v pekingu má brzy jezdit 10 tisíc aut na vodík | Aktuality | autoweek.cz

V Pekingu má brzy jezdit 10 tisíc aut na vodík

V Pekingu má brzy jezdit 10 tisíc aut na vodík

11.05.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Peking chce mít do roku 2025 na svých silnicích více než 10 000 automobilů poháněných palivovými články a vybudovat 74 vodíkových čerpacích stanic. Čínská metropole pracuje na ambiciózním plánu rozvoje zahrnujícím využívání vodíku.
Čína je největším producentem skleníkových plynů na světě. Do roku 2060 však hodlá dosáhnout uhlíkovou neutralitu. Čína je v čele globální expanze využití obnovitelných zdrojů energie, jako jsou sluneční záření a vítr, k nimž se v posledních letech zařadil také vodík. Mnohé provincie a města zpracovávají plány, které s vodíkem počítají, a aby tento sektor povzbudily, usilují o státní dotace.
 
Peking předpovídá, že spotřeba vodíku v dopravě a při výrobě energie do roku 2023 dosáhne na území města 50 t a do roku 2025 135 t. Tuto informaci přinesl deník Beijing Daily s odvoláním na plán městské samosprávy na období let 2021-2025.
 
Součástí nové flotily vozů poháněných vodíkem se stanou ty, které mají na Zimních olympijských hrách v roce 2022 jezdit v Pekingu a jeho okolí. Poté by se měly používat i na autostrádách v regionu Peking-Tianjin-Hebei, kde nahradí těžká nákladní auta s motory na naftu.
 
Podle zprávy Beijing Daily v letech 2021-2025 přejde cca 4400 nákladních vozů na palivové články a nahradí tak spotřebu asi 145 000 t nafty ročně.
 
Na sklonku roku 2020 měla Čína méně než 10 tisíc nákladních vozů a autobusů poháněných vodíkem s roční spotřebou na úrovni 3000 tun, což je druhá nejvyšší spotřeba na světě po Spojených státech. Výrobce automobilů Beiqi Foton Motor se sídlem v Pekingu vloni v září oznámil, že má v úmyslu do roku 2023 prodat 4000 vozů poháněných vodíkem a do roku 2025 jich má být celkem 15 000.
 
Hlavní město Číny má dostávat část výroby vodíku od firmy Yanshan Petrochemical, která patří státní rafinérii Sinopec, jež se hodlá stát největším producentem vodíku v celé Číně.
 
Vodík se může stát jedním ze základů energetické transformace, ale bude nutné investovat do projektů, které přispějí k popularizaci vodíku jako pohonné hmoty, vyplývá z nedávné zprávy společnosti Deloitte. Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již ve druhé generaci. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.