užitkové vozy základním kamenem evropské ekonomiky | Aktuality | autoweek.cz

Užitkové vozy základním kamenem evropské ekonomiky

Užitkové vozy základním kamenem evropské ekonomiky

15.09.2015 | | Aktuality

Nejnovější analýza, zveřejněná u příležitosti 50. výročí legendárního Fordu Transit, dokazuje, že užitkové vozy představují základní kámen podnikání v Evropě. Výrazně roste využívání dodávek pro rozvoz zboží z e-shopů.
Studii si objednal přímo Ford s cílem lépe pochopit vliv užitkových vozů na současnou evropskou ekonomiku. Výsledky analýzy ukazují jejich rostoucí využití, o růst se starají především e-shopy, řemeslné živnosti (např. malíři, zedníci a instalatéři) či tradiční uživatelé skříňových dodávek jako stavebnictví, údržba, veřejné služby nebo přeprava.
 
Zpráva organizace Centre for Economics and Business Research uvádí, že jen ve Francii, Německu a Velké Británii přispěly podnikatelské sektory závislé na používání skříňových dodávek (například stavebnictví, údržba, veřejné služby nebo rozvážkové služby) k celkové sumě HDP obratem ve výši 584 miliard eur. Ve srovnání s rokem 2010 to představuje nárůst o 16 % a současně je tato částka téměř rovna celému HDP Švýcarska.
 
Výrazně roste využívání dodávek pro rozvoz zboží z e-shopů; také malíři, zedníci, instalatéři a další tradiční uživatelé Transitů stále častěji používají k práci skříňové dodávky. V Německu, největší evropské ekonomice, dosáhl sektor online nakupování v roce 2014 růstu o 25 % oproti předchozímu období a výhled pro letošek předpokládá nárůst o dalších 23 %. V Polsku a ve Španělsku zákazníci za rok 2014 v e-shopech utratili o 23 %, resp. o 20 % více než v předchozím roce.
 
Tento rychlý vzestup přispěl k pokračujícímu zvyšování počtu skříňových dodávek používaných k pracovním účelům i k posílení poptávky po nových užitkových vozech na důležitých evropských trzích. Ve Francii je v provozu nejvíce užitkových aut, v roce 2014 jich bylo v registru celkem 5,2 milionu. Následuje Španělsko se 4,6 milionu, Itálie s 3,8 milionu, Velká Británie s 3,5 milionu, Polsko s 2,7 milionu a Německo s 2,3 milionu. Z těchto šesti zemí vykazuje zdaleka největší růst Polsko, kde počet registrovaných užitkových vozů vzrostl od roku 2000 o 85 %.
 
Prodej středně velkých dodávek, jako je Transit, je nejvyšší v Německu, kde bylo v roce 2014 zaregistrováno 281 000 nových vozů, následuje Velká Británie s 231 000 a Francie se 187 000 registracemi.
 
Poptávka po užitkových vozech roste také díky zakládání nových živností, zejména ve Velké Británii. Po odeznění ekonomické krize na trhu přibývá nových malířů, zedníků a instalatérů – v roce 2013 byl počet nově založených živností 24 000, tj. o 30 % vyšší než v roce 2010.
 
„Lidé vidí Transity a další užitkové vozy na silnicích každý den, těžko si ale dokážou představit, jak zásadní význam mají pro podnikání i pro celou ekonomiku. Třebaže se naše ekonomika mění a vyvíjí -mimo jiné se zřetelným navýšením frekvence nakupování online – poptávka po dodávkách Transit jen roste,“ řekla provozní ředitelka Ford of Europe Barb Samardzichová.
 
Organizace Centre for Economics and Business Research (která připravuje analýzy i pro britskou vládu), zjistila i to, že nepřímé působení uživatelů dodávek na ekonomiku také stále sílí, což se odráží i ve veřejných rozpočtech. Ve Velké Británii řidiči dodávek za rok 2014 ujeli v součtu 102 miliard km, o 20 % více než v roce 2008. Tomu odpovídá výběr spotřební daně z paliv ve výši sedm miliard eur.
 
Transit díky rozšíření nabídky verzí pomohl Fordu vypracovat se v polovině roku 2015 na pozici druhé nejprodávanější značky užitkových vozů v Evropě. Počet prodaných aut proti předchozímu roku vzrostl o 33 %. Přitom ještě v roce 2012 byl Ford v tomto segmentu až na 7. místě. Ford Transit se stal jedním z nejoblíbenějších užitkových vozů na světě, vyrobilo se již téměř 8 milionů kusů. Kdyby se tyto automobily zařadily za sebe, vytvořily by řetěz obepínající celou zeměkouli.