uvolnění pro automobilky - v číně a usa | Aktuality | autoweek.cz

Uvolnění pro automobilky - v Číně a USA

Uvolnění pro automobilky - v Číně a USA

03.04.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čína hodlá zmírnit povinné kvóty na elektrické automobily a odložit platnost nových přísnějších emisních limitů aby tím pomohla čínským automobilkám. Také vláda prezidenta Donalda Trumpa oznámila, že uvolní emisní limity zavedené za Baracka Obamy.
Čína uvažuje o dočasném uvolnění kvót motivujících ke zvýšení produkce elektromobilů aby tak pomohla automobilkám, těžce zasaženým pandemií koronaviru, a oživila tak propadající prodej automobilů. Vládní orgány v zemi s největším automobilovým trhem na světě také zvažují oddálení začátku platnosti nových emisních limitů částic o šest měsíců aby tím pomohli automobilovému průmyslu. Zákonodárci chtějí, aby se automobilový průmysl v tomto roce stabilně zotavoval. Úřady přezkoumávají podrobnosti plánu a diskutují o něm s úředníky ministerstev průmyslu a životního prostředí, s výrobci automobilů a s průmyslovými organizacemi.
 
Změnu politiky spustilo oznámení ministra průmyslu Xina Guobina, který uvedl, že „Čína uskuteční úpravy postupu zavádění nových elektrických vozidel a souvisejících předpisů aby podpořila koordinovaný a zdravý rozvoj automobilového průmyslu.“
 
Čína zatím požaduje, aby výrobci automobilů působící v zemi dodržovali přísné kvóty týkající se výroby tzv. vozidel s novými energiemi (NEV). Čína doufá, že NEV, jako jsou elektricky poháněná vozidla s akumulátory, automobily s hybridním pohonem a automobily na vodíkové palivové články,  budou v roce 2025 představovat přibližně čtvrtinu všech automobilů prodaných v zemi, zatímco v roce 2019 to bylo 5 %. Výsledkem je, že výrobci automobilů zvýšili produkci elektromobilů.
 
Cílem změny politiky je pomoci výrobcům automobilů zaměřit se na prodej ziskových automobilů se spalovacími motory s cílem zlepšit jejich peněžní toky. Čína už ale také uvedla, že prodlouží dotace na podporu prodeje NEV a o dva roky prodlouží osvobození jejich nákupu od daně. Malá skupina většinou čínských automobilek, jako je BYD, již nyní na prodeji elektricky poháněných vozidel vydělává.
 
 „Přestože se výroba už vrátila na relativně vysokou úroveň, je možné, že některé podniky v následujícím období opět sníží produkci kvůli nedostatečné poptávce a velkým zásobám,“ uvedl čínský ministr průmyslu Xin.
 
Vláda prezidenta Donalda Trumpa oznámila, že uvolní emisní normy pro osobní vozidla vyhlášené za Baracka Obamy, které stanovily agentura pro životní prostředí EPA a ministerstvo dopravy pro období od roku 2021 do roku 2026. To znamená, že limity pro emise CO2 budou zpřísněny pouze o 1,5 % ročně namísto o 5 %. Trumpova administrativa uvedla, že tím automobilkám ušetří náklady na dodržování těchto předpisů ve výši až 100 miliard dolarů. Trump původně navrhoval zmrazení na úrovni 2020 do roku 2026.
 
Ředitel Národní správy bezpečnosti silničního provozu NHTSA James Owens uvedl, že plán „dosahuje správnou rovnováhu mezi environmentálními, zdravotními a bezpečnostními, stejně jako ekonomickými hledisky.“
 
Oznámení ale okamžitě odsoudili demokraté i ochránci životního prostředí, zatímco jej ocenili republikáni a představitelé průmyslu. Kalifornie a 22 dalších států plánuje žalobu na tuto změnu jednoho z nejambicióznějších amerických projektů zaměřených na boj proti změně klimatu.
 
Předsedkyně Sněmovny reprezentantů demokratka Nancy Pelosiová uvedla, že toto rozhodnutí vlády poškodí veřejné zdraví a ohrozí ekonomickou bezpečnost USA: „Nevědecké rozhodnutí Trumpovy administrativy uvolní do ovzduší obrovské množství znečištění v tom nejhorším možném čase.“
 
Nové požadavky znamenají, že americký vozový park bude mít v roce 2026 průměrnou spotřebu 40,4 mpg (5,8 l/100 km) místo Obamových 46,7 mpg (5,0 l/100 km). V Evropě v té době bude platit průměr 3,5 l/100 km.