vývoj trhu v roce 2021: zrychlení po pomalém startu | Aktuality | autoweek.cz

Vývoj trhu v roce 2021: zrychlení po pomalém startu

Vývoj trhu v roce 2021: zrychlení po pomalém startu

17.12.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Analytici z Dataforce zkoumali jak rychle se automobilový trh zotaví ze zablokování v sedmi nejvýznamnějších zemích EU a jak bude v roce 2021 ovlivněno rozdělení registrací nových vozidel mezi prodej soukromým zákazníkům, firemní klientele a půjčovnám.
Po druhém uzavření obchodů v důsledku pandemie Covid-19 během jednoho roku a propadu prodeje nových aut o 26 % zůstane první polovina roku 2021 náročná. To očekávají analytici trhu Dataforce ve své prognóze na příští rok. Podle nich budou až do jara hospodářský rozvoj a podnikatelské klima i nadále zatíženy přísnými opatřeními omezujícími osobní kontakty.
 
Navzdory konci dotací mírné oživení
V Německu, Španělsku a Itálii navíc končí balíčky ekonomických stimulů, které podpořily poptávku po automobilech, a současně v pěti ze sedmi zkoumaných zemí - Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Spojeném království, Belgii a Nizozemsku - postupně vstoupí v platnost zpřísněné daňové systémy založené na emisích CO2 ( EU7).
 
Úplné zastavení prodeje na jeden či dva měsíce už by nemělo hrozit, protože prodejci i leasingové firmy zavedli nové systémy umožňující udržení prodeje i v případě povinného uzavření obchodů. Maloobchodníci se stále častěji spoléhají na internet, aby mohli prodávat automobily i při uzavřených prodejnách. Online prodej ovšem zpomaluje uzavírání registračních úřadů, i když online registrace v některých zemích bez problémů funguje (ale nikoliv např. v Německu). Jak předpovídají odborníci z Dataforce, výpadek několika měsíců prodeje se v roce 2021 nebude opakovat.
 
Oživení ekonomiky v průběhu roku 2021 povede k efektům dohánění - v prognóze pro trhy EU7 Dataforce očekává nárůst přibližně o 17 % ve srovnání s rokem 2020. To by znamenalo, že by trh dosáhl přibližně 85 % nových registrací proti roku 2019.
 
Trh s firemními vozidly se zotavuje rychleji
Stejně jako v letech po finanční krizi bude jako první znovu růst poptávka na trhu firemních vozidel. Protože mnoho leasingových smluv bylo v roce 2020 jen prodlouženo, dojde v roce 2021 k nadprůměrnému rozsahu obnovy vozových parků. Úsilí provozovatelů vozových parků dosáhnout úspory primárně ovlivní provozní náklady a nikoliv počet provozovaných vozidel. Mnoho společností navíc chce snížit svou uhlíkovou stopu používáním elektromobilů jako služebních vozidel. Proto finanční opatření pro podporu prodeje BEV a PHEV v mnoha zemích dopadají na úrodnou půdu.
 
Naopak soukromí zákazníci budou svůj nákup odkládat o něco déle. A ti, kteří chtějí ušetřit, hledají ojetý vůz. Kromě toho je pravděpodobné, že ve srovnání s rokem 2020 poptávku dále utlumí ukončení stimulačních opatření, která byla speciálně zaměřena na soukromý trh.
 
Krizí v roce 2020 byly nejvíce zasaženy registrace nových vozidel pro půjčovny automobilů. V tomto ohledu tento prodejní kanál v roce 2021 čeká větší růst. Mnoho půjčoven v roce 2020 do značné míry snížilo své zásoby, takže budou potřebovat nová vozidla aby uspokojily opět rostoucí poptávku, i když ta zůstane hluboko pod úrovní z doby před krizí.
 
Významný efekt mají vlastní registrace výrobců a prodejců. Ti tímto způsobem v roce 2020 snižovali své skladové zásoby vozidel. V roce 2021 se ale podle Dataforce již nebudou muset obávat neprodaných vozidel během přerušení prodeje. Experti Dataforce předpovídají, že v průběhu roku 2021 dojde na trhu k obratu a kritické místo se přesune z výroby na poptávku. Pro automobilky proto bude složité zajistit maximální využití výrobní kapacity a dodávat dostatečný počet automobilů. Podle Dataforce budou automobilky muset aktivně směřovat ke splnění zpřísněných emisních limitů. Je proto pravděpodobné, že zaznamenáme vyšší podíl nových automobilů, které se na trh dostanou spíše jako taktické registrace než jako registrace skutečným zákazníkem.