porsche cayenne - úspěšný příběh pokračuje | Nové modely | autoweek.cz

Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje

Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje

27.10.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Porsche uvádí na trh třetí generaci velkého luxusního SUV Cayenne. Výraznou měrou povyšuje jízdní dynamiku i komfort, stejně jako výkonnost, ale také konektivitu a využití asistenčních systémů. Je to ale také automobil ještě víc vycházející vstříc potřebám každodenního používání.
Všechno začalo v roce 1998, kdy padlo průlomové rozhodnutí o tom, že Porsche vstoupí do segmentu SUV. Na podzim 2002 se na autosalonu v Paříži představil model Cayenne. Puristé bědovali - terénní auto navíc s technickým základem jako Volkswagen Touareg a Audi Q7. Jenže zákazníci byli nadšeni. To, co se zprvu mohlo zdát jako kontroverzní rozhodnutí (vzpomene si ještě někdo na muže, který za tímto rozhodnutím stál Wendelina Wiedekinga?) se ukázalo jako začátek veleúspěšného příběhu.
 
Cayenne získal nové trhy a dramaticky vylepšil prodejní bilanci značky. Výsledkem bylo 270 000 prodaných vozů první generace v letech 2002 až 2010, mnohem víc, než čekali i největší optimisté.
 
Na jaře 2010 přišla do prodeje druhá generace, nabízející nejen vyšší účinnost pohonných jednotek, včetně poprvé dodávané hybridní verze, ale byla také sportovnější, tedy víc odpovídající charakteru značky Porsche. Opět to byla trefa do černého. Druhé generace se prodalo takřka dvojnásobné množství než té první - více než půl milionu kusů!
 
Zcela nové auto kombinující hliník a oceli
Po 15 letech a prodeji neuvěřitelných 770 000 kusů se otevírá nová kapitola. Vývoj nové generace trval 3,5 roku. Úkolem konstruktérů v Zuffenhausenu bylo využít koncernovou platformu vyvinutou u Audi pro Porsche. U Porsche použili tento hardware, který upravili všude tam, kde to bylo možné, a do něj aplikovali vlastní software.
 
Klíčové přitom bylo dosažení rovnováhy mezi dynamikou a komfortem. Proto byla například vyvinuta jiná přední náprava, umožňující použití větších brzd a kvůli tomu použitých 21“ kol. V rámci platformy bylo použito i jiné elektromechanické řízení s velmi přímým převodem, poskytující vynikající odezvu.
 
Nosná struktura vozu je zcela nová - nic nebylo převzato z předchozí generace. Jde o velmi komplexní konstrukci. Kombinovaná struktura z hliníku a různých druhů ocelí s laserovými svary a lepenými spoji Kvůli ochraně před elektrochemickou korozí musejí být všechny spoje hliníku s ocelí galvanicky upraveny a lepeny silnou vrstvou lepidla. Rovněž se tím komplikuje lakování - lak se musí dlouho vypalovat, aby odolal zatížení plynoucímu z rozdílné tepelné roztažnosti obou materiálů. Kompletní nosná struktura karoserie se vyrábí v Bratislavě, kde se nově celý vůz i montuje.
 
Výše uvedené samozřejmě přináší nemalé problémy při opravách poškození karoserie. Servisy na to jsou připraveny, ale je potřeba počítat s nutností výměny větších celků a vyšší cenou náhradních dílů.
 
Lehčí ale prostornější
Použití hliníku v konstrukci vozu pomohlo snížit hmotnost vozu na 1985 kg, zatímco u druhé generace to bylo 2040 kg a u první dokonce 2170 kg. Přitom je nová generace vybavena mnoha prvky navíc.
 
Nový Cayenne je o 9 mm nižší a jeho profil působí mnohem víc dojmem kupé. Je jen o 63 mm delší (4918 mm) při nezměněném rozvoru náprav 2895 mm, ale jeho zavazadlový prostor narostl o neuvěřitelných 100 l na 770 l!
 
