřit automobilem od uznávané sportovní značky. Ale nemusí nutně jít jen o mladší klientelu, mohou to být i lidé, kteří se stále cítí mladí. Model A 45 AMG přivede svou atraktivní prodejní cenou k AMG nové zákazníky a otevře přístup k novým trhům.“

Předpokládám, že A 45 nebude jedinou novinkou v nejbližší budoucnosti.

„V rámci nové strategie AMG Performance 50 bylo rozhodnuto o rozšíření našeho modelového programu z aktuálních 22 na budoucích přibližně 30 vozidel. Během období do našeho 50. výročí chceme zvětšit náš současný celosvětový odbyt z cca 20 000 vozidel na více než 30 000 vozidel a udržet si naše výsadní postavení v tomto exkluzivním segmentu.“

Jak jde dohromady snaha značky Mercedes-Benz snižovat emise CO2 s vysocevýkonnými vozidly AMG?

"Máme v koncernu Daimler jasný cíl stát se vedoucí značkou s ohledem na snižování zátěže životního prostředí s využíváním nejmodernějších technologií. Investujeme značné prostředky do financování vývoje nejnovějších a nejvyspělejších technologií pro snižování emisí CO2. Pozice AMG je taková, že chce získat vedoucí pozici v účinnosti v rámci segmentu výkonných automobilů. Mezi vysocevýkonnými automobily, tedy tam, kam umisťujeme naše výrobky, chceme zaujmout vedoucí pozici i po stránce účinnosti. Pro dosažení tohoto cíle pracujeme s celou škálou technologických řešení. U většiny nových vozů, které jsme dodali na trh, dosahujeme velmi působivých hodnot výkonnosti, ale máme také nejlepší hospodárnost ve srovnání s konkurenty."

Budete uvažovat také o použití CNG?

"O CNG zatím neuvažujeme. Zcela určitě počítáme se spalovacími motory, možná s elektrifikací, to znamená, že do oblasti spalovacích motorů vstoupí případně i elektrické komponenty. V podobě SLS Electric Drive chceme už dnes ukázat automobil budoucnosti. Tento projekt má vytvořit know-how v oblasti vysocevýkonné elektrifikace. Spalovací motory ale považuji za zásadní a pokračující zlepšování spalovacích motorů za hlavní proud pro následující roky a elektrifikace by mohla být další komponentou ve střednědobém výhledu. O CNG ve výkonnostním segmentu nyní neuvažujeme, ale Mercedes má velmi silnou pozici i pokud jde o CNG vozy."

Ke značce AMG patří motoristický sport, od letošního roku i F1. Existuje nějaké spojení AMG s týmem Mercedes formule 1 kromě nového jména týmu?

"V zákulisí spolupracujeme na mnoha úrovních. Dám vám příklad. Elektrický pohon vozu SLS Electric Drive používá vysokokapacitní jednotku akumulátorů, která je zásadní pro tento model. Byla zkonstruována inženýry z formule 1 ve Velké Británii a také se tam vyrábí. Takže lidé, kteří vyrábějí zařízení pro F1, vyrábějí i technologii pro vozy SLS. Také systém deaktivace válců, používaný u motoru V8 modelu SLK 55 AMG, vychází z technologie používané ve F1. Takže ano, technologie se z formule 1 přímo přenáší do silničních automobilů. Inženýři se setkávají na vysoké úrovni a vyměňují si poznatky z oblasti vysocevýkonných automobilů. Už sedm let využíváme poznatky z DTM při výrobě na zakázku a to samé platí o F1. V rámci motorsportu je naším hlavním zájmem DTM, ale poslední dva roky jsme naši činnost rozšířili i na zákaznický motorsport s vozy SLS v kategoriích GT1 a GT3 se servisem pro soukromé týmy."

Využijete své osobní zkušenosti z formule 1 i při řízení AMG?

"To, že jsem ve F1 strávil 4,5 roku, mi přineslo mnoho jedinečných zkušeností. Jednou z nich je nekompromisní instinkt neustále usilovat o vítězství. To je přesně to, o co se snažíme u silničních vozů. Chceme abychom patřili k těm nejvíce žádaným a plnili očekávání zákazníků. Chceme rozšiřovat prodej AMG vozů a naše portfolio. Takže tento sportovní instinkt je rozhodně výhodou."

Jak je to s údržbou a případnými opravami vozů AMG, vyžadují tyto modely speciální servisy?

"Můžete s nimi jezdit do jakýchkoli servisů značky, kterých má Mercedes-Benz po světě okolo 3500. Po světě však máme celkem 270 specializovaných servisů tzv. Performance Center v místech, kde je největší objem prodeje. V těchto servisech máme speciálně vyškolené pracovníky jak pro obchod, tak pro servis. Ti všichni prošli školením přímo v Affalterbachu, takže naše AMG vozy znají do nejmenších detailů. Ale každý servisní technik Mercedesu dokáže opravit AMG."

Jsou některé komponenty vyžadující větší péči nebo častější výměny než je běžné u standardních vozů Mercedes-Benz?

"Vyvíjíme naše vozy tak, aby měly stejnou úroveň kvality jako vozy Mercedes-Benz. Takže procházejí stejným testování a kontrolou jako všechny silniční vozy Mercedes-Benz. Takže musím říci, že u obou jsou stejné servisní intervaly. Když však budete každý víkend jezdit se svým S63 AMG na okruhu, budete muset své brzdové obložení vyměnit o něco dříve, než kdybyste s ním jezdil jen do práce. Záleží tedy na způsobu zacházení a osobním přístupu jak brzy je nutné některé komponenty měnit. Ale standardní intervaly servisu jsou stejné."