zipse: spalovací motory jsou stále velmi důležité | Aktuality | autoweek.cz

Zipse: spalovací motory jsou stále velmi důležité

Zipse: spalovací motory jsou stále velmi důležité

19.04.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Protože některé státy plánují brzký úplný zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory, přechod na elektromobily probíhá tak rychle, že k němu přecházejí i značky, které si vybudovaly reputaci na spalovacích motorech,. Generální ředitel BMW Oliver Zipse si myslí, že je to chyba.
BMW Group nedávno oznámila, že se zaměří na rozjezd elektromobility a na výrazné zvýšení prodeje plně elektricky poháněných vozů. Generální ředitel BMW Oliver Zipse při svém vystoupení v New Yorku nicméně varoval před soustředěním se pouze na čistě elektrická vozidla.
 
Oliver Zipse upozornil na riziko, že spoléhání se pouze na jediné technické řešení, tedy elektrický pohon s akumulátory, vytvoří novou závislost na surovinách, které nepocházejí z Evropy. Akumulátor totiž má velkou hmotnost a potřebuje hodně různých surovin s omezenou dostupností: „Když se podíváte na přicházející technologie a tlak na elektromobily, tak musíme být opatrní se zaměřením pouze na akumulátory, protože se tím zároveň zvyšuje závislost na několika málo zemích. Prosazením elektromobilů s akumulátory by byly odstraněny čtyři systémy pohonu: zážehový motor, vznětový motor, plug-in hybrid a také vodík, pokud nebude patřičně podporován. Vzniká tak závislost, která by měla být přinejmenším komplexně posouzena. Odolnost potřebuje rozmanitost.“
 
„Existují však i další otázky, které je třeba zvážit. Pokud si někdo z nějakého důvodu nemůže koupit elektromobil, ale potřebuje auto, navrhli byste mu raději, aby nadále jezdil ve starém autě? Pokud už nebudete prodávat spalovací motory vy, bude to dělat někdo jiný, a to je něco, co je třeba vzít v úvahu, protože mnoho zákazníků není ochotno nebo schopno přejít na elektromobily,“ dodal Zipse.
 
„Prosazujeme technickou otevřenost, protože jsme přesvědčeni, že další vývoj všech technologií může významně přispět k ochraně klimatu minimálně v příštích 10 až 15 letech, a to i s velmi velkým důrazem na elektromobilitu. Nejde o zavržení mimořádného významu elektromobility, ale spíš o prosbu, aby ostatní technologie nebyly předčasně zrušeny. Cíl pro rok 2035 by proto nyní neměl být stanoven. Místo toho by EU měla přezkoumat vývoj v roce 2027 nebo 2028 a poté provést posouzení dopadů,“ řekl Zipse.
 
Zipse vysvětlil, že zatím není jisté, jak bude náběh elektromobility v příštích letech přijat zákazníky. „V současnosti se objevují silné signály, že nabíjecí infrastruktura v Německu, a o to víc v celé Evropě, nedrží krok s vývojem trhu s elektromobily. Počet elektromobilů roste pětkrát rychleji než nabíjecí infrastruktura. Zejména na dálnicích by mělo být více dobíjecích stanic. Velká potřeba je také po soukromých možnostech nabíjení a rovněž jsou potřeba nabíjecí místa u zaměstnavatelů. Potenciální kupující elektrického vozidla může být zamilovaný do myšlenky pořídit si jej, ale pokud si pronajme svůj dům nebo byt, nemusí mít možnost nabíjet vozidlo doma. To může vytvořit překážku případně úplně zmařit jeho zájem. A cena je dalším významným faktorem,“ varoval.
 
Na polovinu dekády BMW plánuje novou standardní platformu, která bude i nadále podporovat také spalovací motory. Vozidla na ní budou mít to nejnovější v chemii a technologii akumulátorů a také zcela novou IT a softwarovou architekturu s několika vysoce výkonnými centrálními procesory. BMW s touto architekturou dosáhne novou úroveň udržitelnosti, protože auta na ní navržená budou z velké části vyrobena z recyklovaných materiálů. Ziskovost elektricky poháněných aut by měla být stejná jako u spalovacích motorů.