saab už zase zachráněn? ani náhodou! | Aktuality | autoweek.cz

Saab už zase zachráněn? Ani náhodou!

Saab už zase zachráněn? Ani náhodou!

14.06.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zkrachovalou automobilku Saab koupila švédská společnost National Electric Vehicle AB. Jejím cílem prý je v Trollhättanu vyrábět auta poháněná elektrickou energií ze zelených zdrojů. To dokazuje, že noví majitelé nevědí o čem mluví. Ale otazníků je tu mnohem víc.

První zásadní otázkou je, co vlastně konkurzní správce Hans Bergqist vlastně šéfu společnosti National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) Karlu-Erlingu Trogenovi prodal. NEVS koupil továrnu (která je na pozemku, který jí nepatří), nářadí, testovací areál a oddělení Saab Powertrain. Neměl zájem o práva na výrobu modelů 9-5 ani 9-4X, ale údajně získal právo na model 9-3 (jenže GM k tomu zatím nedalo souhlas). V prohlášení NEVS chybí to nejdůležitější - jak je tomu s právem používat značku Saab. Ta tedy není součástí prodeje. Tou není ani podíl kontrolovaný státem.

Saab, který v únoru 2010 koupil od General Motors nizozemský malovýrobce sportovních aut Spyker, od března 2011 žádná auta nevyrábí. Vloni v prosinci skončily bankrotem i jeho smlouvy se zbývajícími zaměstnanci.

Konkurzní správce tvrdí, že o koupi zůstatků Saabu projevilo zájem šest firem, přičemž čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile prý nabídla 4 miliardy SEK (567 milionů USD). Jenže u této čínské společnosti je velkou otázkou, kde by tolik peněz vzala, nemluvě o nepochybné nemožnosti získat k této zahraniční investici nezbytný souhlas čínských orgánů.Navíc vloni v říjnu čínské konsorcium zahrnující i tuto automobilku nabídlo za tehdy ještě provozuschopný Saab jen 30 milionů eur.

Karl-Erling Trogen připustil, že obnovení výroby nebude mít větší vliv na snížení nezaměstnanosti v Trollhättanu, protože nový majitel bude mít zájem jen o několik inženýrů a pár lidí z managementu, kterým mají pomoci inženýři z Japonska, které doplní Číňané. Celkově má podle Trogena jít jen o "pár stovek lidí".

Pokud se pokusíte zjistit něco o společnosti NEVS, tak alespoň na internetu nenajdete vůbec nic. National Electric Vehicle Sweden AB je švédská společnost pod kontrolou neznámé japonské firmy Sun Investments LLC. Ta byla založená v roce 2011 a zajímavá je jen tím, že sídlí na stejné adrese, jako sekretariát výstavy Biomass Expo 2012. Ač jde o investiční společnost, na svém Facebookovém profilu se představuje jako nezisková organizace...

V pozadí NEVS ve skutečnosti stojí společnost National Modern Energy Holdings prezentující se jako stavitel elektráren na bázi obnovitelných zdrojů. Jde o firmu registrovanou na britských Panenských ostrovech ale vlastněnou společností China Dragon Base Holding se sídlem v Hongkongu. Za tou se skrývá švédský občan Kai Johan Jiang, který se narodil v Číně jako Jiang Dalong. Jeho firma Dragon Power Group s finanční podporou jedné čínské státní banky staví elektrárny na biomasu, což jsou ve skutečnosti spalovny odpadu produkující elektrickou energii. Prostřednictvím této firmy čínská státní elektrárenská společnost State Grid investovala do švédské společnosti NBE zabývající se produkcí etanolu z celulózy a vývojem technologií pro elektrárny na biomasu. Tehdy ještě Jiang Dalong byl členem mnoha čínských vládních delegací hledajících v Evropě možnosti proniknutí čínských státních společností do evropské energetiky.

Ti, kteří na našich stránkách sledují osudy Saabu pravidelně, vědí, že jeho poslední majitel Spyker v celé své historii nikdy nevykázal zisk. Proto nemůže překvapit, že ani Jiangova firma budující elektrárny na biomasu dosud žádný zisk nevyprodukovala. Pro trvale ztrátový Saab prostě další ideální partner.

Ale to zdaleka není vše. Kai Johan Jiang při ohlášení dohody prohlásil, že z výrobního programu Saabu má zájem jen o model 9-3, který chce elektrifikovat. Podle něj má v elektrické podobě přijít do prodeje počátkem roku 2014. Splnit takový cíl by bylo tvrdým oříškem pro kteroukoliv velkou automobilku, která se vývojem a výrobou elektromobilů zabývá. Jenže NEVS ani Jiangova firma s auty, natož s elektromobily, nikdy neměly ni společného. Jiangovo prohlášení v přítomnosti Karl-Erlinga Trogena jen dokládá, že ti pánové vůbec nevědí o čem mluví ani netuší, že to, co koupili v Trollhättanu, jim při výrobě elektromobilů nebude vůbec k ničemu.

O co tedy v Trollhättanu vlastně jde? To je otázka. O výrobu elektromobilů ani záchranu značky Saab určitě ne.

Nekonečný příběh Saabu můžete sledovat mj. zde, zde, zde nebo zde, ale i v mnoha dalších našich článcích.