zatím největší krok k autonomní jízdě | Aktuality | autoweek.cz

Zatím největší krok k autonomní jízdě

Zatím největší krok k autonomní jízdě

28.06.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

S desátou generací třídy E (W213) učinil Mercedes-Benz dosud největší krok směrem k autonomním vozidlům. S novými systémy získává náskok na své konkurenty. Proto automobilka tento vůz zcela právem uvádí jako nejinteligentnější manažerský sedan.
Mercedes-Benz pro novou generaci manažerských sedanů třídy E (W213) připravil nejmodernější asistenční systémy, jakými nedisponuje žádný z jeho konkurentů, dokonce ani větší vozy třídy S. Četné inovace mezi asistenčními systémy umožňují částečně automatizovanou jízdu po dálnicích a silnicích, zaparkování vozidla na dálku prostřednictvím aplikace pro chytrý telefon (včetně funkce pro následné vyjetí z parkovacího místa) a úspěšné řešení nebezpečných situací autonomním brzděním.
 
V mnoha možnostech využití těchto systémů brání současná legislativa. Ve využití všech dostupných funkcí jsou dokonce omezeni majitelé a provozovatelé těchto vozů na území České republiky v porovnání s Německem. To ukazuje, že je nejvyšší čas, aby se na ministerstvu dopravy začali zajímat o to, kam až pokročila automobilová technika a vytvořili pro její využití potřebné podmínky.
 
Součástí standardní výbavy je aktivní brzdový asistent, který dokáže řidiče upozornit na hrozící nehodu, podpořit jej při nouzovém brzdění a v případě potřeby automaticky brzdit. Kromě vozidel rozpoznává i chodce v nebezpečné blízkosti vozidla. Standardně se dodává i systém Attention Assist s nastavitelnou citlivostí, který upozorňuje na únavu, a asistent pro jízdu v bočním větru.
 
Na vrcholu nabídky je aktivní asistent změny jízdního pruhu Active Lane Change Assist s funkcí Drive Pilot jako součást sady Intelligent Drive next Level. Ten na pokyn řidiče dokáže plně převzít řízení vozu a bezpečně jej vézt v jízdním pruhu včetně změn směru, a tím činí další krok na cestě k autonomní jízdě. Na dálnicích a silnicích mimo město dokáže ve funkci adaptivního tempomatu Distronic nejen udržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel, ale také je následovat rychlostí až 210 km/h. Řidič má díky tomu ještě více usnadněné řízení, protože při normálním provozu už nemusí přidávat plyn ani brzdit a je výrazně podporován automatizovaným řízením dokonce i v mírných zatáčkách.
 
Jedinečnou je funkce, díky níž systém při jízdě rychlostí až 130 km/h dokáže aktivně zasahovat do řízení i při nejednoznačném značení na vozovce. V aktivních zásazích pokračuje i při málo výrazných liniích vodorovného značení a dokonce i na vozovce bez čar. Systém tak usnadňuje řidiči řízení a efektivně mu pomáhá především při popojíždění v kolonách.
 
Rovněž je rozšířená funkce opětovného rozjezdu, která na dálnicích a silnicích dálničního typu umožňuje automatický rozjezd vozidla během až 30 s po zastavení díky adaptivnímu tempomatu Distronic.
 
Ve spojení se systémem COMAND Online může vypínatelná funkce zajistit automatické dodržování rychlostních limitů, které rozpoznává kamerou nebo z dat navigačního systému.
 
Aktivní brzdový asistent s výrazně rozšířenou funkčností může řidiče upozornit na situace s vysokým rizikem nehody, optimálně ho podpořit při nouzovém brzdění a v případě potřeby i automaticky brzdit. Kromě pomalu jedoucích nebo stojících vozidel rozpoznává také vozidla přijíždějící ze stran na křižovatkách, konec dopravní kolony a chodce v nebezpečné oblasti před vozidlem. Rozšířením funkce rozpoznávání chodců v rámci aktivního brzdového asistentu je asistent pro vyhýbací manévry. Pokud řidič v nebezpečné situaci vědomě či instinktivně zahájí vyhýbací manévr, může funkce podpořit řidiče přesně vypočítanými zásahy do řízení ze strany posilovače řízení. Řidič se tak může vyhnout chodci bez ztráty stability.
 
Dálkově ovládaný parkovací asistent (Remote Park-Pilot) poprvé umožňuje zaparkovat vozidlo prostřednictvím aplikace pro chytrý telefon. Umožňuje tak i při velmi těsném parkovacím místě komfortní nastupování a vystupování. Na dálkový pokyn řidiče vozidlo z parkovacího místa i vyjede.
 
Světlomety Multibeam LED s vysokým rozlišením jsou na každé straně vybaveny 84 ve trojicích ovládanými diodami LED, které osvětlují vozovku automaticky s precizně ovládaným rozložením jasného světla aniž by byli oslňováni ostatní účastníci provozu. Veškeré funkce adaptivního systému ILS (Intelligent Light System) při zapnutých tlumených a dálkových světlech lze poprvé realizovat výhradně digitálně bez mechanických akčních členů.
 
Digitální klíček od vozidla používá rádiovou bezdrátovou komunikaci na krátkou vzdálenost Near Field Communication a tím umožňuje používat chytrý telefon jako klíček od vozidla.
 
První zcela integrovaný systém komunikace Car-to-X v sériové výrobě na světě umožňuje výměnu informací s ostatními vozidly a může s velkým předstihem varovat před překážkami dřív než dosud. Nová třída E přitom slouží jako přijímač a zároveň i vysílač, protože výstražná upozornění jsou automaticky předávána na základě vyhodnocování provozních údajů vozidla dál.
 
PRE-SAFE Impuls Seite bezprostředně před rozpoznanou boční kolizí preventivně posune řidiče nebo spolujezdce na stranu pryč od nebezpečí. Systém navíc na straně nárazu naplní během zlomku sekundy airbag na boku předního sedadla a tím zvětší vzdálenost od dveří a zároveň zmenší energii působící na cestující.
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě
  • Zatím největší krok k autonomní jízdě