vstřikování vody do motoru | Aktuality | autoweek.cz

Vstřikování vody do motoru

Vstřikování vody do motoru

07.09.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Voda namísto benzinu: inovace od firmy Bosch snižuje spotřebu paliva až o 13 %. Bosch je prvním a jediným dodavatelem vstřikování vody. Voda šetří palivo a může zvýšit výkon motoru.
Víte, že i vyspělé zážehové motory vyplýtvají zhruba pětinu svého paliva? Zejména při vysokých otáčkách motoru se totiž část benzinu namísto pohonu využije na chlazení. Bosch se svojí novou technologií vstřikování vody ukazuje, že to může brzy být minulostí. Především při rychlé akceleraci nebo při jízdě po dálnici umožňuje vstřikování přidané vody snížení spotřeby pohonných hmot až o 13 %.
 
„S naším vstřikováním vody prokazujeme, že má spalovací motor ještě pár triků v rukávu,“ říká Dr. Rolf Bulander, vedoucí obchodního sektoru Mobility Solutions a člen představenstva Robert Bosch GmbH.
 
Úspora paliva, nabízená prostřednictvím této technologie, se dostává do popředí především u tří- a čtyřválcových motorů se zmenšeným objemem: jinými slovy, přesně u těch typů motoru, které se nacházejí pod kapotou jakéhokoliv průměrného vozidla střední třídy.
 
Pro auta přináší vstřikování vody i větší výkon. Včasnější úhly zapálení znamenají, že motor pracuje s větší účinností. Díky tomu mohou technici dostat z motoru ještě větší výkon, a to i u výkonných sportovních vozů.
 
Zlepšení chlazení
Základem této inovativní technologie v oblasti motorů je prostý fakt: motor se nesmí přehřát. Aby k tomu nedocházelo, je v současnosti téměř do každého benzínového motoru vstřikováno přídavné palivo. Jak se toto palivo odpařuje, ochlazuje součásti bloku motoru. Tento fyzikální princip využili inženýři Bosch při vstřikování vody. Ještě před tím, než dojde ke vznícení paliva, se do sacího potrubí vstříkne jemná vodní mlha. Vysoké výparné teplo vody zajišťuje účinné chlazení.
 
To je také důvod, proč je zapotřebí pouze malé množství přidané vody: na každých ujetých 100 km stačí jen několik set mililitrů. Výsledkem je, že kompaktní nádrž na vodu, která zásobuje vstřikovací systém destilovanou vodou, stačí doplnit nejvýše každých několik tisící ujetých kilometrů. Pokud dojde za pochodu k vyprázdnění nádrže, není čeho se bát: motor poběží i nadále hladce, jen bez vyššího točivého momentu a nižší spotřeby díky vstřikování vody.
 
Prvním vyráběným vozem, který se bude moci pyšnit tímto inovativním a průkopnickým systémem vstřikování vody je BMW M4 GTS. Pro šestiválcový turbomotor to bude znamenat zlepšení výkonu a spotřeby i při plném zatížení. Bosch dodává pro BMW M4 GTS díly pro vstřikování vody.
 
Technické detaily
Bosch využívá bodový vstřikovací systém, protože to přináší jasné technické výhody a nižší náklady. Díky tomu je vstřikování vody vhodné jak pro výrobu ve velkém měřítku pro řadu segmentů.
 
Ve spalovací komoře nezůstává žádná voda. Voda se odpaří ještě před tím, než v motoru proběhne spalování. Veškerá voda je společně s výfukovými plyny vyloučena okolí ve formě vodní páry. Proto vstřikování vody nebude mít za následek korozi motoru.
 
Vstřikování vody vyžaduje, aby bylo ve vozidle k dispozici pouze malé množství vody. V průměru bude zapotřebí vodu doplnit po ujetí 3000 km. Oddělená nádrž na vodu musí být doplněna destilovanou vodou. Jakmile se motor zastaví, nateče voda zpět do nádrže, kde může zmrznout. Při dalším nastartování motoru voda opět roztaje.
 
V budoucím testu spotřeby (WLTC) umožní vstřikování vody úsporu paliva o 4 %, ale v reálných jízdních podmínkách to bude ještě víc: zde může být při rychlé akceleraci nebo při jízdě na dálnici snížena spotřeba až o 13 %.
  • Vstřikování vody do motoru
  • Vstřikování vody do motoru
  • Vstřikování vody do motoru
  • Vstřikování vody do motoru