ve věku 100 let zemřel eiji toyoda | Aktuality | autoweek.cz

Ve věku 100 let zemřel Eiji Toyoda

Ve věku 100 let zemřel Eiji Toyoda

18.09.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Odešel muž, který značku Toyota dostal do světa a významnou měrou změnil podobu automobilového průmyslu v celém světě.

Společnost Toyota Motor Company (TMC) oznámila, že v nemocnici Toyota Memorial Hospital v Tokiu zemřel ve věku 100 let Eiji Toyoda.

Eiji Toyoda stál u expanze japonské automobilky do Evropy a Spojených států a její proměně v mezinárodní kolos, který je dnes největším výrobcem aut na světě. On rozhodl o tom, že se v USA začaly vyrábět vozy Corolla, byl iniciátorem vzniku luxusní značky Lexus a před svým odchodem na odpočinek ještě stihl spustit projekt prvního sériového vozu světa s hybridním pohonem Prius.

Pod jeho vedením Toyota vybudovala deset výrobních závodů v zahraničí pro naplnění jeho cíle auta vyrábět tam, kde se prodávají. Toyota také začala své vozy vyvážet do celého světa.

Eiji Toyoda se narodil 12. září 1913 nedaleko města Nagoja v prefektuře Aichi. Vystudoval strojařinu na universitě v Tokiu. V roce 1936 nastoupil ve firmě vyrábějící tkalcovské stavy Toyota Automatic Loom Works, kterou založil jeho strýc, vynálezce Sakichi Toyoda. Už o rok později se ale připojil ke svému bratranci Kiichiro Toyodovi, který v roce 1937 založil společnost Toyota Motor, zprvu montující automobily v licenci GM.

Ve své práci měl Eiji Toyoda velkou volnost, kterou využil k navázání kontaktů s Henrym Fordem o možné spolupráci. Tyto plány ale skončily japonským útokem na Pearl Harbor v roce 1941.

V roce 1945 byl jmenován ředitelem Toyota Motor. Roku 1950 jej americká okupační správa vyslala do Dearbornu k Fordu, aby získal zkušenosti s masovou výrobou. Spojené státy totiž chtěly využít společnost Toyota Motor k výrobě vojenských vozidel pro válku v Koreji. Přitom zjistil, jak moc japonský průmysl zaostává za americkým.

Své poznatky z USA využil k úsilí dosáhnout maximální efektivity výroby a snižování výrobních nákladů. Významnou měrou přitom rozvíjel práci svého bratrance Kiichira Toyody. Podílel se na vytvoření proslulého výrobního systému TPS (Toyota Production System), stojícího na principech neustálého zlepšování kaizen, přesného načasování dodávek kanban (just in time) či zastavení produkce v případě jakýchkoliv nesrovnalostí jidoka. Nevyhýbal se ale ani inspiracím odjinud, například zapracováním totální kontroly kvality podle principů dr. Edwarda Demminga.

Všechny tyto principy dokázal posléze přenášet i do světa, počínaje Spojenými státy. Výsledkem je, že se dnes používají nejen takřka ve všech světových automobilkách, ale i ve výrobních závodech v jiných průmyslových odvětvích, byť se pro ně často používá jiné označení. Ve spolupráci s IBM se rovněž stal průkopníkem využívání výpočetní techniky při zvyšování efektivity výroby.

Roku 1960 se stal vicepresidentem a poté v roce 1967 presidentem Toyota Motor. Při sjednocení výrobních a marketingových organizací Toyota Motor a Toyota Sales v roce 1982 do dnešní společnosti TMC převzal pozici předsedy představenstva. Tuto úlohu vykonával až do roku 1992. Poté dalších sedm let pracoval jako čestný předseda představenstva a poradce. Rozhodujícím způsobem se v těchto letech zasadil o celkový vzestup TMC.

Poté, co Toyotu proměnil v celosvětově působící průmyslový gigant vyrábějící auta ve velkém, pustil se do nového projektu. Jako předseda představenstva od roku 1983 řídil vznik a vývoj prémiové značky Lexus. V roce 1989 představil její první model LS400.

Vedle jeho činnosti pro společnost Toyota působil Eiji Toyoda také mnoho let jako předseda asociace japonských automobilek Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA).

Četné mezinárodní organizace mu v průběhu jeho dlouhého profesního života propůjčily velmi významná ocenění; již v roce 1994 byl uveden do americké síně slávy Automotive Hall of Fame.