žhavý problém s chladicí směsí | Aktuality | autoweek.cz

Žhavý problém s chladicí směsí

Žhavý problém s chladicí směsí

20.12.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropský automobilový průmysl se od ledna 2013 chystá přejít na používání nového chladiva HFO-1234yf. Technici Mercedesu ale varují, že je nebezpečná pro cestující. Jeho výrobci Honeywell a DuPont to popírají. S blížícím se koncem roku se situace vyhrocuje.

 

Na základě evropské směrnice, která od ledna 2013 zakazuje v současnosti používanou náplň R134a, protože podle EU zvyšují úroveň emisí skleníkových plynů bude novým ekologickým chladicím prostředkem HFO-1234yf. Do roku 2017 by měl být každý automobil vybavený klimatizací, jenž sjede z výrobní linky, naplněn chladivem HFO-1234yf. Zásluhou iniciativy agentury na ochranu životního prostředí EPA se toto chladivo pravděpodobně rozšíří i do USA.

Nové chladivo HFO-1234yf, které je jediným výrobkem svého druhu splňujícím nové směrnice Evropské komise pro ochranu klimatu, vyrábějí Honeywell a DuPont. Společnost Honeywell a její partner DuPont do vývoje, marketingu a výroby nového chladiva investovaly stovky milionů dolarů a Honeywell si na výrobek po celém světě zajistil více než 100 patentů.

Jenže se objevuje tvrzení, že toto chladivo může posádku vozu zabít, a to více než jedním způsobem. Technici z Mercedesu-Benz  při testování nového chladiva v praxi v rámci simulace netěsnosti potrubí klimatizace nového vozu Mercedes-Benz třídy B jemnou směs chladiva a oleje z kompresoru klimatizace nastříkali na přeplňovaný motor 1,6 l. Látka ihned vzplála a při hoření uvolňovala jedovatý, korozi způsobující plyn. Čelní sklo automobilu změnilo barvu na mléčně bílou v důsledku toho, jak si smrtící fluorovodík začal hledat cestu ven.

„Byli jsme naprosto šokováni, to nemohu popřít. Trvalo nám celý den, než jsme pochopili, co jsme právě spatřili,“ řekl Stefan Geyer, inženýr od Daimleru, který testy prováděl. Daimler výsledky svého testu rozeslal všem zainteresovaným v rámci automobilového průmyslu. Na základě výsledků získaných Daimlerem nechaly hlavní v Evropě působící automobilky v tichosti provést další kolo bezpečnostních testů. Testy údajně ukázaly, že ke vzplanutí dochází ve více než dvou třetinách případů po simulované čelní kolizi.

Už dříve profesor chemie na mnichovské universitě Andreas Kornath, jenž se zabývá hasicími přístroji, automobilky před používáním HFO-1234yf varoval kvůli riziku, které může způsobit dokonce i malé množství fluorovodíku, jenž se uvolňuje při hoření této látky. "Zatímco oxid uhelnatý nezpůsobuje trvalé poškození tkání a při požárů stoupá vzhůru do atmosféry, HF se váže na okolní vlhkost a vytváří velmi drobné kapičky kyseliny fluorovokíkové, která zůstává rozptýlena ve vzduchu," uvedl profesor.

Fluorovodík se snadno vstřebává kůží. Jakmile se dostane do krevního oběhu rozsévá smrt na buněčné úrovni při procesu známém jako nekróza. Dostatečně velké dávky naplní plíce tekutinou a způsobí pocit tonutí. Může také způsobit srdeční zástavu.

Honeywell a DuPont připouštějí, že HFO-1234yf je „středně hořlavý“, ale tvrdí, že zprávy o smrtící látce jsou přehnané. Bezpečnostní testy z prosince 2009 dokazují, že chladivo by mohlo způsobit nebezpečí jen v jednom nebo dvou případech ročně. Honeywell a DuPont tvrdí, že simulace Daimleru neprobíhaly v reálných podmínkách. Obviňují Daimler, že hrubě přehání nebezpečí a dokonce záměrně test dramatizuje aby vyvolal paniku na základě vedlejších pohnutek, které nemají nic společného s bezpečností cestujících.

„Pravděpodobnost, že vás zabije nafouknutý airbag je stonásobně větší,“ tvrdí technik firmy Honeywell Chris Seeton, jenž vede vývoj chladiva HFO-1234yf. Tvrdí také, že Daimler test upravil aby dosáhl požadovaného výsledku. Podle něj se Daimler možná snaží co nejvíce oddálit vyšší náklady související s nákupem nového chladiva, jenž je desetkrát dražší než dosud používané chladivo R134a.

Seeton je přesvědčen, že Daimler také může využívat bezpečnost jako argument k prověření rozhodnosti EU, neboť německé automobilky se snaží získat větší toleranci při výrobě vozů s vyššími emisemi CO2 než jaké budou povoleny podle současného cíle pro rok 2020. Daimler toto tvrzení odmítá a uvádí, že naopak čelí vyšším nákladům kvůli odmítání nového chladiva.

V listopadu získal Daimler v Evropě prvního příznivce, a to Volkswagen. Ferdinand Piech prohlásil, že jeho společnost by měla pracovat na vývoji nového systému klimatizace využívajícího CO2, neboť ten "zaručeně nevzplane".

Brusel zatím nedostal žádnou oficiální žádost o posunutí platnosti směrnice EU, nicméně německý automobilový průmysl požaduje šest dalších měsíců k uskutečnění většího počtu testů. "Daimler v Evropské komisi vyvolal nejvyšší obavy," uvedla mluvčí EK.

Pokud by i jiné automobilky zjistily, že chladicí směs je při určitých provozních teplotách motoru hořlavá, pak by byly nuceny najít nové, dražší a po technické stránce složitější řešení, které by vyhovovalo směrnici EU.

Podle zasvěcené osoby z odvětví EU ale skutečně nezbývá nic jiného, než odložit platnost lednového zavedení chladiva HFO-1234yf, neboť ne všichni výrobci na něj jsou připraveni. Zahájení přestupkového řízení s automobilkami je při dnešní situaci v automobilovém průmyslu politicky neprůchodné. "Například Peugeotu, Fordu nebo Opelu by případné pokuty zlomily vaz," řekl zmíněný člověk z EU. "Vzhledem k současné debatě neexistuje jiné řešení než najít nové chladivo. Signály od Mercedesu to velmi jasně naznačují."

 

Jenže skutečnost je jiná. Německý parlament trvá na použití HFO-1234yf od 1. ledna 2013. Samozřejmě Mercedes může použít jakoukoliv jinou látku vyhovující novým požadavkům, jenže žádná taková neexistuje. A pokud tomuto požadavku nevyhoví, pak vozy třídy A a B přijdou o evropskou homologaci.

Situace bude ještě dramatická, protože na stranu Mercedesu se podle Frankfurter Algemeine Zeitung staví také Subaru, Mazda, Hyundai-Kia, Renault, Fisker a Toyota, které už rovněž mají nové modely homologované s HFO-1234yf.

A aby vše nebylo tak jednoduché, sdružení německých hasičů vydalo prohlášení, podle něhož je použití HFO-1234yf nezákonné, protože při hoření této látky se uvolňují látky mnohem nebezpečnější, než chemické zbraně!