volkswagen ve sporu s epa kvůli motorům v6 3,0 tdi | Aktuality | autoweek.cz

Volkswagen ve sporu s EPA kvůli motorům V6 3,0 TDI

Volkswagen ve sporu s EPA kvůli motorům V6 3,0 TDI

03.11.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Americká agentura pro životní prostředí EPA oznámila, že odhalila použití nelegálního „vypínacího zařízení“ manipulujícího zakázaným způsobem s měřením emisí u motorů V6 3,0 TDI ve vozech Audi, Volkswagen a Porsche. Vedení koncernu Volkswagen to ale popírá.
Aféra Volkswagenu s turbodiesely, vybavenými ilegálním softwarem, s jehož pomocí byl upravován režim motorů při měření emisí tak, aby byly splněny předepsané hodnoty, dostává nový rozměr. Americká agentura pro životní prostředí EPA totiž obvinila koncern Volkswagen z použití nelegálního „vypínacího zařízení“ také u motorů V6 3,0 TDI ve vozech Audi A6 quattro, A7 quattro, A8 a Q5, Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne, a to i ve verzích pro modelový rok 2016. Jedná se o více než 10 000 vozidel. Dosud se totiž v aféře s manipulací měření emisí NOx jednalo jen o motory 2,0 TDI, u nichž použití ilegálního software Volkswagen přiznal.
 
Podle sdělení EPA je v elektronických řídicích jednotkách motorů V6 3,0 TDI režim upravující teplotní podmínky způsobem, který umožňuje, aby vyhověly při předepsaném měření emisí NOx. Mění totiž časování vstřiků paliva, nastavení recirkulace spalin a zvyšuje tlak paliva. Následné zvýšení teploty výfukových plynů více zahřívá systém selektivní katalytické redukce (SCR) a tím se zlepšují hodnoty emisí NOx. Motor se vrací do normálního režimu po uplynutí přesně stejné doby, po jakou trvá standardizovaný test EPA. Poté emise NOx okamžitě vzrostou 9x.
 
EPA uvádí, že toto software umožňuje podvádět při měření emisí tím, že se vozidlo chová jinak při standardizovaném měření EPA a jinak v reálném provozu. EPA navíc uvedla, že v elektronické řídicí jednotce vozidel skupiny Volkswagen objevila ještě další funkci, s níž jí Volkswagen neseznámil a která má vliv na emise. Tento software je podle EPA legální pokud jeho činnost lze během měření emisí kontrolovat a agentura je o jeho užití informována.
 
„Volkswagen znovu porušil svou povinnost vyhovět zákonům chránícím čisté ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla na základě nejnovějších zjištění administrátorka EPA Cynthia Gilesová.
 
Volkswagen obvinění EPA popírá a tvrdí, že nastavení teplotního režimu nemá nic společného s měřením emisí: „Chceme zdůraznit, že v motorech 3,0 V6 TDI není instalovaný žádný software nedovoleným způsobem měnící charakteristiku při měření emisí.“
 
Zdá se, že u Volkswagenu stále ještě nemají úplně jasno, co se vlastně v jejich motorech odehrává…