volkswagen zřejmě jedničkou už letos | Aktuality | autoweek.cz

Volkswagen zřejmě jedničkou už letos

Volkswagen zřejmě jedničkou už letos

27.10.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Analýzy agentury Bloomberg nasvědčují tomu, že Volkswagen asi už v letošním roce předstihne Toyotu i GM a stane se největším světovým výrobcem aut. Pomohou mu k tomu přírodní katastrofy.

Agentura Bloomberg dala dohromady analýzy tří renomovaných společností - J. D. Power, IHS Automotive a PwC Autofacts. Výsledkem je odhad, že v těsném souboji o post největšího výrobce aut na světě bude letos na prvním místě Volkswagen Group před General Motors a Toyotou Motor. V roce 2010 bylo pořadí Toyota - 8,42 milionu dodaných vozů, GM - 7,56 milionu aut a Volkswagen - 7,14 milionu vozů.

Prodejní výsledky za letošní první tři čtvrtletí nasvědčují tomu, že skupina Volkswagen letos v porovnání s loňským rokem dosáhne zvýšení okolo 13 %, což by znamenalo prodej 8,1 milionu vozů. Oficiální prognóza Volkswagenu předpokládá zvýšení proti loňskému roku jen o 5 % (tj. 7,5 milionu aut), ale během prvních letošních tří čtvrtletí už ale koncern dodal 6,2 milionu vozů (vloni to za stejné období bylo 5,4 milionu).

Volkswagenu nejvíce pomáhá růst o takřka 20 % na čínském trhu a zdvojnásobení prodeje v Indii. Výraznou posilou přitom je to, že si velmi dobře na těchto trzích vedou také značky Audi a Škoda. Audi dokonce předstihlo Mercedes-Benz na místě druhého největšího producenta luxusních aut za BMW. Volkswagen by měl letos v Číně prodat až 2,3 milionu aut a v Indii 116 000 vozů.

Podle Jenny Gu, analytičky společnosti J. D. Power ze Šanghaje, se Volkswagenu vyplácí to, že včas rozpoznal význam rozvíjejících se trhů, kde roste zájem kupujících o nová auta podporovaný současným hospodářským růstem, který nebyl tolik zasažen hospodářskou krizí. Na trhy, jako jsou Čína a Indie, sice obracejí pozornost také další výrobci, ale výhodou Volkswagenu je už vybudovaná kvalitní síť prodejců.

General Motors vykazuje navýšení objemu prodeje asi 8 %, což by naznačovalo konečných 7,55 milionu dodaných vozidel. Také pro GM se značkami Buick a Chevrolet je nyní Čína největším trhem, který s odhadem prodeje přes dva miliony aut předčí i Spojené státy.

Vloni první Toyota Motor vykazuje pokles o 9 %, což odpovídá konečnému výsledku 7,27 milionu dodaných aut. Toyotu postihlo omezení výroby v důsledku jarního zemětřesení v Japonsku a zhroucení se dodavatelské sítě, což poznamenalo i produkci v dalších částech světa, především v USA. Nyní se k tomu navíc připojily důsledky katastrofálních záplav v Thajsku, které zasáhly tamní výrobu aut, což se dotklo opět především Toyoty.

Krátkodobé zastavení výroby u Toyoty významnou měrou posílilo postavení především GM v USA, ale také koncernu Hyundai-Kia. Koncern Hyundai-Kia by měl podle vlastních zvýšených prognóz letos prodat 6,6 milionu aut, což by mu mělo bohatě stačit na pátou pozici za Ford Motor. Prodejní výsledky korejské automobilky překonávají její vlastní očekávání, protože v lednu zveřejnila cíl letos navýšit dodávky o 10 % na 6,33 milionu vozů. Také Hyundai těží z posilování pozice v Číně, ale přidává k tomu i zvýšení prodeje v západní Evropě o 11,2 %. V příštím roce chce Hyundai-Kia překročit hranici prodeje 7 milionů vozů.

Podle odhadu Moody Investors by světový automobilový trh po letošním předpokládaném navýšení o 3,5 % měl v roce 2012 posílit o 6,5 %.

Už v roce 2012 by mohla vedoucí pozice opět přejít k Toyotě, která se vzpamatuje z letošních ran a opět by se měla dostat na úroveň dodávek z doby před zemětřesením, tedy na 8,4 milionu vozů. Jenže IHS a J. D. Power předpovídají, že vzestup Volkswagenu bude pokračovat, takže by se mohl udržet před Toyotou i v roce 2012, i když bude rozhodovat rozdíl jen asi 50 000 prodaných aut.

Volkswagen i nadále investuje do budoucnosti v rámci dlouhodobé strategie, podle které se chce stát světovou jedničkou do roku 2018 i bez pomoci přírodních živlů. V té době, po vybudování 60 nových továren, by totiž měla jeho produkce překročit hranici 10 milionů aut, z čehož nejméně 3 miliony by měly být vyrobeny v Číně.