yamaha motiv realizuje myšlenky gordona murraye | Aktuality | autoweek.cz

Yamaha Motiv realizuje myšlenky Gordona Murraye

Yamaha Motiv realizuje myšlenky Gordona Murraye

27.11.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Yamaha pravděpodobně bude vyrábět miniautomobil Motiv vycházející z městského automobilu používajícího revoluční montážní postup iStream Gordona Murraye.

Vzhledem k širokému povědomí o nových automobilech a konceptech již před tokijským autosalonem bylo překvapením, když Yamaha oznámila, že se stane první automobilkou, která přijme revoluční montážní postup iStream automobilového konstruktéra se zkušenostmi z formule 1 Gordona Murraye. Použije jej při výrobě lehkého dvoumístného městského automobilu Yamaha Motiv.

Motiv, vycházející z Murrayových konceptů T25 a T27, se bude dodávat v zážehové i vznětové verzi a bude určen na evropský trh. To, zda projekt půjde do výroby, ještě musí schválit nejvyšší správní rada konsorcia Yamahy. Konstrukčně však model plně vyhovuje velkovýrobě.

Společnosti Gordon Murray Design a Yamaha o realizaci tohoto projektu začaly uvažovat před pěti lety, avšak celosvětová recese vedla k jeho odložení do roku 2011, kdy Motiv začaly společně vyvíjet.

„Partnerství s Yamahou je pro nás snem,“ uvedl Gordon Murray, který začal koncepci výroby automobilů iStream vyvíjet před více než deseti lety. „Yamaha principy iStreamu beze zbytku přijala za své a ideálnějšího partnera bychom nemohli najít. Mají k dispozici obrovské technické zdroje, ale jejich tým je s projektem těsně spjatý, je velmi kvalifikovaný a jedná rychle.“

Hlavní podstatou principu iStream je opuštění tradiční konstrukce vycházející z lisovaných plechů a bodového svařování, která se v automobilovém průmyslu téměř jednotně používá více než 60 let. Nahrazuje ji poměrně jednoduchými trubkovými ocelovými rámy zesílenými pláty kompozitů, které tvoří podlahu, přepážku, konstrukci střechy a oddělují prostor pro cestující od pohonné jednotky. Vnější povrch karoserie tvoří nárazu odolávající plast. Murray zaručuje prvotřídní tuhost a odolnost vůči kolizím.

Motiv je zhruba stejně velký jako Smart - je asi o pět centimetrů užší a nižší, ale jeho délka je shodně 2690 mm. Je ale o plných 100 kg lehčí.

Na rozdíl od třímístného uspořádání se středovým umístěním řidiče, podobným vynikajícímu modelu McLaren F1 od Murraye, se Yamaha rozhodla vytvořit z Motivu dvoumístný vůz. Použila Murrayem patentovaná tenkovrstvá kompozitní sedadla. Přístrojový panel a ovladače připomínají hudební nástroj a odkaz audio zařízení značky Yamaha.

Kompaktní pohonná jednotka Motivu je umístěna v dolní části vozu před zadní nápravou.

Vůz využívá další koncept společnosti Gordon Murray Design, - jednoduchý systém nezávislého zavěšení vzadu se vzpěrou iLink. Jedná se o zlepšení ve srovnání s nápravou s pružnou příčkou, která se běžně u městských automobilů vyskytuje. Verze s elektrickým pohonem, s názvem Motiv-e, využívá komponenty hnacího ústrojí od firmy Zetec včetně elektromotoru o výkonu 33 k. Zážehová verze používá tříválec 1,0 l zkonstruovaný Yamahou speciálně pro Motiv. Motor pohání zadní kola prostřednictvím šestirychlostní dvouspojkové převodovky DCT.

Největší rychlost Motivu-e, určeného výhradně do města, bude 104 km/h. Zážehová verze s výkonem od 70 do 80 k bude o něco rychlejší. Dojezd a spotřeba nebyly dosud uvedeny.

Nízká hmotnost, uspořádání s motorem uprostřed, nízko položené těžiště, nezávislé zavěšení všech čtyř kol a navíc pověst Gordona Murraye jako jednoho z nejlepších návrhářů prestižních sportovních automobilů všech dob znamená, že zážehový Motiv bude, pokud jde o sportovní jízdu, více než jen vozítko k dopravě z jednoho místa na druhé.

Oficiálně je to koncept, jenž má testovat reakci lidí. Správní rada Yamahy už ale výrobu modelu Motiv odsouhlasila. Po postavení nové továrny, využívající postup iStream, by automobil mohl být připraven k prodeji do roku 2016. Murray říká, že postup iStream může vést k roční kapacitě výroby až 200 000 vozů.

Murray je optimista a věří, že Motiv se do výroby dostane. „Je to automobil Yamahy, ne náš,“ říká, „ a je na nich, aby rozhodli, zda půjde do výroby. Jsou to však vynikající partneři a my vyhlídky vozu vidíme velmi optimisticky.“