zemřel kirk kerkorian | Aktuality | autoweek.cz

Zemřel Kirk Kerkorian

Zemřel Kirk Kerkorian

17.06.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Kirk Kerkorian, investor arménského původu, který změnil Chrysler, usiloval o získání GM, zemřel ve věku 98 let. Kirk Kerkorian nabídl v roce 1995 22,8 miliardy dolarů za Chrysler, kde vlastnil již 10 %.
Kirk Kerkorian, miliardář a magnát kasin, podle informace své investiční společnosti Tracinda zemřel v pondělí v Los Angeles. Kerkorian se dvakrát pokusil o převzetí Chrysleru a v roce 2006 se snažil vytvořit globální alianci mezi GM a Nissanem-Renault.
 
Kerkorian, který se v 60. letech podílel na rozvoji Las Vegas a v roce 2015 byl 393. nejbohatším člověkem na světě, zemřel devět dnů po svých 98. narozeninách.
 
V dubnu 2007 Kerkorianova společnost Tracinda učinila nabídku na koupi Chrysler Group za 4,58 miliardy dolarů. Chrysler byl tehdy součástí společnosti DaimlerChrysler. Kerkorian souboj o Chrysler nakonec prohrál s investiční společností Cerberus Capital Management (Cerberus Daimleru za 80 % akcií Chrysleru zaplatil 7,4 miliardy USD). Cerberus posléze dovedl Chrysler na pokraj zániku, před nímž jej zachránilo převzetí Fiatem.
 
Ke spojení Chrysleru s Daimlerem napomohl o deset let dříve Kerkorianův pokus o ovládnutí Chrysleru. V roce 1995 Kerkorian, kterého tehdy podporoval bývalý šéf Chrysleru Lee Iacocca, za jeho ovládnutí nabídl 22,8 miliardy dolarů. V té době již vlastnil 10% podíl. Předsedovi představenstva Chrysleru Bobu Eatonovi se po deseti měsících zápasu v roce 1996 podařilo odrazit Kerkorianovu nabídku. Nakonec ale byl Eaton nucen si najít jiného partnera - v roce 1998 spojil Chrysler s Daimlerem. Z partnerství rovných se stalo úplné ovládnutí Chrysleru Daimlerem.
 
V roce 2005 se Kerkorian znovu vynořil v Detroitu, když koupil 9,9 % akcií GM. Naléhal na tehdejšího výkonného šéfa Ricka Wagonera, aby usiloval o partnerství s Renaultem-Nissanem. Kerkorianovým cílem bylo, aby Aliance Renault-Nissan získala 20 % akcií GM.  Wagoner vedl neochotně několik měsíců jednání s generálním ředitelem Aliance Renault-Nissan Carlosem Ghosnem. Wagoner se nakonec s Ghosnem rozešli kvůli požadavku, aby GM obdrželo za účast v alianci několika miliard dolarů (ale i proto, že bylo jasné, že Wagoner by tím přišel o místo koncernového šéfa).
 
Kerkorian proto koncem roku 2006 prodal všechny své akcie v GM a jeho poradce Jerry York opustil křeslo ve správní radě GM, kde působil po dobu osmi měsíců. V důsledku se hodnota akcií GM okamžitě významně propadla. Hodnota GM posléze klesla o 90 % a 1. června jeho vedení ohlásilo bankrot. V roce 2009 GM před zánikem zachránila jen pomoc Obamovy administrativy.
 
Kerkorianova poslední známá investice do automobilového průmyslu se uskutečnila v dubnu 2008, kdy utratil více než miliardu dolarů za nákup 6,5 % akcií ve Ford Motor a stal se tak největším akcionářem mimo společnost. Většinu akcií, které během několika měsíců ztratily dvě třetiny své hodnoty, prodal téhož roku se ztrátou 600 milionů dolarů, čímž dal najevo nedostatek důvěry ve vyhlídky na vzestup automobilky. Zbytek podílu ve Fordu Kerkorian prodal koncem roku 2008. Ford poté jako jediný z detroitské Velké trojky prošel hospodářskou krizí bez bankrotu a vládní pomoci a stal se ziskovým.
 
Bývalý finanční ředitel Chrysleru York, který byl Kerkorianovi nápomocen v jeho akcích v rámci automobilového průmyslu a byl řadu let finančním šéfem Chrysleru, zemřel v roce 2010.
 
Kerkorian, největší akcionář MGM Resorts International, měl v roce 2008 čisté jmění 16 miliard dolarů a řadil se tehdy na 41. místo v seznamu nejbohatších lidí světa podle časopisu Forbes. Jeho majetek se ale v době jeho smrti zmenšil na 3,9 miliardy dolarů.