škoda octavia: tříválec 1,0 tsi a adaptivní podvozek dcc | Nové modely | autoweek.cz

Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC

Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC

08.06.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda Octavia pro modelový rok 2017 nově dostala tříválcový přeplňovaný zážehový motor 1,0 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a nízkou spotřebou. Pro varianty s výkonem 110 kW (150 k) a vyšším je k dispozici adaptivní podvozek DCC. Usnadnilo se i použití konektivity.

Škoda Octavia III. generace, postavená s využitím modulární platformy MQB, byla představena v roce 2013. Od té doby se do nabídky dostala pestrá nabídka variant oslovující široké skupiny zákazníků. Mnoho měsíců se řadí mezi desítku nejprodávanějších automobilů v Evropě. Nejprodávanější variantou v roce 2015 byla Octavia Ambition 2,0 TDI/110 kW v bílé barvě. Z obchodního hlediska je pro značku Škoda velmi příznivá skutečnost, že plných 13 % dodávaných vozů je v nejvyšší úrovni výbavy Laurin & Klement.
 
Tříválec 1,0 TSI
Novinkou v nabídce pohonných jednotek pro liftback i kombi je první tříválec v historii modelu Octavia. V nabídce zážehových motorů TSI nahrazuje turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1,0 TSI výkonnější variantu čtyřválce o objemu 1,2 l. Pracuje velice kultivovaně a výkonnostními parametry překonává svého předchůdce, čtyřválec 1,2 TSI. Při zdvihovém objemu 999 cm3 má výkon 85 kW (115 k) v rozsahu otáček od 2000 do 3500/min a poskytuje točivý moment 200 N.m.
 
S novým motorem 1,0 TSI zrychluje Škoda Octavia ve verzi liftback se sedmirychlostní převodovkou DSG z nuly na 100 km/h za 10,0 s. Se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Maximální rychlost činí v obou případech 202 km/h. Škoda Octavia Combi1,0 TSI dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s resp. 10,1 s a největší rychlost je 200 km/h.
 
Nejvýraznější zlepšení tříválec TSI přináší ve snížení spotřeby o 8 % ve srovnání s motorem 1,2 TSI. Liftback se sedmirychlostní převodovkou DSG v kombinovaném jízdním cyklu spotřebuje 4,5 l benzinu na 100 km (tzn. emise CO2 105 g/km), s přímo řazenou převodovkou 4,5 l/100 km (103 g CO2/km). Verze kombi dosahuje hodnot 4,6 l/100 km (106 g CO2/km) resp. 4,5 l/100 km (105 g CO2/km).
 
Nový motor svým výkonným charakterem a hospodárným provozem dokonale odpovídá charakteru značky Škoda. Díky kompaktní konstrukci hliníkového bloku má hmotnost pouze 78 kg. Hliníkové písty a kované ojnice jsou tak dobře vyvážené, že chod motoru je kultivovaný i bez vyvažovacího hřídele. Hmotnost klikového hřídele je nízká a ztráty vzniklé třením jsou velmi malé. Kliková skříň a hlava válců mají vlastní chladicí okruh. Výfukové svody integrované do hlavy válců jsou důležitou součástí tepelného managementu motoru - urychlují zahřátí motoru po studeném startu a tím přispívají ke snížení spotřeby i emisí.
 
Pro zlepšení chodu motoru se vačkové hřídele sacích a výfukových ventilů nastavují v rozmezí 50°, resp. 40° otočení klikového hřídele. Soustava Common rail vstřikuje palivo pod tlakem až 25 MPa (250 bar). Mezichladič stlačeného vzduchu je integrován do sacího potrubí, což umožňuje zvýšení přetlaku, který může dosahovat hodnoty až 0,16 MPa (1,6 bar).
 
Na vyžádání je pro výbavové stupně Active, Ambition a Style k dispozici sada aerodynamických doplňků, které dále sníží spotřebu. Mezi její prvky patří o 15 mm snížený podvozek, který snižuje aerodynamický odpor, aktivní žaluzie v masce chladiče pro zlepšení aerodynamiky a  spoiler na zádi vozu, který dále zlepšuje proudění vzduchu. Použity jsou pneumatiky se sníženým valivým odporem. Díky těmto zlepšením se snížila kombinovaná spotřeba verzí liftback i kombi s přímo řazenou převodovkou na 4,4 l/100 km, takže emise CO2 klesly na 102 g/km.
 
