v ženevě se představí jaguar xfr-s sportbrake | Aktuality | autoweek.cz

V Ženevě se představí Jaguar XFR-S Sportbrake

V Ženevě se představí Jaguar XFR-S Sportbrake

27.02.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jaguar XF pro modelový rok 2015 sází na nízkou spotřebu a vysoký výkon. Model Jaguar XFR-S Sportbrake je prvním supervýkonným sportovním kombi značky Jaguar.

Třetí model supervýkonné řady R-S, Jaguar XFR-S Sportbrake, se připojuje k sedanu XFR-S do exkluzivní řady aut s maximální rychlostí 300 km/h. XFR-S Sportbrake je první supervýkonné kombi od Jaguaru. Navazuje na sedan XFR-S - nabízí stejné hodnoty výkonu a úroveň agility a navíc přidává více všestrannosti a praktičnosti.

Pětilitrový mechanicky poháněným dmychadlem přeplňovaný motor V8 poskytuje výkon 405 kW (550 k) a točivý moment 680 N.m. Zlepšení bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru a optimalizací proudění vzduchu v sacím a výfukovém traktu.

Motor se čtyřmi vačkovými hřídeli používá technická řešení, mezi něž patří přímé vstřikování paliva (SGDI) a nezávislé duální proměnné časování vačkových hřídelů (DIVCT).

Lehký hliníkový blok, litý pod vysokým tlakem, je vyztužen litinovými žebry a přišroubovanými kryty hlavních ložisek. Hlavy válců jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku, mezi nimi je usazeno dvojité Rootsovo dmychadlo Vortex, které zásobuje dva mezichladiče stlačeného vzduchu.

Osmirychlostní převodovka s funkcí Quickshift, vyvinutou pro model F-Type, umožňuje optimální akceleraci při jakékoli rychlosti a v celém rozsahu otáček.

Podvozek sedanu XFR-S byl speciálně upraven pro verzi XFR-S Sportbrake. Kvůli vyšší hmotnosti zadní části XFR-S Sportbrake, pro zachování schopnosti ostrého přechodu do zatáčky a zpětné vazby sedanu XFR-S byla u modelu Sportbrake upravena tuhost pružin a nastavení adaptivních tlumičů zavěšení zadních kol. Překalibrovaná nastavení aktivního elektronicky řízeného diferenciálu a kontroly dynamické stability vozu byla sladěna s upraveným zavěšením zadních kol XFR-S Sportbrake.

Celková podélná tuhost zavěšení byla zvýšena o 30 % vpředu i vzadu a ve stejné míře byla zvýšena také tuhost předních a zadních pružin. Stejně jako u sedanu XFR-S byly upraveny rejdové čepy předních kol v souladu s těmi na XKR-S, aby bylo dosaženo většího odklonu a pevnějšího uložení, což společně s novými ložisky kol optimalizuje řízení a přesnost ovládání. Systém řízení dále těží z instalace ventilů vyvinutých pro model F-Type.

Pomocný rám zadní nápravy umožnil úpravu geometrie zavěšení, která díky tužším pouzdrům (nové zadní čepy se doplňují s tužšími pružinami) ve srovnání se standardními verzemi XF Sportbrake zlepšuje stabilitu a odezvu.

Systém Adaptive Dynamics společnosti Jaguar prostřednictvím variabilně nastavitelných tlumičů aktivně kontroluje vertikální pohyb, naklánění a úhel náklonu karoserie. Systém monitoruje podněty řidiče a stav vozovky a až 500x za sekundu upravuje tuhost tlumičů, čímž optimalizuje stabilitu a agilitu. Pokud řidič zvolí režim Dynamic, získá lepší kontrolu nad vozem díky posunutí tuhosti tlumení do tužšího pásma dostupného rozsahu.

Aktivní elektronicky řízený diferenciál značky Jaguar a systém dynamické kontroly stability, převzaté ze sedanu XFR-S, zlepšují ovladatelnost XKR-S Sportbrake. Aktivní elektronický diferenciál se v případě potřeby dokáže téměř okamžitě zcela uzavřít, byl překalibrován s ohledem na plné využití vyšší přilnavosti širších zadních pneumatik, přesnějšího zavěšení a výkonu motoru. S diferenciálem se dokonale doplňuje režim systému kontroly dynamické stability Track DSC, který nyní řidičům nabízí možnost poznat vůz za hranicí jeho schopností.

Stejnou jistotu poskytuje také brzdová soustava Jaguar High Performance Braking System. Kotouče s vnitřním chlazením o průměru 380 mm vpředu a 376 mm vzadu u XFR-S těží z dodatečného chlazení zajišťovaného prouděním vzduchu pod karoserií.

Změny aerodynamiky ve srovnání se standardním provedením Sportbrake potlačují vztlakové síly. Další předností vozu je zavazadlový prostor o objemu až 1675 litrů při sklopení zadních sedadel.

XFR-S Sportbrake zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s, přičemž největší rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h.