zprávy špatné a ještě horší | Aktuality | autoweek.cz

Zprávy špatné a ještě horší

Zprávy špatné a ještě horší

08.12.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Velká Británie v listopadu předstihla Francii na pozici druhého největšího evropského automobilového trhu. Francouzský trh čeká nejhorší rok od roku 1997 a německý automobilový trh se připravuje na propad v roce 2013.

Po silném listopadu i 11 měsících letošního roku se Velká Británie dostala před Francii na pozici druhého největšího automobilového trhu. Prodej nových vozů se ve Velké Británii od počátku roku zvýšil o 5,4 % na 1,92 milionu vozidel, zatímco množství prodaných vozů ve Francii kleslo o 13,8 % na 1,73 milionu. Prodej na největším evropském trhu, v Německu, klesl o 2 % na 2,88 milionu. V listopadu prodej v Británii v porovnání s loňským rokem vzrostl o 11,3 % na 149 191 vozů. Prodej ve Francii klesl o 19,2 % na 144 694 vozů. Německé dodávky klesly o 3 % na 260 000 aut.

Podle Paula Everitta, nejvyššího výkonného ředitele asociace automobilového odvětví SMMT, stojí za vzestupem prodeje v Británii soukromí maloobchodní zákazníci. SMMT uvádí, že poptávka po malých automobilech vykázala v období leden až listopad nadprůměrný růst. Nejprodávanějším vozem v Británii letos je prozatím Ford Fiesta, ale velká poptávka je také po Fordu Focus, jenž byl v listopadu nejprodávanějším novým autem.

Asociace německého automobilového průmyslu VDA uvedla, že prodej nových vozů by v příštím roce mohl klesnout na druhou nejnižší úroveň za více než dvě desetiletí, neboť poptávka je oslabována dluhovou krizí eurozóny. Počet registrací v největší evropské ekonomice se možná podle VDA v roce 2013 sníží o 3,2 % na zhruba 3 miliony vozů z letošních zatím předpokládaných 3,1 milionu. Jednalo by se o druhý nejhorší meziroční výsledek od roku 1991 po poklesu na 2,92 v roce 2010, kdy počet registrací nových automobilů prudce klesl o 23,4 % poté, co skončily pobídky na podporující prodej ("šrotovací prémie").

Německo se drží poměrně dobře zásluhou převážně odolného pracovního trhu a vyšší spotřebitelské důvěře, zatímco automobilové trhy ve strukturálně slabých jihoevropských ekonomikách nadále trpí úsporami v rozpočtech, zvýšení daní a nezaměstnanosti. Výroba vozidel v Německu se podle VDA může příští rok zvýšit o 1 % a překročit 5,4 milionu vozidel.

Francouzský trh je podle asociace CCFA na cestě připsat si v roce 2012 nejhorší výsledek za 15 let, neboť v listopadu počet nových registrací klesl o 19,2 % a přispěl tak k poklesu o 13,8 % za uplynulých jedenáct měsíců. Asociace CCFA předpokládá, že francouzský trh v tomto roce klesne o 13 – 15 %, nejspíše o 14 %. Její předchozí předpovědi odhadovaly pokles na nejméně 12 %. Předseda CCFA Patrick Blain uvedl: „Trh se v roce 2012 dostane pod 1,9 milionu vozů a je nutné se vrátit do roku 1997, abyste našli horší výsledek.“

Automobilky na francouzském automobilovém trhu čelí trvalému poklesu na pozadí evropské dluhové krize a úsporným vládním opatřením. Listopadovému poklesu dominoval Renault a jeho partner Nissan, dále pak GM. Počet registrací skupiny Renault včetně nízkonákladové značky Dacia klesl v listopadu o 33,5 %, zatímco domácí rival PSA/Peugeot-Citroen zaznamenal pokles o 22,9 %. Nissan v listopadu utrpěl meziroční pokles 29,4 %, zatímco GM a Ford zaznamenaly pokles o 25,8 % resp. 21,4 %. Tomuto trendu vzdorovaly německé prémiové značky, kdy Audi dosáhla v měsíční registraci růst o 1 %, skupina BMW o 4,2 % a značka Mercedes dosáhla růst o plných 18,5 %. Nejlépe si na francouzském trhu v listopadu vedl jihokorejský Hyundai, který zaznamenal růst o 20,5 %.

Popularitu ve Francii rychle získávají kompaktní crossovery. Podle La Tribune se prodej malých crossoverů v tomto roce zvýší o 25 %. Crossovery všech velikostí se v současnosti podílejí na 10 % trhu. Většina crossoverů prodávaných ve Francii má ve skutečnosti pohon dvou kol a nemohou jezdit v terénu. Současně to však přináší lepší hospodárnost a nižší emise CO2. Malé crossovery jako Nissan Qashqai a Dacia Duster se podílejí na 90 % tohoto trhu, zatímco velké SUV se už téměř nevyskytují. Ve Francii jsou také oblíbené modely jako Kia Sportage a Volkswagen Tiguan i prémiové malé crossovery jako Audi Q3 a Range Rover Evoque. Francouzští motoristé podle všeho mají rádi vyšší pozici při jízdě, větší zavazadlový prostor a robustnější vzhled.

Prodej nových vozů v Itálii, zasažené recesí, v listopadu podle italského ministerstva dopravy meziročně klesl o 20,1 % na 106 491 vozů (v říjnu prodej v Itálii meziročně klesl "jen" o 12,39 %). Podíl italské automobilky Fiat v listopadu vzrostl na 29,7 % ve srovnání s 29,13 % v říjnu. Letošní rok bude podle všeho dokonce ještě horší než rok 2011, kdy prodej vozů v Itálii klesl o 10,8 % na 1,4 milionů vozů a klesal tak čtvrtý rok v řadě.

Společnost Promotor, zabývající se výzkumem trhů, však předpokládá, že v roce 2013 se prodej v Itálii může zvýšit na 1,55 milionu vozů a vzrůst tak o 10,7 % oproti krizí postiženému roku 2012, nicméně to bude znamenat pokles o 34 % proti průměru před krizí. Gian Primo Quagliano z této společnosti uvedl, že italské volby by v roce 2013 mohou podpořit důvěru spotřebitelů, která by tak vedla k „mírnému zvýšení“ prodeje automobilů.