vw hledá novou značku pro malý elektromobil | Aktuality | autoweek.cz

VW hledá novou značku pro malý elektromobil

VW hledá novou značku pro malý elektromobil

04.05.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Skupina Volkswagen přehodnocuje, která z jejích značek ve spolupráci s čínskou JAC Automobile Group vyvine novou rodinu malých elektricky poháněných automobilů poté, co byl tento projekt odebrán španělské značce Seat.

Generální ředitel VW Group Herbert Diess v březnu 2019 oznámil, že značka Seat povede vývoj plně elektrických městských automobilů, které budou stát méně než 20 000 eur. Diess tehdy uvedl, že tyto malé elektromobily nahradí elektrické verze vozů Volkswagen e-up, Škoda Citigoe iV a Seat Mii electric a stanou se „velkým krokem k ještě dostupnější elektrické mobilitě.“
 
Nyní zdroj blízký Seatu sdělil redakci Automobil News Europe, že značka Volkswagen nyní projekt převzala, protože vedoucí pracovníci v centrále koncernu VW ve Wolfsburgu věří, že to bude efektivnější z hlediska synergií.
 
Projekt MEB Entry
Malé elektromobily budou vycházet z významně upravené verze koncernové platformy pro elektricky poháněné automobily MEB zkrácené pro vozidla kratší než 4000 mm. Platforma MEB byla poprvé použita pro kompaktní hatchback VW ID.3 dlouhý 4262 mm, který má být uveden na trh letos v létě jako první z nové generace automobilů pro masový trh s elektrickým pohonem napájeným akumulátory.
 
Přizpůsobení architektury MEB pro rodinu malých městských elektromobilů nákladově efektivním způsobem se ukazuje jako obtížné, protože je potřeba ve srovnání s ID.3 snížit náklady o třetinu. Konstruktéři se při vývoji zaměřili na všech počínaje menšími elektromotory až po různé konfigurace modulů akumulátorů, které by malým elektromobilům zabezpečily vysoký standard ochrany v případě nehody, který zákazníci očekávají.
 
Seat získal technickou zodpovědnost za tzv. „rodinu MEB Entry“ jako podporu pro donedávna s problémy bojující španělskou značkou. Projevila se tím důvěra nového Diessova vedení skupiny VW v generálního ředitele Lucu de Mea, který od svého jmenování do vedení Seatu v roce 2015 dovedl španělskou značku po letech problémů dosáhl k zisku. Jenže De Meo nedávno skupinu VW opustil a od 1. července se ujme funkce generálního ředitele značky Renault.
 
Vazba na Čínu
Seat měl na projektu spolupracovat s čínským partnerem VW Group pro elektromobilitu JAC Automobile Group. Společný podnik JAC Volkswagen, vytvořený koncem roku 2017 s podílem 50 % pro každého z partnerů) měl do roku 2021 znovu uvést španělskou značku na čínský trh a měl zajistit výrobu malých elektromobilů s akumulátory navržených Seatem.  Jenže Seat nyní odložil svůj nový vstup na čínský trh na dosud nespecifikované datum a donedávna perspektivní čínský trh s elektricky poháněnými auty ochladl poté, co vláda loni v červenci snížila dotace pro elektromobily a výhled na letošní rok není po epidemii koronaviru optimistický.
 
Vedení VW Group v prohlášení pro Automotive News Europe uvedlo, že rozhodnutí odebrat vývoj malých elektromobilů značce Seat bylo přijato „v rámci revize strategie koncernu Volkswagen týkající se značek, výrobních systémů a trhů. Odstoupení společnosti Seat z řízení projektu MEB Entry souvisí s rozhodnutím společnosti Seat nevstupovat na čínský trh. Nemělo by tedy smysl, aby pokračoval ve spolupráci s JAC.“
 
VW Group v Číně pro své elektromobily vytvořila novou značku SOL. V rámci společného projektu JAC-VW byl už v dubnu 2018 na autosalonu v Pekingu představen crossover SOL E20X s plně elektrickým pohonem, ovšem jeho sériová podoba byla předvedena až v září 2019. Vůz dlouhý 4135 mm je ve skutečnosti jen mírně upravený JAC iEV7S.
 
Podle mluvčího VW Group dosud nebylo rozhodnuto o tom, která značka do budoucnosti převezme odpovědnost za platformu MEB Entry. Vzhledem k dlouhodobému úspěšnému působení na čínském trhu a potřebnému zázemí zřejmě přicházejí v úvahu pouze Volkswagen nebo Škoda. Škoda Auto má v současné době v rámci VW Group na starosti vývoj cenově dostupných, nicméně technicky vyspělých automobilů pro indický trh s výhledem na obdobný projekt pro Rusko. Škoda Auto ale také vyvíjí s využitím platformy MEB vlastní elektromobil Eniaq, který by měl být představen do konce letošního roku.