volvo uvádí airbag pro chodce | Aktuality | autoweek.cz

Volvo uvádí airbag pro chodce

Volvo uvádí airbag pro chodce

07.06.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Volvo systematicky pracuje na zvyšování ochrany chodců a dopravy ve městech vůbec. Stalo se proto první automobilkou používající systém airbagu schopného zachránit život chodcům v případě jejich střetu s autem.

Volvo přichází s dalším zvýšením bezpečnosti chodců - airbagem tlumícím následky nárazu chodce do přední kapoty vozu. Systém je aktivní při rychlostech od 20 do 50 km/h, tedy běžných rychlostech v městském provozu a při nichž nejčastěji dochází ke střetům s chodci - k 75 % všech nehod s chodci dochází při rychlostech do 40 km/h. „Technologii jsme vyvíjeli s pomocí počítačových simulací a imitací lidských nohou a hlavy. Zkoušky byly provedeny v celé řadě konfigurací,“ líčí Thomas Broberg.

V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní. Řídicí jednotka signály zpracuje a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy aktivuje se airbag pro chodce.

Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se během 50 milisekund aktivuje airbag, který se začne plnit plynem. Samotný airbag se skládá z vaku a vyvíječe plynu. Po aktivaci je vak naplněn plynem. V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane v této poloze. V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, v níž jsou umístěny stírače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí a vytvoření ochranného prostoru trvá 300 setin sekundy.

Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce. „Airbag plní dvě funkce. Zaprvé zvedne kapotu, čímž pod ní vytvoří potřebný prostor, a zadruhé změkčí dopad těla chodce na tvrdé části v okolí čelního skla,“ vysvětluje Thomas Broberg.

V Evropě představují chodci 14 % všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V Číně dokonce 25 %. Mnohem více chodců je každoročně zraněno. Nejzávažnější jsou poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem způsobená tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky. S ohledem na tyto skutečnosti společnost Volvo Car zahájila vývoj zcela revolučního airbagu pro chodce. Tento ve světě průlomový systém byl poprvé představen na letošním autosalonu v Ženevě spolu s novým modelem Volvo V40.

„Jsme hrdí na to, že můžeme nabídnout automobil s airbagem pro chodce. Smyslem airbagu je pomáhat chránit chodce v situacích, kdy se dostanou do kontaktu s kapotou a s prostorem kolem štěrbiny stěračů a A-sloupků, kde hrozí riziko vážného poranění hlavy,“ říká Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce společnosti Volvo Car.

Airbag pro ochranu chodců není osamoceným systémem nabízeným automobilkou Volvo. Už před dvěma lety u modelu Volvo S60 přišla se systémem rozpoznávání chodců s funkcí automatického intenzivního brzdění až po hranici zásahu ABS. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém zabránit srážce s chodcem do rychlosti 35 km/h nebo do rychlosti 80 km/h alespoň maximálně zpomalit před nárazem.

Vybavení bezpečnostními asistenčními systémy Volva V40 zahrnuje sledování mrtvého úhlu BLIS na bázi radaru, výstrahu před přijíždějícími vozy při parkovacích manévrech Cross Traffic Alert, inteligentní výstražný systém Driver Alert System a asistent ovládání světlometů. Airbag pro chodce a City Safety System jsou součástí standardní výbavy.

  • Volvo uvádí airbag pro chodce
  • Volvo uvádí airbag pro chodce
  • Volvo uvádí airbag pro chodce
  • Volvo uvádí airbag pro chodce
  • Volvo uvádí airbag pro chodce
  • Volvo uvádí airbag pro chodce