mercedes-benz actros posouvá hranice | Doprava | autoweek.cz

Mercedes-Benz Actros posouvá hranice

Mercedes-Benz Actros posouvá hranice

16.10.2018 | Rybecký Vladimír | Doprava

Nový Mercedes-Benz Actros přináší celkem 60 novinek včetně pěti světových premiér. Zavádí do sériové výroby mnoho inovací usnadňujících řidiči práci řízení. Jako první u nákladního vozidla nahrazuje vnější zpětná zrcátka kamerovým systémem MirrorCam.
Modernizace Actrosu jsou zaměřeny především na to, aby se usnadnilo ovládání vozidla pomocí nových asistenčních systémů a zlepšením výhledu z vozu. Actrosu přináší mnoho technických inovací, ale pouze plně prověřených, žádné experimenty. Proto nový Actros najezdil přes milion testovacích kilometrů. Nový Actros se zákazníkům začne dodávat od dubna 2019, ale už jej lze objednávat.
 
Všechny asistenční systémy pracují v novém modelu Actros ruku v ruce a vzájemně se podporují. Systém Active Drive Assist například při rozpoznávání vpředu jedoucích vozidel využívá stejné radarové a kamerové senzory jako aktivní brzdový asistent.
 
Semiautonomní jízda
Nový Actros je prvním nákladním vozidlem, které umožní využívat částečně automatizovanou jízdu na hranici toho, co připouští legislativa. Systém Active Drive Assist dokáže brzdit, přidávat plyn a řídit v celém rozsahu využitelných rychlostí. I při využití tohoto systému ale zůstává plná odpovědnost za sledování provozu a řízení na řidiči. Asistent mu pomáhá při monotónní jízdě na dlouhou vzdálenost a při popojíždění v dopravní zácpě. Usnadňuje řízení a zvyšuje úroveň bezpečnosti i komfortu.
 
Nové řízení s elektrohydraulickým posilovačem Servotwin umožňuje i při vypnutém systému Active Drive Assist aktivní návrat do jízdního pruhu, a to bez ohledu na to, zda bylo vybočení způsobeno nepozorností řidiče nebo silným bočním větrem.
 
Aktivní brzdový asistent
Nová generace nouzového brzdového asistentu Active Brake Assist 5 podporuje řidiče, pokud hrozí náraz do vpředu jedoucího vozidla nebo kolize s osobou, která přechází silnici, jde opačným směrem nebo běží ve stejném jízdním pruhu. V případě potřeby aktivuje systém automatické brzdění s maximální intenzitou. Novinkou je využití kombinace dat z radaru a kamer. Díky tomu dokáže lépe sledovat prostor před vozidlem a rychleji reagovat na přítomnost chodců automatickým brzděním.
 
K vyšší bezpečnosti přispívají také asistent sledování dopravních značek a asistent odbočování se sledováním osob Sideguard Assist, který svou činností pokrývá celou délku soupravy a navíc 2 m dopředu a 1 m dozadu. Pokud se ve sledované zóně na boku vozidla nachází pohybující se nebo stojící objekt, je řidič informován na displeji systému MirrorCam a následně je upozorněn i akusticky.
 
Vyšší bezpečnost s kamerami místo zrcátek
Jednou z nejvýznamnějších inovací nového Actrosu je náhrada vnějších zpětných zrcátek standardně dodávaným kamerovým systémem MirrorCam s vyhříváním optiky. Individuálně nastavitelný systém přináší jak významné snížení aerodynamického odporu, ale i vysokou úroveň bezpečnosti. Prostor snímaný kamerami i se zobrazuje na dvou displejích s celkovou úhlopříčkou 15“. MirrorCam poskytuje výrazně lepší výhled všemi směry než v klasická zrcátka včetně pohledu na návěs a vykrytím mrtvého úhlu. Systém současně zajišťuje i asistenční a výstražné funkce.
 
Pro konzervativní zákazníky nebo pro provoz v zemích, které využití kamerového systému nepovolují, Mercedes-Benz umožní instalovat na nový Actros i konvenční vnější zpětná zrcátka.
 
Multimediální kokpit
Nově navržená multimediální přístrojová deska soustřeďuje veškeré ovládání a zobrazování do dvou displejů. Unikátní multimediální kokpit se dvěma 10“ barevnými displeji (za příplatek 12“ primární displej) poskytuje unikátní řešení přístrojového panelu a ovládacích prvků s využitím vyspělé digitální technologie. Primární displej poskytuje důležité základní informace o jízdě a sekundární dotykový displej umožňuje ovládat různé funkce.
 
Chytrý telefon lze s vozidlem propojit prostřednictvím systému Apple CarPlay nebo Android Auto. Systém Truck Data Center trvale propojuje nákladní vozidlo s cloudem a je základem pro všechna řešení v oblasti konektivity. Nepřetržitá kontrola vozidla v reálném čase prostřednictvím systémů Fleetboard a Mercedes-Benz Uptime umožňuje sledování vozového parku pro firmy a tipy pro řidiče na snížení spotřeby a zredukování opotřebení pohonného řetězce během jízdy.
 
Úspornější provoz
Navenek se nový Actros moc neliší od současného modelu. Ve skutečnosti se na kabině objevilo mnoho prvků významných z hlediska hospodárnosti provozu. Nejmarkantnější je samozřejmě kamerový systém MirrorCam s proudnicovým tvarem, který nahradil klasická zpětná zrcátka. Neméně důležité ale jsou úpravy směřující k efektivnějšímu obtékání karoserie proudícím vzduchem, například pozměněné deflektory na rozích kabiny, vylepšený tvar odtrhových hran nebo optimalizovaný střešní spoiler. Díky tomu vývojáři dokázali snížit spotřebu paliva v porovnání s již velmi dobrým předchůdcem až o 3 % na dálnicích a až o 5 % na regionálních silnicích.
 
Nově optimalizované prediktivní řízení pohonného řetězce PPC (Predictive Powertrain Control), které nyní nachází uplatnění nejen na dálnicích, ale i v obcích a na silnicích nižších tříd. Adaptivní tempomat poskytuje informace o vpředu jedoucích vozidlech, aby mohl inteligentní tempomat ideálně plánovat řazení a regulaci rychlosti jízdy pro nejlepší možné využití kinetické energie vozidla.
 
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice
  • Mercedes-Benz Actros posouvá hranice