Aktivní podvozek
Aktivní podvozkové systémy jsou analyzovány a synchronizovány integrovaným systémem pro regulaci podvozku Porsche 4D-Chassis Control. Komfort zajišťuje vzduchové pérování se třemi individuálně ovládanými komorami a elektronicky řízenou charakteristikou tlumení. Jde o systém převzatý z modelu Panamera. Inteligentní šasi 4D-Chassis Control činí z Cayenne typické Porsche s nejlepší dynamikou a brzdami v segmentu.
 
Zlepšila se efektivní elektromechanická stabilizace vozu zabraňující jeho nadměrnému naklánění při dynamických změnách pohybu Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Při jízdě v terénu kola kopírují terén, ale karoserie je ve stabilní poloze.
 
Nedílnou součástí celku jsou i speciálně pro tento vůz vyvinuté pneumatiky Michelin Latitude. Zajímavostí je, že zadní kola jsou poprvé větší - o 20 mm širší než přední. Přitom zatížení přední nápravy je větší než zadní (54,2 %/45,8 % resp. 56,4 %/43,6 % u verze S).
 
K tomu všemu se přidávají dvě zásadní novinky - poprvé pro Cayenne nabízené řízení kol zadní nápravy systémem, který se již osvědčil v modelech 911 a Panamera, a brzdy Porsche Surface Coated Brake (PSCB) s vrstvou karbidu wolframu na kotoučích.
 
Propojené asitence
Sériově se Cayenne dodává s aktivním pohonem všech kol s rozdělením točivého momentu mezi obě nápravy pomocí systému Porsche Traction Management (PTM) doplněným o směrování mezi kola zadní nápravy Porsche Torque Vectoring Plus.
 
Cayenne je vybaven ultrazvukovými čidly, kamerami a radary. Úplnou novinkou je poprvé použité centrální propojení všech dat od senzorů do centrální řídicí jednotky Central Driver Assistence System. To umožňuje získat celkový pohled na vývoj situace kolem vozu a včas upozorňovat na vozidla, cyklisty, chodce a zvířata pohybující se kolem i na důležité situace z infrastruktury. Tento systém propojuje všechny asistenční systémy ve 3D.
 
Od roku 2018 bude možné používat dálkové ovládání při parkování Park Assist Plus (Park Pilot a Garage Pilot) pomocí chytrého telefonu.
 
Porsche Advanced Cockpit
Uspořádání interiéru Porsche Advanced Cockpit vychází ze stejného principu jako u nové generace Panamery. Je zde 12,3“ dotykový displej infotainmentu a on-line navigace, stejně jako dva 7“ displeje nahrazující přístrojový panel. Využívat lze inteligentní hlasové ovládání nebo čidla pro ovládání gesty.
 
Úplně nová konektivita zahrnuje nejnovější generaci informačního a zábavního systému Porsche Communication Management (PCM). Sériově dodávaný systém Porsche Connect Plus s vestavěnou SIM kartou kromě mnoha funkcí (jejich nabídka se liší podle zemí a jejich legislativy) umožňuje i přímé spojení se servisem. Zajímavostí je, že Porsche nepodporuje použití Androidu ani Mirror Link, protože vůz samotný nabízí vše potřebné.
 
Speciálně pro Cayenne byla vyvinuta aplikace Porsche Offroad Precision App, která nabízí možnost detailní dokumentace jízdy v terénu. Navigace je vybavena funkcí „last mile“ upřesňující poslední metry navádění k cíli.
 
První dojmy
Cayenne se dokáže chovat jako výtečný sportovní vůz na silnici i jako off road s extrémními schopnostmi. Při vhodné volbě jízdního režimu není problém s vozem i driftovat. Limitující je jen volba pneumatik. Je samozřejmé, že jen těžko bude někdo využívat schopnosti Cayennu do extrému, nicméně je dobře vědět, že tyto možnosti jsou k dispozici.
 
V České republice cena modelu Cayenne začíná od 2 055 000 Kč.

K jednotlivým technickým inovacím vozu Porsche Cayenne se budeme postupně vracet s detailním popisem.
 
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje
  • Porsche Cayenne - úspěšný příběh pokračuje