maserati v národním technickém muzeu | Aktuality | autoweek.cz

Maserati v Národním technickém muzeu

Maserati v Národním technickém muzeu

23.04.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Národní technické muzeum v Praze připravilo ve spolupráci se společností Scuderia Praha mimořádnou výstavu připomínající sto let značky Maserati. Čtveřice unikátních historických vozidel Maserati je návštěvníkům přístupná pouze od 22. do 25. dubna.

Připomínky sta let existence značky Maserati probíhají celý letošní rok. Toto jubileum připomenul i koncept nesoucí jméno nejstaršího z bratří Maseratiů Alfieri. Oslavy vyvrcholí velkolepou akcí v září v Modeně. Po celý rok se vozy Maserati objevují na nejrůznějších akcích historických vozidel.

 

Úspěšná současnost

Značka Maserati pod kontrolou Fiatu a s využitím motorů vyráběných od Ferrari prožívá ekonomicky nejúspěšnější období své historie. Prodej jejích exkluzivních sportovních vozů GranTurismo a GranCabio, stejně jako šesté generace luxusního modelu Quattroporte dosahuje rekordní výše.

 

O další obrovský nárůst zájmu se postaral zcela nový čtyřdveřový sportovní sedan s legendárním jménem Ghibli, který oficiální dovozce značky Scuderia Praha na českém trhu nabízí za 1,7 milionu Kč. Pro příští rok Maserati navíc připravuje uvedení svého prvního SUV Levante.

 

Právě dvojce sedanů Quattroporte a Ghibli, vystavená u hlavního vchodu, láká k návštěvě mimořádné výstavy v pražském Národním technickém muzeu. 

 

Ohlédnutí

Pět ze šesti bratrů Maseratiových v roce 1914 založilo v Boloni autodílnu. Jejich firma brzy získala věhlas výrobou zapalovacích svíček. Po spolupráci s automobilkami Isotta-Fraschini a Diatto bratři Maseratiové začali od roku 1926 sami pod svým jménem vyrábět závodní vozy. Malá dílna Maserati se v Evropě stala průkopníkem použití hydraulického ovládání brzd.

 

Už s novými majiteli firma začala od roku 1947 i s kusovou výrobou vozidel GT na bázi závodních vozů řady A6. Od roku 1957 se počínaje modelem 3500 GT výroba změnila v malosériovou. V současné době je značka Maserati v majetku koncernu Fiat a těží z těsné spolupráce se svým bývalým rivalem ze závodních tratí, značkou Ferrari.

 

Mimořádná výstava v NTM

V expozici dopravy slavnou historii značky Maserati připomínají čtyři historické automobily - dva ze soukromých sbírek z České republiky a dva unikáty ze sbírky rodiny Panini. Sbírka rodiny Panini e největší sbírkou vozů značky Maserati na světě. Vzhledem k tomu, že při několika změnách majitele automobilka Maserati přišla o všechny své historické vozy, spolupracuje s rodinou Panini, která jí své vozy zapůjčuje pro různé oficiální akce.

 

Získat na připomínkovou výstavu, byť jen na tak krátkou dobu, hned čtyři jedinečné historické vozy bylo mimořádným úspěchem, na němž se významnou měrou podílela společnost Scuderia Praha, oficiální prodejní a servisní zázemí značky Maserati v České republice. Připomeňme, že souběžně probíhá Concours d`Elegance ve Ville d`Este, který samozřejmě také probíhá ve znamení sta let značky Maserati. Nelze ani zapomínat na vysoké náklady na pojištění vystavených unikátů, z nichž dva mají takřka nevyčíslitelnou hodnotu.

 

Čtyři klenoty v expozici

V Praze je především k vidění závodní monopost 6C/34, s nímž v roce 1934 jezdil velké ceny Tazio Nuvolari. Vůz zapůjčený z muzea Panini je poháněný řadovým šestiválcem 3,7 l přeplňovaný dmychadlem typu Roots. Těchto vozů bylo v letech 1934-35 vyrobeno pouze pět, další dva využívaly šasi z modelu 8CM. Jednalo se o velmi rychlý a spolehlivý automobil, který se ale velmi obtížně ovládal. Přesvědčil se o tom i československý závodník Josef Brázdil, který za volantem tohoto vozu smrtelně havaroval v předvečer Velké ceny Československa 1934.

 

Model A6G/54 GT, poháněný řadovým dvoulitrovým šestiválcem, byl v letech 1954 až 1957 vyroben v 59 kusech, z nichž 20 mělo karoserii Coupé z karosárny Allemano, poprvé vystavenou na autosalonu v Paříži v roce 1955 (další vozy měly karoserie Frua a Zagato). Jedná se tedy o vyhledávaný sběratelský unikát.

 

Maserati 3500 GT (Tipo 101) už byl v letech 1957 až 1964 vyroben ve 2227 kusech s různými karoseriemi z hliníku i ocelových plechů, kupé i spider. Pohání jej řadový šestiválec 3,5 l, jehož konstrukce vycházela z pohonných jednotek závodních vozů. Vystavený vůz má karoserii kupé od milánské karosárny Touring vyrobenou z hliníku unikátní technologií Superleggera. Tato karoserie byla s vyrobeným počtem 1972 kusů nejrozšířenější. Poprvé byla představena na autosalonu v Ženevě na jaře 1957.

 

Maserati MC12 je supersport vytvořený na bázi podvozku a pohonné jednotky vozu Ferrari Enzo. V letech 2004 a 2005 byly vyrobeny jen dvě série po 25 kusech. Většina z těchto vozů byla používána při závodech kategorie GT. Vystavený vůz je jediný v České republice.

 

Čtveřici nádherných vozů doplňuje ještě jeden unikát z vlastních sbírek NTM - originální kazeta se zapalovacími svíčkami Maserati ze 2. poloviny 20. let.

  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu
  • Maserati v Národním technickém muzeu