Nabídka zážehových a vznětových motorů pro liftback i kombi Škoda Octavia nyní zahrnuje rozsah výkonů 85 kW (115 k) až po 169 kW (230 k) ve verzi Octavia RS 230.
 
Adaptivní regulace podvozku DCC
V novém modelovém roce nabízí Škoda pro vozy Octavia s motory o výkonu 110 kW (150 k) a výše adaptivní regulaci podvozku Dynamic Chassis Control (DCC). Tato funkce zvyšuje potěšení z jízdy změnou charakteristiky řízení a tlumičů v režimech Comfort, Normal a Sport. Systém, kterým je možno vybavit i vozy Škoda Octavia RS a Octavia RS 230, po stisknutí tlačítka umožňuje i komfortnější naladění vozu pro běžné každodenní jízdy.
 
V tlumičích systému DCC je průtok oleje řízen elektricky ovládaným ventilem. Činnost tohoto ventilu v závislosti na stavu vozovky, stylu jízdy a zvoleném režimu zajišťuje řídicí jednotka. Velký průřez s větším průtokem oleje umožňuje komfortní jízdu, menší průřez přináší těsnější kontakt se silnicí, odezva řízení je přesnější, jízdní vlastnosti a brzdění jsou díky cílené změně charakteristiky tlumení preciznější a karoserie se méně naklání.
 
Systém DCC zvyšuje aktivní bezpečnost tím, že v nebezpečných situacích samočinně přepne z režimu Comfort do režimu Sport. Tím zajistí vyšší stabilitu, lepší záběrové schopnosti a kratší brzdnou dráhu.
 
Systém DCC je k dispozici společně s volbou jízdního profilu (DMS) od výbavy Ambition. Volbou jízdního profilu DMS může řidič volit z několika režimů charakteristiky řízení, řazení převodovky DSG a nastavení podvozku. V režimu Individual může tyto systémy nastavovat dle vlastních preferencí.

Následující motorizace jsou k dispozici s adaptivním podvozkem DCC:
Motory TSI
1,4 TSI/110 kW (150 k), šestirychlostní přímo řazená převodovka a sedmirychlostní převodovka DSG
1,8 TSI/132 kW (180 k), šestirychlostní přímo řazená převodovka a sedmirychlostní převodovka DSG; 4×4 se šestistupňovou převodovkou DSG
2,0 TSI/162 kW (220 k) - RS, šestirychlostní přímo řazená převodovka a šestirychlostní převodovka DSG
2,0 TSI/169 kW (230 k) - RS 230, šestirychlostní přímo řazená převodovka a šestirychlostní převodovka DSG
Motory TDI
2,0 TDI/110 kW (150 k), šestirychlostní přímo řazená převodovka a šestirychlostní převodovka DSG; 4×4 se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou
2,0 TDI/135 kW (184 k), šestirychlostní přímo řazená převodovka a šestirychlostní převodovka DSG; 4×4 se šestirychlostní převodovkou DSG
 
Novinky v systémech infotainmentu
Systémy infotainmentu v modelu Škoda Octavia patří k druhé generaci MIB II. Základní výbavový stupeň Active v modelovém roce 2017 nově obsahuje standardně infotainment Swing. U infotainmentu s navigací Amundsen nyní přibývá funkce WLAN. Systém lze ovládat tabletem nebo chytrým telefonem pomocí aplikace Škoda Media Command.
 
V modelovém roce 2017 bude nabídka infotainmentu rozšířena o nové prvky. Na přání dodávaná přihrádka  Phonebox na středové konzoli bezdrátově připojí chytrý telefon k anténě vozu a zajistí tak lepší kvalitu příjmu hovorů a dat. Současně zde lze chytrý telefon indukčně nabíjet dle standardu Qi, pokud je k tomu technicky uzpůsoben.
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC
  • Škoda Octavia: tříválec 1,0 TSI a adaptivní podvozek DCC